Az alsó-szászországi Bremervörde városában tizennégy, üzemanyagcellás meghajtású hidrogénvonat közlekedik majd kizárólag az útvonalon. A 93 millió eurós (38,13 milliárd forintos) üzletet a vasút tulajdonosa, a Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LVNG) állami leányvállalat és a Coradia iLint vonatokat gyártó Alstom kötötte. Az Elbe-Weser Vasúti és Közlekedési Vállalat (EVB), amely a vonatokat fogja üzemeltetni, valamint a Linde gáz- és gépipari vállalat is részt vesz a projektben – írja a CNN.

A szerdán debütáló öt szerelvény fokozatosan váltja majd fel a jelenleg az útvonalon közlekedő 15 dízelüzemű vonatot, és az év végére mind a 14 vonat kizárólagosan fog közlekedni. Mindössze 1 kilogramm hidrogén üzemanyag képes ugyanazt a teljesítményt nyújtani, mint körülbelül 4,5 kilogramm dízel.

A vonatok károsanyag-kibocsátás-mentesek és alacsony zajszintűek, a kipufogógázból csak gőz és kondenzált víz távozik. Hatótávolságuk 1000 kilométer, ami azt jelenti, hogy egyetlen hidrogéntartállyal egy teljes napot is el tudnak tölteni a hálózaton. Az útvonalon már létesítettek egy hidrogéntöltő állomást. A vonatok maximális sebessége 140 km/óra, bár a vonalon a szokásos sebesség ennél jóval kisebb, 80-120 km/óra között van.

Európa-szerte jönnek a hidrogénvonatok

Az üzletet már egy évtizede tervezték. Az LVNG a sajtóközlemény szerint 2012 óta kereste a dízel alternatíváit, és 2018-ban az Alstom kétéves kísérletet folytatott a szerelvényekkel. Németországban jelenleg mintegy 4000 dízelvonat közlekedik a nem villamosított pályákon. A Coradia iLint Ausztriában, Lengyelországban, Svédországban és Hollandiában is tesztelték.

A vonatok következő célállomása Frankfurt lesz, ahol 27 darabot rendeltek belőlük a fővárosi agglomeráció számára. Megállnak majd Olaszországban is, ahol hat szerelvényt rendeltek az északi Lombardia régióban való használatra, valamint Franciaországban, ahol 12 járművet helyeznek forgalomba.