Traffipaxolást hozhat a korlátozás Budapesten is?

Az ausztriai Grazban lassan harminc éve hatályosak a budapesti főpolgármester által tervezetthez hasonló korlátozások, vagyis a főutakon 50, a mellékutcákban 30 kilométer/órás maximális sebességhatár. A G7 cikke szerint voltak döccenők.
Szász Péter, 2020. május 9. szombat, 10:57
Fotó: Getty Images

Grazban a harmincas zónákat csak kétéves sikeres próbaidőszak után véglegesítették, amit kutatások és az érintettekkel való egyeztetések sora egészített ki - olvasható a portálon.

Az eredmény az lett, hogy a város úthálózatának közel 80 százalékán lassították le még a szokásosnál is jobban az autós forgalmat. Ez nem csak a 30-as táblák felszerelését jelentette, hanem a forgalom átszervezését, a lámpák áthangolását is.

Bár a lakosság eleinte tiltakozott, végül a többség megváltoztatta álláspontját és támogatta a korlátozásokat. A balesetek száma valóban érezhetően csökkent az 30-as zónákban.

Ennek fenntartásához azonban szükség volt a rendőrség kapacitásait is meghaladó számú sebességmérésre is.

A korlátozások pozitív hatása lett még, hogy a város három decibellel lett csöndesebb és a nitrogén-oxid-koncentráció negyedével esett vissza a tesztfázis során. Ez azért érdekes, mert a belső égésű motorok kipufogógáz-tisztító berendezései lassú haladás esetén rendkívül alacsony hatékonysággal működnek.

HOZZÁSZÓLÁSOK