A Fővárosi Önkormányzat kiemelt közlekedésfejlesztési beruházásainak megvalósításáért felelős Budapesti Közlekedési Központ megkötötte a szerződést az 1-es villamos Puskás Ferenc Stadion M (Kerepesi út) és Közvágóhíd közötti szakaszának felújítására, valamint a Közvágóhíd és a Fehérvári út közötti új villamosvonal-szakasz megépítésére. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és Sal László, az A-Híd Építő Zrt. vezérigazgatója, valamint a Colas-Alterra Zrt. részéről Görbedi László vezérigazgató és Sokorai István igazgatósági elnök október 31-én aláírta a nettó 13,298 milliárd forint értékű kivitelezési szerződést, így a megvalósítás már idén december elején elkezdődhet elsőként a Rákóczi híd környezetében, majd 2014 tavaszától az egész szakaszon. A munkálatok várhatóan 2015. első félévében fejeződnek be - közölte közös közleményben a fővárosi önkormányzat és a BKK.

Az 1-es villamos meghosszabbítása átszállásmentes kapcsolatot teremt Kelet-Pest, Dél-Pest és Újbuda között, valamint az 1-es villamos és a 18-as, 41-es és 47-es vonalak között. A tervek szerint a későbbiekben egészen a Kelenföld vasútállomásig hosszabbítanák meg az 1-es villamost. Az újonnan épülő pálya Újbudán füves burkolatú lesz, a vonal pedig végig teljesen akadálymentes - áll a közleményben.

Felújítás a Kerepesi úttól a Közvágóhíd megállóhelyig

Az 1-es villamosvonal felújításának második szakasza a BKK korábbi közbeszerzési kiírásához és a már zajló (hasonló nagyságrendű, nettó 14,2 milliárd forintos) munkákhoz kapcsolódva a Puskás Ferenc Stadion M (Kerepesi út) és a Közvágóhíd H megállóhelyig tart. Az ezredfordulón épült szakaszon nincs szükség teljes körű pályarekonstrukcióra, ugyanakkor az áramellátási rendszer fejlesztésére és a peronok megújítására, megemelésére teljes körűen sor kerül. A felújítás napi mintegy 50 ezer utast érint.

Az 1-es villamosvonal meghosszabbítása

Az 1-es villamos meghosszabbítása átszállásmentes kapcsolatot teremt Kelet-Pest, Dél-Pest és Újbuda között, valamint az 1-es villamos és a Fehérvári úton közlekedő 18-as, 41-es és 47-es vonalak között. Tervek szerint a későbbiekben egészen a Kelenföld vasútállomásig hosszabbítanák meg az 1-es villamost. Az 1995-ben átadott Rákóczi híd már a hosszabbítás figyelembevételével épült meg, sajnos 1995 és 2010 között lényegében semmi nem történt a meghosszabbítás megvalósítása érdekében - írta a BKK.

A vonal meghosszabbításával 3,2 kilométeres új villamosszakasz épül a Rákóczi híd-Szerémi út-Hengermalom út vonalán, és - a meghosszabbítási tervekre tekintettel ideiglenes - végállomás a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében. A Rákóczi hídon a villamospálya a hídpillérek két oldalán fut majd. A vonalon öt új, középperonos megállóhelyet alakítanak ki:

- a híd budai hídfőjében, a Nádorkerti útnál;
- a híd lehajtóján, a Budafoki útnál;
- a Szerémi úton, a Hauszmann Alajos utcánál;
- a Szerémi út és a Hengermalom út csomópontjában;
- és az ideiglenes végállomást a Hengermalom úton, a Fehérvári útnál.

További részletek, érdekességek az új szakaszról

Az új vonalszakaszon váltót létesítünk a leendő Budafoki út megállóhely közelében, amely biztosítja, hogy a villamos visszafordulhasson a vonal egy részén bekövetkező zavar (baleset, műszaki meghibásodás miatti leállás stb.) esetén.
Az új 1-es vonal és a Fehérvári úti villamosok közötti üzemi célú vágánykapcsolat biztosításához a 18-as, a 41-es és a 47-es villamos Hengermalom úti megállóhelyét áthelyezik.

Az új pályán a közlekedés tervezett sebessége a Rákóczi hídon 60 km/h lesz, az 50 km/h jogszabályi határ alól felmentést kérnek.

A Szerémi úton és a Hengermalom úton is füves burkolatú vágány épül.

A Nádorkerti út és a Budafoki út megállóhoz az esélyegyenlőség biztosítása érdekében egy-egy gyalogos-aluljárót építenek három méter szélességben egy-egy új lifttel, valamint nyitott lépcsőfeljáróval a meglévő támfalak közé.

A Szerémi és a Hengermalom úton nagy számú közművet kell kiváltanak és védelembe helyeznek a villamospálya kialakításával és az útépítéssel összhangban.

A Hauszmann Alajos utca és a Hengermalom út között - a Szerémi út kiszélesítéséhez kapcsolódva - az út jobb oldalán szükség lesz a jelenlegi zajárnyékoló falak átépítésére.

Akadálymentes, esztétikus megállók

A megállóhelyi peronok szintén átépülnek, hiszen az 1-es villamos vonalán is az uniós forrásokból Budapestre érkező új, alacsonypadlós, korszerű villamosok közlekednek majd (erre a közbeszerzés jelenleg is tart). A jelenleginél magasabb, a villamos padlójával csaknem egy szintben elhelyezkedő, 26 centiméteresre tervezett peron nemcsak a mozgásukban korlátozottak számára teszi egyszerűbbé a le- és felszállást, hanem a babakocsis-kisgyermekes szülők és az idősek közlekedése is sokkal könnyebbé válik. A gyalogos-aluljárók lépcsője mellett liftek (Nádorkerti út, Budafoki út) vagy rámpák (Közvágóhíd) is épülnek.

A szolgáltatási színvonal emelésén kívül az esztétikus megoldásokra is törekszik a BKK és a főváros, ezért a meglévő megállóhelyi peronokat építészeti szempontból egységesítik: korszerű utasvárókat (peronlefedéseket) és utaskényelmi berendezéseket helyeznek el, amelyekkel javítják a közlekedők komfortérzetét. Például megújulnak a hangosítóberendezések, az utasvárók, a padok, a támaszkodók, a szemetesek és az utastájékoztató mechanika. Az összes megállóhelyet kamerarendszerrel szerelik fel.

A Rákóczi híd mindkét oldalán lévő - azaz a jelenlegi Közvágóhíd H végállomáson és a tervezett budai hídfőbeli - megálló teljesen akadálymentesen megközelíthető lesz már a rakpartokról. A kerekesszékkel közlekedőknek nemcsak rámpát, de liftet is kialakítanak, hogy nehézség nélkül közelíthessék meg az akadálymentes peronokat.

A Népliget M és a Közvágóhíd H megállóhelyen a lépcsőket és a rámpát is magába foglaló egyedi peronlefedés készül. A villamosvonal minden további megállójában korszerű, 18 méter hosszú utasvárót létesítenek.