A kozmetikumokat és parfümöket gyártó cégek papír-, üveg- és olajhiányt tapasztalnak az orosz-ukrán háború kitörése óta. A parfümök gyártása különösen nehézkes lett, mivel eddig ukrán gabonafélékből előállított alkoholt és ökológiai gazdálkodásból származó cukorrépát használtak a készítők, a szépségápolási termékek esetében pedig a napraforgóolaj-hiány okoz fennakadásokat- írja a European Supermarket Magazine. 

A problémákat még az is tetézi, hogy Kínában a koronavírus-járvány terjedése miatt több hetes lezárások voltak, és emiatt a kozmetikai gyártók nem tudták a parfümök és rúzsok csomagolásához szükséges anyagokat beszerezni. A Bain & Company számítása szerint azonban nemcsak a csomagolásoknak és a papírnak az ára emelkedett a Covid-járvány miatt, hanem az energia- és nyersanyagárak is nőttek, így már átlagosan 25-30 százalékkal többe kerül a szépségipari termékek előállítása. 

A pandémia miatt egyébként jelentősen csökkent a szépségápolási termékek értékesítése az elmúlt három évben: 2019-ben még 538 milliárd dollár értékű kozmetikumot adtak el, 2020-ban viszont már csak 458 milliárd dollárnyit. Tavaly újra meghaladta az értékesítések értéke az 510 milliárd eurót, azonban ez még mindig elmarad a járvány előtti időszakhoz képest.

A parfümgyártók esetében kevésbé volt érzékelhető a Covid-járvány, hiszen az elmúlt három év során is növekedés volt tapasztalható az ágazatban, sőt 2021-ben 15 százalékkal több parfümöt adtak el az Egyesült Államokban. 

A pandémia és az ukrajnai háború hatásai kevésbé viselik meg a nagy kozmetikai gyártókat, mint amilyen például a L’Oréal, de a kis- és közepes méretű cégek nehéz helyzetbe kerülhetnek az áremelkedések és a nyersanyaghiány miatt. Olaszországban például érdekes helyzet alakult ki a járvány alatt, mert az üveggyártók a megrendelések visszaesése miatt jelentősen csökkentették a gyártókapacitásaikat, így a vakcinákhoz szükséges injekciós üvegek iránti későbbi óriási kereslettel nem tudtak megbirkózni. 

Az orosz-ukrán háború kitörése óta az olasz papírgyárak is nehéz helyzetbe kerültek a növekvő gázárak és a papír árának emelkedése miatt, mely olyan méreteket ölt, hogy például a Dolce & Gabbana-termékek csomagolását gyártó Isem Group termékeinek már 10-40 százalékkal nőtt az ára, és ezt hamarosan a vásárlók is fogják érezni. 

„A luxus-szépségiparban elvárjuk, hogy egy néhány hónapos átmeneti időszak után a fogyasztók viseljék a terhét ezeknek a magasabb költségeknek

- mondta Federica Levato, a Bain & Company luxustermékekért felelős egyik vezetője.