A koronavírus-járvány miatt egyre népszerűbbek lettek a szinte azonnal, akár 10 perc alatt is házhoz szállítást vállaló virtuális élelmiszerboltok. Európában például a lezárások miatt sokan fordultak a házhoz szállítást vállaló cégekhez és szerezték így be a szükséges élelmiszereket. Bár az egyelőre még kérdéses, hogy a járvány lecsengése után mennyire használják majd ezeket az emberek, de egyelőre a befektetők körében igen népszerűek ezek a startupok.

 

A Techcrunch cikke szerint legutóbb a tavaly decemberben indult, berlini bázisú Flink például 240 millió dollárt gyűjtött arra, hogy üzleti tevékenységét további városokba és több országba is kiterjessze. A Flink 10 perc alatt vállalja a kiszállítást, a vásárlók pedig egy szűkebb, 2400 tételből álló kínálatból választhatnak.

 

A fiatalokra utazik a Flink

 

A Flink szolgáltatása egyelőre 24 városban érhető el Németországban, Franciaországban és Hollandiában. A cég a fiatalabb vásárlókat célozza meg, akik kis hűtőszekrénnyel rendelkeznek, elfelejtették megvásárolni néhány terméket vagy egyszerűen nem akarnak hetente vagy kéthetente nagyobb bevásárlásokat tartani. Flink szerint jelenleg két naponta új területen lesz elérhető a szolgáltatás.

 

Oliver Merkel, a Flink ügyvezető igazgatója és társalapítója szerint a cég célja, hogy értékes időt adjon vissza a hektikus hétköznapokon a vásárlóknak, szerinte a robbanásszerűen növekvő megrendelések száma is azt mutatja, hogy a vásárlók elégedettek a szolgáltatással. A magyrországi Penny Market-hálózat tulajdonosa, a német Rewe-csoport pedig érdekes megállapodást kötött a Flinkkel, ennek értelmében a kisebb vásárlások esetében a Flink lesz a preferált partner. Amer Alaily, a Mubadala Capital befektető cég egyik vezetője szerint a németországi élelmiszer-kiskereskedelmi piac az egyik legnagyobb nem digitalizált piac, az online penetráció mindössze 3 százalékos. A jövő élelmiszerboltja rendkívül lokális, azonnal elérhető lesz.

 

Éles a verseny

 

A Flinknek pedig akad versenytársa. A szintén német Gorillas Németországban és Hollandiában terjeszkedik. A Gorillas futárait közvetlenül a cég alkalmazza, és jelenleg 11,50 fontos, azaz (4800 forintos) órabérrel számolhatnak, ehhez még hozzájön a borravaló. A Getir török startup szintén London bizonyos részein vállal 10 perc alatt házhoz szállítást, ez közvetlenül a nagykereskedőktől vásárolja az élelmiszereket és nagyjából 10 százalékkal drágábban adja a termékeket, mint a boltok. A cégnek teljes munkaidőben dolgoznak a futárok, akik óránként 10,85 fontot (4600 forintot) keresnek. A Cajoo szolgáltatása pedig Párizsban ígér 15 perc alatti kiszállítást. A cég elmondása szerint a termékek ugyanolyan áron vannak, mint a boltokban, a szállítási költség pedig 2 euró, azaz 720 forint alatt marad. A futárok pedig elektromos kerékpárokkal közlekednek majd.

A kifejezetten gyors kiszállításra specializálódott cégek mellett beszálltak a versenybe a hagyományos élelmiszerboltok is: a brit Tesco vásárlói igényekre válaszolva teszteli az egy órán belüli szállítást biztosító Whoosh névre hallgató szolgáltatását. A tesztfázisban lévő szolgáltatás egyelőre egyetlen, Wolverhampton városában található boltban érhető el a környezetében élőknek. A szolgáltatás a hét minden napján, reggel 7 óra és este 10 óra között érhető el. Egyelőre kevesebb termékből lehet választani, mint ami a boltban elérhető, de minimális kosárméret nincsen. A 15 font (6300 forint) alatti rendelések esetében az 5 fontos (2100 forintos) kiszállítási díjhoz még 2 font (840 forint) jön hozzá.