Kirobbant a villanybuszok forradalma

Számottevő hatással lesz a világ olajfogyasztására annak, hogy Kína nagyvárosaiban irtózatos sebességgel terjed az elektromos buszok használata. Az USA és Európa ezen a téren hatalmas lemaradásban van.
Komócsin Sándor, 2019. április 1. hétfő, 06:40
Fotó: Pixabay

Kína iszonyatos tempóban bővülő elektromosbusz-flottája mérheti a legnagyobb csapást a világ olajkeresletére a nem is olyan távoli jövőben - derül ki a Bloomberg friss New Energy Finance jelentéséből. A felmérés készítői arra jutottak, hogy ennek hatására 2040-re napi 6,4 millió hordónyi olajkereslet tűnhet el. Már 2019 végére napi 270 ezer hordóval csökkennek a gázolaj iránti igények főként azért, mert a kínai közlekedésben rohamosan terjednek a villanybuszok.

Az amerikai hírügynökség becslése szerint az elektromos buszok és autók együtt három százalékkal csökkentették az olajkereslet növekedését 2011 óta. A piac egyelőre kicsi, részesedése mindössze 0,3 százalék, de ez gyorsan bővülni fog a következő években. Eközben a világ olajkereslete az elektromos meghajtású járművek terjedése ellenére nő. A világ legnagyobb olajexportőre a következő években az USA lesz.

Látványos változás

Kínában a 12,5 millió lakosú Sencsen jár az élen a villanybuszok bevezetésében - derül ki a Guardian tudósításából. Ma már több mint 16 ezer elektromos busz jár a városban, ami drasztikusan csökkentette a környezetszennyezést. Ez azonnal feltűnő: az új járművek olyan csendesek a dízelmotoros buszokkal összevetve, hogy háttérzajban az emberek nem veszik észre a közeledésüket.

Bevezetésükkel felére csökkent a buszok okozta károsanyag-kibocsátás a metropoliszban és a városi közlekedési vállalat üzemagyszámlája szintén elfeleződött. Ennek persze megvan a maga ára: a villanybuszokért darabonként 1,8 millió jüant (75 millió forint) kell fizetni. Sencsen csak a nagyvonalú tartományi és állami támogatásoknak köszönhetően tudta előteremteni a pénzt az átállás hatalmas költségre. Általában a vásárlások felét fedezik ilyen forrásból. A fejlesztést ösztönzi, hogy a tervek szerint 2020 után leállítják az állami támogatásokat.

Infrastruktúra

A buszok újratöltéséhez 40 ezer töltőállomást hoztak létre. Egy-egy ilyen állomáson egyszerre 20 járművet tudnak feltölteni. A buszok egyébként jelenleg nagyjából 200 kilométert tudnak megtenni egy töltéssel, ami kettő-négy órát vesz igénybe. A költségek csökkentése érdekében kihasználják az alacsonyabb éjszakai áramárakat.

Nagyobb gond az újratöltés a taxik esetén, amelyek nem adott útvonalon közlekednek. Sencsen 22 ezer taxiját március végéig teljes egészében elektromos autókra cserélik. Az elmúlt időszakban már olyan sok villanyautót használtak, hogy a töltőállomások hiánya miatt előfordult, hogy a taxisok összeverekedtek a töltőhelyekért. Ezért van olyan cég, amely olyan mobiltelefonos alkalmazást fejleszt, amely megmutatja az érdeklődőknek, hol találhatók szabad töltőállomások.

Irtózatos tempó

A Sencsennél kétszer több embernek otthont adó Sanghajban közel 9400 elektromos busz fut az utakon, ami a teljes flotta 55 százaléka - írta a Post Magazine. Emellett eddig 7300 további elektromos meghajtású, közfeladatokat ellátó járművet, kisáruszállítót és takarító járművet állítottak szolgálatba. Ezeket 8000 elektromos meghajtású bérautó egészíti ki.

A Bloomberg tavalyi New Energy Finance jelentése szerint Kínában öthetente 9500 új elektromos buszt állítanak szolgálatba. Ezzel a számmal egy csapásra lecserélhetnék London teljes buszflottáját. A tanulmány szerzőinek becslése szerint a világon 385 ezer villanybusz van forgalomban, amelyek 99 százaléka Kína útjaik koptatja. Európa 1,6, az USA 1,5 százalékos részesedéssel bír.

Londonban és New Yorkban is fel akarják gyorsítani az átállást az elektromos buszok használatára, ám a tempó elmarad a kínaitól. A brit fővárosban az egyemeletes buszokat 2020-ig akarják teljesen elektromos meghajtásúakra cserélni, a kétemeletes flottát pedig idén állítják át hibrid meghajtású buszok használatára. Az amerikai nagyváros tervei szerint 2040-re cserélik le a teljes flottát villanybuszokra.

HOZZÁSZÓLÁSOK