Korunk nagy dobása a gépek közötti kommunikáció, ezért egyáltalán nem meglepő, hogy a távközlési cégek között is előtérbe kerültek a dolgok internetét (internet of things - IoT) célzó fejlesztések és ezekre a fejlesztésekre jelentős összegeket is fordítanak ezek a vállalatok. Nem is csoda, hiszen az IoT szegmens növekedése sokkal gyorsabb, mint a tradicionális mobilszolgáltatásoké - derül ki a Machina Research  legfrissebb kutatásából, amely a mobil távközlési vállalatoknak a dolgok internete speciális informatikai igényeit kielégítő szolgáltatásait évente rangsorolja.

E felmérésben immár ötödik éve kerül a globális piacvezetői pozícióba a Vodafone. A Machina azzal indokolta egyebek mellett a Magyarországon is jelen lévő szolgáltató előkelő pozícióját, hogy

  • az IoT-technológiára összpontosító stratégiájának köszönhetően a szolgáltatási infrastruktúrája globális,
  • az IoT-termékek széles körét kínálja,
  • és az üzletág növekedési üteme abszolút és relatív értelemben is messze megelőzte minden más nemzetközi jelentőségű távközlési szolgáltató 2015-ben elért eredményét.

A Vodafone egyébként a vizsgált távközlési cégek között még mindig az első az IoT üzletág mérete alapján, de a szegmens növekedése is kiemelkedő volt az elmúlt időszakban. Emellett a vizsgált szolgáltatók között a Vodafone-nál van a legnagyobb IoT szakembergárda is.

Az IoT kapcsolódási pontok száma alapján a Vodafone a kutatásban résztvevő cégek között a második helyen áll. A cég által kiszolgált IoT-adatátviteli kapcsolatok száma tavaly 38 százalékkal nőtt a Machina Research kimutatása szerint, a vizsgált összes távközlési szolgáltató között a legnagyobb mértékben.

A Machina Research Internet of Things Communications Service Provider Benchmarking 2016 című jelentésében 17 nemzetközi távközlési szolgáltatót vizsgált, olyanokat mint az AT&T, China Mobile, China Unicom, Deutsche Telekom, Etisalat, NTT Docomo, Orange, SingTel, Sprint/Softbank, Tele2, Telefónica, Telekom Austria M2M, Telenor, Telia Company, Telstra, Verizon és a Vodafone.

A Vodafone pozíciója elég stabilnak is tűnik, a jelentés szerint ugyanis a mobilszolgáltatónak jelentős nagyvállalatokat sikerült megnyernie ügyfélnek, iparágakat tekintve pedig elég széles spektrumot fed le. Az ügyfelei között megtalálhatóak nemzetbiztonsági, ipari, közműszolgáltatói, egészségügyi, autóipari vagy az agrárszektor jelentős szereplői.

A Machina emellett különösen nagy erősségnek tartja a szolgáltató globális jelenlétét (lásd ábránkat alább), illetve, hogy a vállalat által üzemeltetett platformok "házon belüliek", azaz mind a Vodafone felügyelete alatt állnak, ami az ügyfelek különleges igényeinek kielégítésénél lehet nagy kincs.

A Vodafone globális jelenléte
Kép: Forrás: Machina Research, 2016

A vállalatok eredményei alapján készült tanulmány ugyanakkor hangsúlyozza, hogy az IoT távközlési üzletágban folyamatos erőfeszítéseket kell tenni a technológia fejlesztésére és a beruházások növelésére. Elért eredményeinek és a technológiai fejlesztés mellett tett elkötelezettségének köszönhetően a Machina szerint a Vodafone a jövőben is számíthat arra, hogy bekerül a multinacionális vállalatok IoT-távközlési tendereinek utolsó válogatási körébe.