Noha legutóbb, augusztusban arról adtunk hírt, hogy az alsó-szászországi Elbe-Weser Vasúti és Közlekedési Vállalat (EVB) 14 hidrogénhajtású vonatot vesz az Alstomtól, és egy vonalon máris kiváltja az ott használt 15 dízelmozdonyt, a hidrogénhajtású vonat egyöntetű sikerére még várni kell.

Baden-Württemberg tartományban ugyanis "a hidrogénvonatokat a továbbiakban nem veszik számításba a dízelmozdonyok lehetséges helyettesítőiként, miután egy tanulmány szerint a felsővezetékes (villanymozdony), illetve az akkumulátoros hibrid vonatok telepítése 30 évre számoltan sokkal gazdaságosabbnak mutatkoznak" - írta meg a Hydrogen Insight.

A délnyugati német állam sajtóközleményében tudatta, hogy megvizsgáltak 16, eddig nem villamosított vasúti szakaszt abból a szempontból, hogy érdemes-e ott a károsanyag-kibocsátásmentes hidrogén üzemanyagot használó vasútra váltani. És az jött ki, hogy nem ez a jó megoldás. A kalkulációk és modellszámítások szerint a legtöbb esetben az akkumulátoros hibrid vonatok bizonyultak a legjobb megoldásnak. (Ezek olyan vonatok, amelyek a felsővezetékkel ellátott szakaszon képesek menet közben feltölteni az akkujaikat, amelyekről akkor üzemelnek, ha nem villamosított pályaszakaszon közlekednek.)

Csak azért is!

A baden-württembergi döntés azonban nem jelenti azt, hogy a hidrogénvonatoknak ne lenne jövője Németországban. Az északnyugat-németországi Cuxhaven–Buxtehude vonalon máris arra készülnek, hogy év végén a világ első, teljes egészében hidrogénhajtásra átállított vasútja kezdi meg a működését.

Ott is az Alstom által gyártott hidrogénhajtású modellekre cserélik a dízeleket. A 79 kilométeres útvonal közepén már ott van egy hidrogén-töltőállomás, ami egyelőre ugyan nem teljesen zöld hidrogént tankol (az elektrolízishez szükséges áramot még nem megújulók adják), de már ezen a témán is dolgoznak. Az a terv, hogy fokozatosan zöldre cserélik majd a betáplálást.