Katasztrófa Németországban - bajt okoz a Rajna kiszáradása

A Rajna vízállásának szélsőséges hullámzása immáron folyamatosan hátráltatja a hajózást, a szállításból fakadó gondok immáron a német gazdaság GDP-jén is meglátszanak. A helyzet egyre rosszabb: pusztít a globális felmelegedés.
Komócsin Sándor, 2019. január 27. vasárnap, 18:55
Fotó: Pixabay

Kevin Kilps autókat szállító kompja óvatosan araszol keresztül a Rajnán a Kaub városával szemben fekvő part felé. Egy tipikus napon minden négyzetméter helyért meg kell küzdenie az áruszállító uszályokkal és az üdülőhajókkal, mivel ez a vízi út köti össze Németország déli végét az Északi-tengerrel, azon belül Rotterdammal, Európa legnagyobb forgalmú kikötőjével - kezdi ezzel az életképpel a Rajnával kapcsolatos gondokról szóló cikkét a Bloomberg. Az elhúzódó szárazság miatt tavaly nyáron folyónak e pontján, a legkeskenyebb szakaszon majdnem fél hónapra leállt a forgalom az alacsony vízállás miatt.

A kritikus szállítási útvonal részleges elzáródása lelassította a német gazdasági növekedést 2018 harmadik és negyedik negyedévében. Ez a legújabb jele annak, hogyan okoz egyre nagyobb gondokat még a legfejlettebb gazdaságoknak is a globális felmelegedés. Kilps tapasztalatai alátámasztják, hogy nagy a baj. Évről évre alacsonyabb a vízszint. Nemrégiben át kellett alakítania 150 tonnás kompját, hogy csökkentse a merülését. A vállalkozó szerint riasztó megtapasztalni a klímaváltozás hatását.

Ipari artéria

A svájci Alpokban eredő Rajna több mint 1200 kilométer hosszan köti össze Svájc, Németország és Hollandia ipari területeit. Olyan feldolgozóipari óriásoknak kritikus fontosságú ez a vízi út, mint a Daimler AG, a Robert Bosch GmbH vagy a Bayer AG. Amikor az alacsony vízállás miatt leállt a forgalom a folyón, a leállt a nyersanyagok szállítása a Volkswagennek Thyssenkrupp acélgyárából, mert az utóbbi céghez nem jutottak el a kohóit tápláló szénszállítmányok.

A BASF SE-nek 250 millió euró kárt okozott, hogy a vízi szállításnál drágább útvonalat kellett választania. Martin Brudermüller, a vállalat vezérigazgatója úgy véli, komoly infrastruktúra-fejlesztéseket kellene indítani, zsilipeket és duzzasztóműveket építeni a folyón, amelyekkel kiegyenlíthetnék a vízhozam ingadozásait.

A Rajnát az Alpokban lehulló csapadék és a gleccserek táplálják, ám az utóbbiak hozama 28 százalékkal csökkent 1973 és 2010 között - a legutolsó rendelkezésre álló felmérés szerint. Wilfried Hagg, a Müncheni Egyetem gleccserszakértője úgy becsli, hogy mostanra 35 százalékra emelkedett ez az arány.

Negatív rekord

Kaubnál 12 éves mélyponton volt a vízállás 2018 második felének nagy részében, ami hónapokig korlátozta az uszályforgalmat. Egészen december második feléig korlátozni kellett a szállítmányok nagyságát, hogy a hajók kisebb merüléssel ússzanak céljuk felé. És rossz hír, hogy a vízállás ingadozása januárban is hatással volt az uszályok szállítási teljesítményére - idézi a vízi szállítási szolgáltatósokat nyújtó rotterdami Riverlake Barging felmérését a Bloomberg.

Ez rossz előjel annak tükrében, hogy Baden-Württemberg tartományban tavaly le kellett állítani néhány benzinkutat, mert nem érkezett meg a vízen szállított üzemanyag. A gáz ára 13 százalékkal volt magasabban novemberben, mint egy évvel korábban, miután az energiaszolgáltatóknak fel kellett pörgetniük gáztüzelésű rendszereiket a szénhiány miatt.

Verhetetlen

A költségek szempontjából verhetetlen a Rajna annak ellenére, hogy Németország vasúti és úthálózata igen jól kiépített. Az uszályok a súlyuk több mint ötszörösét képesek elszállítani, ami sokkal alacsonyabb költségeket eredményez a szárazföldi szállításnál. Egy Bázel és Rotterdam közti menet 40 százalékkal olcsóbb vízi úton, mint vasúton - állítja a német hidrológiai intézet.

Tűzoltásként a kormány mérlegeli, hogy enyhíti a kamionok forgalmának hét végi korlátozását a Rajna menti tartományokban. Hosszabb távon javítani akarják a vízi és a szárazföldi szállítás összehangolását.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Mecsabesz, 2019.01.28 08:00

Közeleg a tavasz! Ha hirtelen indul meg az a tetemes mennyiségű hó olvadni, akkor nem a kiszáradással lesz bajuk. Télen természetes, hogy alacsonyabb a vízállás, hiszen a vízgyűjtő területeken is fagyott állapotban van a víz. A baj az olvadáskor jön, ha nagyon hirtelen fog felmelegedni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2019.01.27 22:38

Most akkor essünk hasra a németek baja miatt? Megoldják, pl. vasúti szállítás. A Duna vízállása is negatív rekordokat döntögetett tavaly ősszel, nyilván az is gondokat okozott a vízi szállításban és(bár ezt gondosan titkolták!) a paksi atomerőmű működésében is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

gulyasgyula, 2019.01.27 22:13

Nem akarok migránsozni de meg van az EU-nak Európának, a saját gondja baja nem KELLENE MÉG IMPORTÁLNI IS :!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html