A Bisztraterebes és Berettyószéplak közötti szakasz tervezésére és építésére pályázó cégek legkésőbb március 15-ig nyújthatják be ajánlataikat – írta az Agerpres hírügynökség Cristian Pistol, a romániai közúti infrastruktúrát kezelő vállalat igazgatójának Facebook-bejegyzésére hivatkozva.
A 26,35 kilométeres sztrádaszakasz három völgyhidat, nyolc felüljárót és nyolc hidat is tartalmaz.
Kapcsolódó
Ezek egyike a berettyószéplaki víztározó fölött kanyarodva áthaladó 1650 méter hosszú híd, amelynek szerkezetét már az amerikai Bechtel cég megépítette, ám a 2013-ban történt szerződésbontás óta nem dolgoztak rajta. Bár 2015-ben egy spanyol-román konzorciumnak ítélték a munkát, az sem folytatta, így velük egy évre rá felbontották a szerződést.
Cristian Pistol igazgató szerint
a most kiírt pályázaton nyertes cégnek 24 hónap alatt kell elkészülnie a munkálatokkal, hat hónap jut a tervezésre, 18 pedig a kivitelezésre. A beruházás értéke áfa nélkül 937,53 millió lej, ami átszámolva 2,85 milliárd forintra jön ki kilométerenként.
A román állam 2003-ban döntött arról, hogy megépíti a Borstól Brassóig vezető 515 kilométeres észak-erdélyi (A3-as) autópályát. A pályaépítést nemzetbiztonsági okokra hivatkozva kivonta a közbeszerzési törvény hatálya alól, és versenytárgyalás nélkül bízta meg az amerikai Bechtel társaságot a feladat elvégzésével.
A szerződés felbontásáig, 2013-ig a Bechtellel, csak a Kolozsvár mellett elhaladó 52 kilométeres szakaszt adta át, és további 60 kilométeren végezte el a munkálatok mintegy felét. A CNAIR ezt követően rövidebb szakaszokra osztotta a pályát és ezekre keresett tervezőt és kivitelezőt, de ez a folyamat is számos kudarccal járt.
Ami a nemzetközi folyosó magyar oldalát illeti, azt már több mint két éve átadták: a magyar-román határátkelőhelyhez magyar oldalon 26,5 kilométeres autópályaszakasz vezet, ami majd csatlakozni fog az épülő észak-erdélyi autópályához.
A magyar szakasz 4,5 milliárdos kilométerekénti összköltsége az Európai Bizottság is sokallta, ezért is indított vizsgálatot.
De ha már országhatár: hasonlóan drágán és ugyancsak 4,5 milliárdos kilométerenkénti áron épül az M6-os autópálya Bóly és Ivándárda országhatár közötti, Horvátország felé vezető 20 kilométeres szakasza is. Utóbbit várhatóan 2024 első negyedévében adják át a forgalomnak.
Kövesse a Napi.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon, Redditen vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Hatalmas segítség jön az ingatlan adásvételeknél

Nem fogja kitalálni, melyik Magyarország legforgalmasabb vasútállomása

Több mint százezren szavaztak, megvan az év szállodája

25 százalékos béremelés helyett csak egy jókora pofont kapott a közszféra

Rakétával alig egy perc - figyelmeztette Putyin Jonnsont
