35. születésnapját ünnepli a Red Bull: a Dietrick Mateschitz által 1987. április 1-jén piacra dobott energiaital értékesítése az első évben még alig érte el az 1 millió eurót, a termék népszerűsége azonban villámsebességgel nőtt, és azóta is töretlen.

Tavaly ugyanis több mint 9,8 milliárd dobozt adtak el, 24 százalékkal többet, mint 2020-ban. Mindeközben a csoport árbevétele 6,3 milliárd euróról 7,8 milliárd euróra ugrott. A csoportnak 2021 végén 72 országban közel 14 ezer alkalmazottja volt, és Mateschitz a 27 milliárd dolláros vagyonával Ausztria leggazdagabb emberévé vált - írja az osztrák VolksBlatt.

A koffein- és taurintartalmú ital neve egyébként Ázsiából származik. 1982-ben egy thaiföldi üzleti útja során Mateschitz - aki akkoriban a Blendax fogkrémgyártó cég marketingmenedzsere volt - felfigyelt a "Krating Daeng" nevű helyi italra, ami németül "vörös bikát" jelent.

A termékért rajongó Mateschitz 1984-ben a thaiföldi T.C. Pharmaceutical gyártó cég tulajdonosával, Chaleo Yoovidhya-val megalapította a Red Bull GmbH-t. A Krating Daeng a Red Bull-lal ellentétben nem tartalmaz szénsavat, és receptúrája is eltérő. Mateschitz jelenleg a Red Bull 49 százalékát birtokolja, a többség továbbra is a Yoovidhya családé.

A megfelelő reklámszlogen - "A Red Bull szárnyakat ad" - keresése több évet vett igénybe az 1987-es piaci bevezetésig. 1984 és 1987 között Mateschitz közel három éven át dolgozott a Red Bull receptjén, a márka pozicionálásán, a csomagoláson és a marketingkoncepción.

A reklámszlogen végül bizarr pert hozott a vállalatnak a megtévesztő marketing miatt 2014-beb: egy amerikai vásárló ugyanis kifogásolta, hogy az energiaital mégsem adott neki szárnyakat. A Red Bull beleegyezett, hogy 13 millió dollárt fizet egy olyan alapba, amelyet a termék fogyasztói hoztak létre.

Több fogyasztóvédelmi szervezet is támadta már a márka energiaitalait, amelyek több koffeint tartalmaznak, mint amennyit a fiatal szervezet elvisel. Az egészségügyi hatóságok világszerte kifogásolták a szintetikusan előállított aminosavat és a taurint. Németországban 1994-ig nem engedélyezték a Red Bull forgalmazását és Kínában is csak 2013 végén kapott engedélyt.

A cégalapító időközben sport-, média-, ingatlan- és gasztronómiai birodalmat épített az italgyártó cég köré. A vállalatnak saját Forma-1-es csapata, futball- és jégkorongcsapata, valamint saját televíziós csatornája is van. A salzburgi repülőtéren megépült a Hangar-7, saját történelmi repülőgépflottával és az "Ikarus" gourmet étteremmel, Stájerországban pedig Mateschitz kezdeményezésére és beruházásai révén 2011 májusában Red Bull Ring néven újjáéledt az egykori Österreichring. 

A vállalatnak több telephelye is van a salzburgi régióban, többek között Elsbethen és Wals-Siezenheim. A Red Bull GmbH székhelye Fuschl am See-ben található. A jövőben Nyugat-Európára és az USA fő piacaira koncentrálnak, és az eredeti 250 ml-es csomagás erősítésére összpontosítanak - írja a portál.