A világ vezető közösségi médiavállalatai idén kevesebb gyűlöletbeszédet távolítottak el az oldalakról, mint tavaly - derül ki az Európai Bizottság tartalom-moderációval kapcsolatos éves jelentéséből, melynek részletei a Politico birtokába kerültek.  A vizsgálat megállapította, hogy a Google, a Facebook és versenytársai a „problémásnak” vélt tartalmak – a nőgyűlölő posztoktól kezdve, egészen a szexuális kisebbségek elleni abúzív viselkedésig minden beletartozik – mindössze 62,5 százalékát törölték átlagosan, a 2021 március és április között nézett időszakban. Ennek aránya alacsonyabb a 2019 végén mért adatokhoz képest, amikor az erőszakos tartalmak 71 százaléka került eltávolításra. 

A dokumentum elkészítésében összesen 35 külsős szervezet vett részt – 22 uniós tagállamból –, melynek során több mint 4500 értesítést küldtek ki az érintett platformoknak a potenciálisan gyűlöletkeltő videók, képek és szövegek miatt. Az EU szerint a szexuális irányultságon és az idegengyűlöleten alapuló megnyilvánulásokat jelentették a leggyakrabban.

Az elemzés apropója, hogy az Európai Parlament éppen a digitális szolgáltatásokról szóló törvény felülvizsgálatán dolgozik, amivel módosítani szeretnék az online tartalmakra vonatkozó szabályokat. Ezek a javaslatok súlyos bírságokat szabnának ki azokra a vállalatokra, amelyek nem küzdenek a megkérdőjelezhető tartalmak – köztük a gyűlöletbeszéd – ellen, valamint nagyobb átláthatóságot követelnének azzal kapcsolatban, hogy az egyes posztok hogyan jelennek meg a hírfolyamban.  Érdekesség, hogy a „hate speech” elleni fellépés részeként az első, 2016-os felmérés szerint a vezető platformok csak a megjelölt anyagok kevesebb, mint felét távolították el. Egyesek szerint a tech-óriások még mindig nem fordítanak elég figyelmet arra, hogy megfékezzék az uszító tartalmak terjedését az oldalakon, különösen az angol nyelvterülettől eltérő régiókban.   

Élen a TikTok

A Facebook a megjelölt tartalmak 70 százalékát törölte, szemben a korábbi ellenőrzés során tapasztalt 88 százalékkal. Hasonló számok láthatók a YouTube esetében, ahol idén a problémás videók alighanem fele (59 százalék) mentesült a tiltások alól. 

Nem toleráljuk a gyűlöletbeszédet a Facebookon vagy az Instagramon, minden eddiginél több kártékony tartalmat találunk és távolítunk el az oldalakról

- mondta a Facebook szóvivője közleményében, hozzátéve, hogy a vállalat még nem olvasta a Bizottság jelentését.

Mivel mindkét cég egyre inkább az algoritmusokat részesíti előnyben az online tér szabályozásakor, gyakran nehézkessé válik a hatékony fellépés. Valamint az ellenőrzés mértéke csökkenhet a koronavírus-járvány miatt is: amikor az algoritmus az álhírek és összeesküvés-elméletek megfékezésére koncentrál, más területen kevesebb káros tartalmat sikerül eltávolítani.

Ezzel szemben a Twitter és a Facebookhoz tartozó Instagram egyaránt arról számolt be, hogy a vizsgálat eredményei alapján nőtt az általuk eltávolított gyűlöletbeszéd mennyisége, miután észrevették a problémás posztokat. Emellett a kínai tulajdonban lévő TikTok is – amely először vett részt az elemzésben – azt mondta, hogy az ilyen anyagok 80 százalékát eltávolította, ami az idei legmagasabb érték az önkéntes felülvizsgálatban részt vevő nagy platformok közül.