Menetrendváltozás: április 15-től 410 vonat és 30 busz nem jár - Itt a lista

Az április 15-ei vasúti és autóbusz menetrendváltozás után naponta összesen mintegy 410 vonat és 30 autóbusz nem közlekedik majd, a párhuzamos közlekedés megszüntetésével a buszokról utasforgalmat generálnak a vonatokra - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).
MTI-Eco, 2012. április 7. szombat, 11:59
Fotó: Napi.hu

A közlekedést felügyelő szaktárca hangsúlyozta: az utasok számára a továbbiakban is megfelelő kínálatot biztosító vasúti és közúti szolgáltatások állnak rendelkezésre a hivatásforgalomban a munkába és iskolába járáshoz. Az esetleges hiányosságokat az érintettek jelzései alapján a tárca kész felülvizsgálni, a szükséges és indokolt kiigazítások akár már májustól bevezethetőek lesznek - tartalmazza az NFM válasza.

A módosítások közlekedési napoktól függően eltérő számú járatot érintenek, a MÁV-START vonatkilométerben számított teljesítménye a 2010/2011. menetrendi évhez képest 7,77 százalékkal csökken. Az intézkedések érintik a GYSEV, a MÁV-START, a Borsod, a Kisalföld, a Szabolcs, a Tisza, a Vasi, a Vértes Volán, Volánbusz Zrt. járatait - közölte az NFM.

A szaktárca hangsúlyozta: a közszolgáltatások folyamatos, biztonságos működtethetősége érdekében azonnali eredményt hozó lépésként megkerülhetetlen a menetrendi kínálat ésszerűsítése, összehangolása, a párhuzamosságok kiszűrése. Az intézkedések a vállalati kereteket meghaladva egységben kezelik a szolgáltatók összességét. Főszabályként mindenképpen érvényesíteni kell a vasút előnyét ott, ahol az versenyképes szolgáltatást tud kínálni.

A vasút javára módosítanak

A minőségi kötöttpályás közlekedéssel ellátott viszonylatokon a párhuzamos, jellemzően autópályás autóbuszjáratok kínálatát szűkítik a vasút versenyhelyzetének erősítése érdekében Budapest, valamint Győr, Tatabánya, Miskolc, Ózd, Szombathely, Nyíregyháza, Szeged között.

Az NFM szerint az április közepétől nem közlekedő vonatok az utasszámlálások alapján kihasználatlannak bizonyultak, a meglévő autóbuszos kínálattal helyettesíthetők. A menetrendi kínálat összehangolása során fontos szempont volt, hogy a változásokkal eszközök, járművek szabaduljanak fel, a mozdonyok, kocsik, motorvonatok átirányításával magasabb színvonalon lehet kiszolgálni a másutt fokozottabban jelentkező utazási igényeket.

Nyolcmilliárdot spórolnak

A vonatközlekedés minden jelenleg működő viszonylaton fennmarad az áprilisi menetrendváltozások után is. Minden menetrendi intézkedés kedvezőbb finanszírozás fennállása esetén bármikor visszafordítható. Az intézkedésekkel 2012-ben az előzetes számítások szerint mintegy 8 milliárd forint takarítható meg a helyközi közösségi közlekedésben - közölte a szaktárca.

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára korábban az MTI-nek elmondta: a Volán-társaságok Budapestre közlekedő távolsági járatainak csökkentésével körülbelül egymilliárd forinttal növekedhet az az összeg, amelyhez a teljesítmény alapján nyújtott finanszírozással a vasút hozzájuthat, amennyiben elszállítja az utasokat. Az államtitkár szerint célszerűtlen állami támogatásból kétfajta, párhuzamos közlekedési formát fenntartani és olyan konkurenciát teremteni a vasútnak, amely elviszi az utasforgalmat.

Így változnak a járatok

Az április 15-e után változásokról a Jászkun Volánnál az MTI kérdésére elmondták, hogy néhány új helyközi járatot indítanak, bővíti a meglévők útvonalát a vonatritkítások miatt. A változások a Karcag-Tiszafüred és a Szolnok-Jászapáti-Vámosgyörk vasúti mellékvonalakhoz kapcsolódnak.

Heves megyében a Mátra Volánnál 19 járatot érintenek a változások: három új járatot indítanak a vasúti menetrendváltozás kapcsán, egy járatot leállítanak kihasználatlanság miatt, 15 járatnál pedig menetrendi, illetve megállóhely korrekciót hajtanak végre. A Hatvani Volán a Hatvan-Salgótarján vonalon megszűnő napi két vonatot pótolja autóbuszokkal, a zsúfoltság csökkentésére napi plusz egy járatot indítanak a fővárosba.

Az M5 autópályán a Budapest-Szeged-Hódmezővásárhely vonalon közlekedő autóbuszjáratokat csökkentik a Tisza Volán tájékoztatása szerint. Ezen a vonalon a korábbi napi közlekedés helyett jellemzően a tanév alatt a pénteki, vasárnapi, illetve hétfői napokra korlátozódnak a lehetőségek.

Zala megyében nem érinti a közúti közlekedést a menetrendváltás. Egyetlen megszüntetésre ítélt vonat esetében merült fel, hogy szükséges lehet autóbuszos pótlásra, de az utasszámlálások alapján csupán néhány ember vette igénybe azt a járatot, így nem kellett buszt odairányítani.

A Vasi Volánnál úgy számolnak, hogy a Szombathely és Budapest közötti közlekedő járatok csökkentésével az év hátralévő részében több mint napi 245 kilométert, illetve annak költségét takarítják meg.

A Vértes Volán a Kisbér-Tatabánya-Budapest vonalon szüntet meg 1-1 járatot, illetve a Tatabánya-Kecskemét közöttit állítja le kihasználatlanság miatt.

A Kapos Volán a vasúti menetrend változás miatt a felsőmocsoládi, mernyei, somodori munkavállalók utazásának biztosítására Ecseny-Mernye között új járatpárt állítanak forgalomba, illetve az Igal-Mernye, valamint a Mernye-Kaposvár között közlekedő járatok összekapcsolásával közvetlen utazási lehetőséget teremtenek a Kaposváron dolgozóknak.

A Borsod Volán Miskolc-Budapest vonalon közlekedő járatai megszűnnek, vagyis nem indulnak buszok a borsodi megyeszékhelyről a fővárosba, és onnan vissza az eddigi pénteki, szombati és vasárnapi napokon. Autóbusszal Miskolcról mezőkövesdi átszállással - a Tiszaújváros és a főváros közötti járattal - lehet majd Budapestre eljutni.

A Kisalföld Volán eddigi napi hét járatpárt üzemeltetett Győr és a főváros között, ezekből a hét öt napján egy marad, kivételt jelent a hét első tanítási napját megelőző napja és az utolsó tanítási napja, amikor négy pár marad üzemben.

A Nógrád Volánnál 16 járat módosul és 16 új indul. A Vác-Balassagyarmat-Ipolytarnóc útvonalon közlekedőknél jelentős változások lesznek, a Balassagyarmat-Aszód útvonalon jellemzően a csatlakozásokat kellett összehangolni, míg Salgótarján-Hatvan viszonylatában nincs szükség menetrendi beavatkozásra. Balassagyarmat térségében 34 vasúti járat szűnik meg, a döntés ellen lakosok, diákok, vasutasok, szakszervezeti vezetők és a térség polgármesterei demonstráción tiltakoztak.

Az Alba Volánnál úgy látják, hogy a menetrend-módosítások pozitív irányba mozdítják el az egész közösségi közlekedést. A Székesfehérvár-Komárom vonal járatritkítása következtében kell menetrendet módosítani. Változás, hogy nem a székesfehérvári buszpályaudvarról, hanem a vasútállomásról indulnak majd a buszok és Komárom vasútállomásáig mennek, továbbá egy hajnali és egy késő esti járatot állítanak vissza. Ez összesen 100-110 többletkilométert jelent naponta az Alba Volánnak.

A Szabolcs Volánnál a Nyíregyháza és Budapest között közlekedő távolsági járatok száma csökken, közlekedésük az iskolai időszakára korlátozódik, csak a vasárnapi visszautazást és a hétvégi hazautazást szolgáló járatok indulnak el. A vasúti menetrend változása miatt a Nyíregyháza-Nyírbátor-Mátészalka vonalon munkanapokon négy új járatpár közlekedtetésére kapott megrendelést a Szabolcs Volán. A Mátészalka és Csenger között közlekedő autóbuszok menetrendjében azonban nem lesz változás, annak ellenére, hogy csökken a párhuzamosan közlekedő vonatok száma.

A Bács-Kiskun megyei Kunság Volán járatait nem érinti a változtatás, viszont a megye déli részén közlekedő Bács Volán 8 távolsági járata módosul, ebből 3 járatnál a lakosság kérésére a megállásokat sűrítették. Munkaszüneti napokon Békéscsaba-Szeged-Baja-Pécs között új gyorsjárat indul, a Szolnok-Kecskemét-Baja-Pécs közötti járat az eddiginél több napon közlekedik. Pécsről munkaszüneti napokon este Pécs-Mohács-Baja között új járat indul.

A Körös Volán mintegy 100 járatát érinti a menetrendek összehangolása, harmonizálja az indulási és az érkezési időpontokat, biztosítja az átszállási lehetőségeket a vasúti és a közúti személyszállító járatok között.

Nincs hatással a menetrend változása a Pannon Volán, a Hajdú Volán, illetve a Veszprém megyei Bakony Volán, illetve a Somló Volán járataira.

A MÁV-START azt közölte a menetrendi változások kapcsán, hogy figyelemmel kísérik az utasforgalmat, és a jegyeladások, a jegyvizsgálók visszajelzése alapján alkalmazkodnak a forgalmi igényekhez.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Drazsen, 2012.04.09 09:42

"Bölcs vezetőink" mindig azon (is) rinyálnak, hogy Európában nálunk a legkisebb a munkaerő mobilitása. Ez az intézkedés, meg az elszabadult benzinárak, biztosan növelni fogják....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Patkan, 2012.04.08 21:51

@jocijoci: Tökre igazad van ,de a hülyegyerek király akar lenni és oda szakmai gyakorlatot is kérnek,főleg a pcihopatáktól,az olyanoktól mint ő maga ,a király !
Remélem így már érted,érthetőbb !!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Patkan, 2012.04.08 21:41

Bdös prolik" talán illett volna faccopás helyett elfáradni szavazni a tatvek miatt,he ! Sajnos már én sem tudok sztrájkolni ,de az útra még ki tudnánk feküdni 2-3 műszakban vagy akár folyamatosban is beleértve az ünnepeket és a hétvégéket is :) !!!!!!!!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

jocijoci, 2012.04.08 13:16

@_Jhony:

Hiteltelen mindegyik, ha mi lenénk ott, lehet hogy ugyanilyenek lennénk, de ahogy Debreceni József írta: az Mszp egy tolvaj csürhe, a fidesz pedig szervezett rablóbanda. Hát egy csürhe mégis csak a kisebb rossz, talán nem tudnak annyi kárt okozni, nint akik jól szervezettek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

jocijoci, 2012.04.08 13:03

@makkmarci:

Hál Istennek, úgy látszik nem vagyok egyedül, aki képes emlékezni, és még van egy csöpp memóriája.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html