Egységes digitális turisztikai adattér létrehozásáról döntöttek Ausztriában, amelynek részeként például a közlekedésben

az utasigényekhez igazított menetrendeket, a mesterséges intelligencia által támogatott forgalomirányítási rendszereket vezetnek be.

A Tourism Data Space alapvetően az élményfaktor növelését célozza a teljes szolgáltatási láncban és hozzájárul a vendégforgalom tereléséhez is, egyúttal lehetőséget teremt a kölcsönös adatcserére az osztrák turizmus szervezetei és az egyes ágazatok, például az energia- és mobilitási területek között.

– Ezzel egy virágzó adatgazdaság létrehozását mozdítanák elő Európában, amely alapvetően a fenntarthatósági- és klímavédelmi célokat szolgálja. Az összekapcsolt, digitális adatok elemzésével elérhetővé válnak a turisztikai hotspotok-on előforduló vendégek jellemző tulajdonságairól és viselkedéséről szóló információk a szolgáltató cégek, szervezetek számára. Ezek ismeretében optimalizálhatják például a buszjáratok menetrendjét úgy, hogy adott időben más élményeket, úti célokat javasolnak a turistáknak, hogy elkerülhető legyen a túlzsúfoltság az egyes látogatói területeken. Ez az egyes régiók számára elviselhetőbbé teszi a turisztikai forgalom növekedését.

Az úgynevezett Mobility Use Case kísérlete, azaz a gyakorlati megvalósítás elsőként Zillertal, Schladming-Dachstein, Zell am See-Kaprun, Wolfgangsee és az Ötscher natúr park területeken kezdődik az elkövetkező hetekben

– mondta a Napi.hu-nak Kovács Balázs, a GD Consulting nemzetközi turisztikai tanácsadó cég ügyvezetője.

Hazánk turizmusának korábbi, bécsi külképviseletvezetője felidézte Susanne Kraus-Winkler osztrák turisztikai államtitkár szavait, aki szerint ugyan az utazási terület alapvetően a személyes kapcsolatokra épült, de a termelékenység növekedését, a kereslet és kínálat célzott összehangolását immár a digitalizáció hozhatja el a turizmusban.

– A digitalizált adatok felhasználása a klímacélok megvalósulásához is hozzájárul, mivel a látogatók áramlásának irányítása a környezet érzékeny területeinek védelmét is segíti. A strukturált és hálózatos adatcsere központi jelentőségű lett Ausztriában az erőforrások minél hatékonyabb felhasználása és a turizmus hozzáadott értékének biztosítása szempontjából, és nem áll meg a gazdasági vagy az országspecifikus határoknál – mutatott rá a szakember.

A digitális átalakulás ugyanis minden lakókörnyezetet megváltoztat: az emberiség naponta több milliárd új adatot generál, például környezeti, mozgással kapcsolatos adatokat, vagy a közösségi médiából származó információkat. A vállalatok önálló lehetőségei azonban korlátozottak ezen adatok felhasználása és cseréje terén.

A mesterséges intelligencia által végzett adatgazdasági elemzések és szimulációk viszont felgyorsítják az innovatív közösségi hálózatépítést, amelynek során a kutatók és a szolgáltatók regionális, nemzeti és nemzetközi szinten is bevezethetik a kreatív megoldásokat.

Az ausztriai Tourism Data Space egyik kezdeményezője a tiroli helymeghatározási ügynökség, a datahub.tirol, amely a jövőben fontos szerepet fog betölteni Nyugat-Ausztriában – mondta, hozzátéve, hogy az elkövetkező időszakban lépésről-lépésre kapcsolják be az egyes adatterületeket többek között a távhő optimalizált felhasználása terén is.

 

 

 

(Thurzó Katalin)