A koronavírus-járvány közepette károsnak tartja a japán lakosság a tokiói olimpiát, 80 százalékuk meg sem tartotta volna a játékokat. A cégek ezért a jó hírnevüket is féltve kihátrálnak a támogatói körből - írja a Forbes.hu.

Az olimpiai szervezőbizottság számára már önmagában a nézők nélkül tartott olimpia is komoly bevételkiesést jelentett, de a szponzorok visszalépése tovább ront az összképen, illetve erősíti az olimpiaellenes hangokat.

Az eddig visszalépők közül a legnagyobbak:

  • Toyota
  • Asahi japán sörgyártó
  • Canon kameragyártó,
  • Tokio Marine & Nichido Fire Insurance, Japán legnagyobb biztosítója,
  • Ajinomoto, Japán legnagyobb élelmiszeripari vállalata.

A legnagyobb vesztes azonban mégis a legnagyobb japán reklám- és kommunikációs ügynöksége, a Dentsu. A vállalat összesen 70 japán céggel állapodott meg a tokiói olimpia szponzorálásáról, összesen 3,6 milliárd dollár értékben. Ez a keret kezdett apadni a szponzorok visszalépésével, ami a Dentus legjelentősebb bevételi forrása lett volna az olimpia körül vállalt feladatokból – írja a The New York Timesra hivatkozva a Forbes.hu. A veszteség egyelőre nem felbecsülhető.

A Dentsu a NYT szerint ma a japán reklámpiaci torta 28 százalékát tudhatja magáénak, de a reklámóriás valóban uralja a piacot: a legismertebb reklámarcokkal kötnek szerződéseket, a cégeknek ők adnak reklámtanácsadást, eközben ők látják el hirdetésekkel a médiavállalatokat. Az NYT szerint ez egy olyan körkörös, más piaci szereplőket függésben tartó rendszer, ahol az, aki azt szeretné, hogy hirdetései elérjék a lakosságot, illetve médiacégként hirdetéshez jusson, valahol fizetnie kell a Dentsunak. De a Dentsu a japán kormányok leggyakrabban megbízott vállalata is.

A kritikák ellenére a 2024-es, már nyertes olimpiai pályázásban is a főszerep hárult a Dentsura. Nick Varley, akit tanácsadónak kértek fel a tokiói pályázat kidolgozására, eredetileg azt az ígéretet kapta, hogy nem a Dentsu a pályázás megbízott felelőse, szerződtetésekor mégis a céggel kellett megállapodni. A japán szervezőbizottság – az arra rálátó források szerint nem véletlenül – meglehetősen agresszívan akarta befolyásolni a döntőbizottságot, hogy adják Tokiónak a 2024-es játékokat. Bár a Dentsu tagadja, hogy részt vett volna bármiféle nyomásgyakorlásban, eközben a hivatalos szervezőbizottság elnöke lemondott tisztségéről a vádak miatt.

A Dentsu érdekei kettősek: egyrészt minél sikeresebb olimpiai rendezést kell felmutatniuk, ami alaposan felsülni látszik a lakossági vélemények tükrében. A másik, hogy minél több céget a szponzorok között tartsanak, ugyanis ezen nemcsak az olimpia, hanem a saját bevételeik is múlnak. Egyelőre a cég úgy tűnik, megpróbálja a középutat választani – vélli Osamu Ebizuka, a Dentsu egykori sportmarketing osztályának vezető munkatársa.