A világ beszállítói láncaiban kialakult válság, amely azzal a veszéllyel fenyeget, hogy érezhetően lefékezi a világgazdaság növekedését, még több mint egy évig elhúzódhat, mielőtt romboló hatása alábbhagyna – írja a Financial Times a világ egyik legnagyobb konténerhajó-vállalatának vezetőjét idézve. Jeremy Nixon, a világ konténerhajó-forgalmának hat százalékát lebonyolító Ocean Nerwork Exptess vezérigazgatója arra biztatja a kormányokat, hogy avatkozzanak be a helyzet rendeződése érdekében.

Azt várja az államoktól, hogy növeljék a befektetéseket a kikötők áteresztőképességének bővítése, illetve a vasúti és közúti szállítási kapacitások növelése érdekében. Némi kormányzati támogatásra lenne itt szükség, talán át kellene csoportosítani embereket olyan helyekről, ahol viszonylag szerény a kereslet, olyanokra, ahol erős, az utóbbin belül a világ ellátási láncainak bővítésére – mondta a cégvezető. Bár a Biden-adminisztráció igyekszik kapacitásuk és hatékonyságuk növelésére bírni a szállítmányozó vállalatokat és a kikötőket, Nixon úgy látja e területeken az Egyesült Államokban különösen nagy gondok lehetnek.

Jövő májusban a konténerkikötők termináljainak üzemeltetői bértárgyalásokat kezdenek a munkavállalóikkal, ami Nixon szerint további gondokkal, elsősorban munkabeszüntetésekkel járhat, mivel ezen a határon jutnak be az USA-ba az Ázsiában készülő áruk. Nem látok semmilyen javulást ebben a pillanatban – mondja Nixon, aki úgy véli, ha a jövő év júniusától augusztusáig valamilyen torlódás alakul ki Észak-Amerika nyugati partjainál, akkor a szállítási zavarok eltartanának 2022 végéig, sőt 2023 első időszakáig.

Hullámzás

A fogyasztói kereslet hullámzása a pandémia miatt szétzilálta a világ szállítási láncait, padlóra vitte a légi ipart, összességében olyan válságot okozott a világgazdasági ellátási láncaiban, amilyenre korábban ebben a gazdasági ágban nem volt példa. Ezt súlyosbította a betegség miatt távol maradó sok hiányzó dolgozó, továbbá az Egyesült Királyságban, Európában és az USA-ban jelentkezett teherautósofőr-hiány, akik nélkül nem juthat el az áru a kikötőkből a rendeltetési helyére, majd nem jutnak vissza az üres konténerek a feladókhoz.

Sajátos velejárója ugyanakkor a szállítási „hiánygazdaságnak”, hogy az ágazat egyes cégei nagyot kaszálnak rajta. Ezek közé tartozik a japán ONE, amely 2017-ben jött létre a Kawasaki Kisen Kaisha, a Mitsui OSK Lines és a Nippon Yusen Kaisha egyesülésével. Ez a vállalat üzleti évének második negyedében 2,6 milliárd dollár profitot könyvelt el, ami az egy évvel korábbi tizenötszöröse. A ONE, amely 220 hajót üzemeltet, óvatosabb lenne, ha olyan nagyságú üzleteket kötne, mint a Ocean Network Express, mert könnyen túlvállalhatná magát – mondja Nixon a nagy profit magyarázataként.