A dízelvonatok halálos ítéletén már szárad a tinta

A Siemens és a német állami vasúttársaság, a Deutsche Bahn bejelentette, hogy több mint 370 mérföldes hatótávolságú hidrogénüzemű vonatokat tesztel majd. A technológia azt ígéri, hogy csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást és ezzel gyorsan elavulttá válnak majd a meglévő dízelszerelvények.
Szabó Dániel, 2020. november 29. vasárnap, 15:02
Fotó: Siemens

A társaságok közös nyilatkozatukban bejelentették, hogy az új hidrogénmeghajtású vonat tesztjei 2024-ben kezdődnek és egy évig tartanak. A kétkocsis vonat végsebessége 160 kilométer/óra lesz, és alig 15 perc alatt teletankolható lesz a tervek szerint.

A Mireo Plus H nevű vonatokat Baden-Württemberg állam három városa között próbálják majd ki, és felváltja az útvonalon közlekedő hagyományos dízelmotoros egységeket. Az új hidrogénmeghajtás mintegy 330 tonna CO2-t takarít meg évente - közölték a vállalatok a CNN szerint.

"A hidrogénmeghajtás egy fejlett, emissziómentes működési forma, amely elősegíti a vasúti közlekedés dekarbonizálását és jelentősen hozzájárul az éghajlati célok eléréséhez" - mondta Michael Peter, a Siemens Mobility vezérigazgatója.

A Deutsche Bahn mintegy 1300 dízelvonatot üzemeltet regionális vonalakon, és 33 000 kilométeres vasúthálózatának mintegy 40 százaléka még nincs villamosítva. A társaság azt tervezi, hogy 2050-re kisöpri hálózatából a dízelmotoros vonatokat.

A Mireo Plus H akkumulátorral és üzemanyagcellákkal működik, amelyek a hidrogént és az oxigént villamos energiává alakítják. A kétkocsis vonat hatótávolsága 600 kilométer lesz, és a Siemens közölte, hogy háromkocsis változatot is fejleszt, melynek 1000 kilométeres hatótávolságot szánnak.

"Akár felsővezetékről szerzett energiával, akár hidrogénnel működtetve a döntő tényező, hogy az energia megújuló forrásokból származzon" - mondta Winfried Hermann baden-württembergi közlekedési miniszter közleményében.

A hidrogént régóta ígéretes energiaforrásnak tekintik a vasúti közlekedés számára. A francia Alstom ugyanilyen meghajtású vonatot tesztelt Észak-Németországban 2018 és 2020 között, és a szolgáltatást ausztriai útvonalakra is kiterjesztette.

Az európai szabályozók megakadályozták 2019-ben az Alstom-Siemens felvásárlást, mondván, hogy az egyesülés károsította volna a versenyt a vasúti közlekedési piacon.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

na4, 2020.11.29 21:13

Ami növekedni fog, az a jegyek ára, mert a hidrogén egy jó szar hatékonyságú energiaforrás. És ami növekedni fog továbbá az a légkör vízgőz tartalma, mert a hidrogén égetésekor vízgőz keletkezik. A vízgőz pedig 40x erősebb üvegházhatású gáz, mint a széndioxid. Vagyis adnak a szarnak egy jó nagy pofont.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html