Brexit: egy titkos csoport "ítéletnapi forgatókönyvet" készít

A brit gazdaság "újraindítására" készít terveket a brit kormányon belül egy "titkos csoport" arra az esetre, ha a brit EU-tagság a kilépés feltételrendszeréről szóló megállapodás elfogadása nélkül szűnne meg - írta a pénteki Financial Times az MTI szerint.
Szabó Zsuzsanna, 2019. február 8. péntek, 13:29
Fotó: AFP - Ben Stansall

A londoni gazdasági napilap forrásai szerint a program kiemelt jellegét mutatja, hogy a tervezési munkákat Sir Mark Sedwill, a brit kormány munkáját segítő köztisztviselői kar, a Civil Service vezetője - e minőségében a legmagasabb rangú brit közigazgatási tisztviselő - irányítja. Sedwill egyben Theresa May miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója is.

A Financial Times értesülései szerint a zárt ajtók mögött dolgozó munkacsoportban jelen vannak a pénzügyminisztérium, az üzleti ügyek minisztériuma, a külkereskedelmi minisztérium és a Bank of England - a brit jegybank - magas beosztású szakértői is.

Lista ítélet napra

A lap által idézett kormányzati források egyike szerint a munkacsoport "gyakorlatilag ítéletnapi listát készít" arról, hogy milyen intézkedéseket kell tenni, ha a megállapodás nélküli brexit következményeként a brit gazdaság "összeroskadna".

Az előkészületi program a Financial Times forrásai szerint mindenekelőtt a megállapodás nélküli kilépés potenciális hatásainak leginkább kitett szektorokra, köztük a mezőgazdaságra, az autóiparra és a gyógyszeriparra összpontosít.

A brit üzleti vállalakozások és szakmai szervezetek az utóbbi időszakban mind erőteljesebben megfogalmazott nyilatkozatokban hívják fel a brit kormány figyelmét a megállapodás nélküli brexit súlyos kockázataira, illetve a kilépési folyamatot övező bizonytalanság máris érezhető üzleti következményeire.

"Vörös riasztás" az autóiparban

A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap ismertetett éves beszámolója szerint tavaly ötévi mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig csaknem a felével esett vissza, egyértelműen a brexitfolyamat teremtette bizonytalanság miatt.

A szervezet adatai szerint 2018-ban nem egészen 1,52 millió autót gyártottak Nagy-Britanniában, 9,1 százalékkal kevesebbet, mint az előző évben, az új autóipari beruházások értéke pedig 588,6 millió font (212 milliárd forint) volt, 46,5 százalékkal kevesebb, mint 2017-ben.

Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója a beszámolóhoz fűzött kommentárjában úgy fogalmazott: a brit autóiparban immár "vörös riasztás" van érvényben, mivel kevesebb mint két hónappal a kilépés március végi időpontja előtt egyre nagyobb a kockázata a rendezetlen, megállapodás nélküli brexitnek, amely "helyrehozhatatlan pusztítást" okozna a brit autóipar jelenleg akadálytalanul működő külkereskedelmi láncolatainak szétszakításával.

Figyelmeztetés az Airbustól

Tom Enders, a legnagyobb európai repülőgépgyártó konzorcium, az Airbus vezérigazgatója a múlt héten alig burkoltan megkérdőjelezte a cég jövőbeni nagy-britanniai jelenlétét, kijelentve: tévedés az a brexitpártiak által hangoztatott "őrültség", hogy az Airbus úgysem tud kivonulni a brit gazdaságból, mert hatalmas üzemei vannak ott. Enders szerint sok más olyan ország van, amely "boldogan gyártana" például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez.

Az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait. A cég közvetlenül 14 ezer, közvetve további 110 ezer alkalmazottat foglalkoztat Nagy-Britanniában.

HOZZÁSZÓLÁSOK