A német Schwarz-Gruppe, amelyhez többek között a Kaufland és a Magyarországon is jelenlévő Lidl élelmiszerlánc is tartozik, több milliárd eurós tranzakció keretében megvásárolta a spanyol Ferrovial hulladékszállítással és kezeléssel foglalkozó leányvállalatát, amely a spanyol és a portugál piacon aktív - írja a Handelsblatt. A vásárlás a csoport világos stratégiai céljaiba illik bele, alig két hete erősítette meg a legnagyobb kiskereskedő cég vezetése a éves számainak közlésével párhuzamosan, hogy organikus növekedéssel és akvizíciókkal megerősítené pozícióit, mint közszolgáltató.

A Schwarz-Gruppe hulladékszállítással, feldolgozással és újrahasznosítással foglalkozó leányvállalata, a Prezero a pontos vételárat nem közölte, az eladó ugyanakkor utalt arra, hogy annak értéke nagyjából 1,1 milliárd euró lehetett. A vásárlással a diszkontkereskedő-csoportnál a hulladéküzletág egyelőre még mindig kicsi, melléküzletágnak tekinthető, azonban azt szép lassan stratégiai ággá fejlesztenék. A cél, hogy a kereskedelmi láncok saját márkás termékeinek a csomagolása zárt körben mozogjon, azok teljes egészében a saját maguk által újrahasznosított anyagokból készüljenek, s ezzel a kereskedelmi lánc az első legyen a versenytársak között a fenntartható működés tekintetében.

Az első eredmények a csoport vezetése szerint már látszanak, júniusban immár az összes egyszer használatos PET-palack, amely Németországban a Lidl és Kaufland üzletekben saját márkás termékek csomagolásaként a polcokra került, teljes egészében újrahasznosított műanyagból készült a címkéket és a kupakokat kivéve. A Schwarz-csoport terjeszkedése mindenesetre elég látványos a hulladéküzletben. Az első lépést a német Tönsmeier-Gruppe 2018-as megvásárlása jelentette, majd megalapították saját kettős rendszerüket a hulladékok begyűjtésére és újrahasznosítására. Ezzel egy csapásra váltak az ötödik legnagyobb szereplővé a német hulladékbizniszben.

Az akkori céljuk az volt, hogy a kezdeti, 500 millió eurós forgalmukat 50 százalékkal, 750 millió euróra növelni. Tavaly forgalmuk már meghaladta a 700 millió eurót is. De ez várhatóan jelentősen megugrik majd, mivel eközben sikeresen ugrottak bele egy francia vállalatok közötti felvásárlási harcban, s megvették a Suez-csoport hulladékkezeléssel foglalkozó üzletágát, amely Németországban, Lengyelországban, Luxemburgban és Svédországban is aktív. Erre azért kerülhetett sor, mert a szintén francia Veolia-csoport 2020-ban felvásárlási harcba kezdett a Suez megszerzéséért, a célpont vállalat menedzsmentje pedig egyes üzletágak eladásával próbálta magát kevésbé vonzó célponttá tenni és védekezni.

A Suez felvásárlással a Schwarz hulladéküzleátágnak forgalma hamarosan 2 milliárd euróra nőhet, a mostani spanyol-portugál szerzemény ehhez további egymilliárd eurót tehet hozzá.