Volkswagen AG, Európa legnagyobb autógyártója elviheti üzemeit Németországból és Kelet-Közép-Európából, ha a földgázhiány az idei télen túl is fennmarad – idézi a Bloomberg Geng Wut, a vállalat beszerzési vezetőjét. Középtávon, ami nagyjából öt év megfontolják a termelés nagyobb lokalizálását, azaz közelebb vitelét az értékesítés helyéhez vagy a gyártó kapacitások áthelyezését.

Ez nem új gyakorlat az autógyártásban. Hasonló lépésekre ösztönözhetik a cégeket az alkatrész-ellátási láncokkal kapcsolatos gondok, vagy a chiphiány – derül ki a menedzser közleményéből. A Bloomberg értékelése szerint ez a bejelentés azt jelzi, hogy az orosz-ukrán háború és az ahhoz kapcsolódó gazdasági válság átrendezheti Európa ipari látképét.

Nagy változás jöhet

A VW-nek Németország mellett jelentős gyárai vannak Csehországban és Szlovákiában. Mindhárom ország azok közé tartozik, amelyek erősen függenek az orosz gázszállításoktól. A Bloomberg híre nem említi Magyarországot, ahol Győrben van gyára a Volkswagenhez tartozó Audinak, de még jobban kitett az orosz gázszállításoknak, miközben Európa egyre jobban leválik a Gazpromról.

A Németországban irányuló orosz gázszállítások leállítása felveti a lehetőséget, hogy kormányzati elosztási rendszerben - mintegy jegyrendszerben - kell majd a télen biztosítani a gázt a lakosságnak és a vállalatoknak. Bár a német gáztárolók közel vannak a teljes feltöltéshez, kérdés, hogy az orosz forrás nélkül sikerül-e majd az elhasznált energiahordozót pótolni a jövő nyáron.

Ki lehet a nyertes?

Ha megvalósul a vállalat nagy áttelepítési manővere, annak a tengerparttal, így LNG-kikötőkkel rendelkező észak- és dél-európai országok lehetnek a nyertesei - mondta a VW szóvivője telefonon az amerikai hírügynökség sajtómunkásának. A Volkswagen-csoport jelenleg is rendelkezik gyárakkal Portugáliában, Spanyolországban és Belgiumban. Mindhárom országban vannak LNG-terminálok.

A politikusoknak el kell érniük, hogy véget érjen a földgáz és az elektromos energia jelenlegi zabolátlan energia-árrobbanása – mondta Thomas Steg, a VW külkapcsolatokért felelős vezetője. Enélkül főként az energiaintenzív ágazatokban tevékenykedő a kis és közepes vállalatok kénytelenek lesznek visszafogni termelésüket vagy bezárnak.

Német kancellárok politikai kísértete

Az 1973-1974-es olajválság arra késztette Németország vezetését, hogy alternatívát keressen az arab világból importált energiahordozókkal szemben, miközben a hidegháborúban beköszöntött az enyhülés korszaka, ami puhított valamennyit a Nyugat és a Szovjetunió szembenállásán. Ezek a tényezők alapozták meg Willy Brandt szociáldemokrata kancellár híres Ostpolitik (keleti politika) kezdeményezését, ami utat nyitott a szovjet/orosz energiahordozók importja előtt Németországba - emlékeztet a Globe and Mail hírportál.

A szintén szociáldemokrata Gerhard Schröder kancellár (1998-2005) alatt engedélyezték az északi áramlat 1. vezeték megépítését, amely közvetlen kapcsolatot hozott létre Oroszország és Németország között, majd Angela Merkel kancellársága alatt (2005-2021) épült meg az Északi Áramlat 2. Az utóbbi építését 2018-ban, négy évvel azt követően engedélyezték, hogy Oroszország elcsatolta a Krím félszigetet Ukrajnától.

Közben viszont Merkel gátja volt annak is, hogy Európa ha valamivel drágábban is, de az orosztól eltérő forrásokból is földgázhoz jusson, vagy megújuló energiaforrások felé forduljon – ahogy arról korábban részletesen írtunk.

Az előre nem látott tényező

Ezért most utólag sokan enyhén szólva hibáztatják Merkelt, akit úgy tartanak számon, mint olyan német vezetőt, aki a nemzetközi kapcsolatokban a német ipar érdekeit helyezte az első helyre az elvi politika elé. Hiába figyelmeztette a németeket már Ronald Reagan amerikai elnök (1980-1988) is, hogy túlságosan kiszolgáltatják gazdaságukat az orosz energiaforrásnak.

Ha azonban Vlagyimir Putyin, Oroszország államfője nem kap kedvet a háborúzáshoz, akkor a merkeli politikai ma is zavartalanul biztosítaná az orosz gázt a német vállalatoknak. És erre a durva fejleményre 2021 vége, az orosz hadsereg felvonulásának kezdete előtt - az európai gázárak 2021 közepén kezdődött orosz manipulációja ellenére - senki sem számított.