Ilyen technika még nem volt Magyarországon - megszólalt a Telekom

Magyarországon először mutatott be manővereket 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel, valós körülményeket szimuláló környezetben a Magyar Telekom, a T-Systems Magyarország, az Ericsson Magyarország, Budapesti Műszaki Egyetem, az iMar Navigation, valamint az APZ Kft. A zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpálya május 20-i hivatalos átadásán.
Szabó Zsuzsanna, 2019. május 20. hétfő, 18:20
Fotó: Napi.hu

A Magyar Telekom 2019 januárjában indította el Magyarország első szabványos 5G tesztállomását Zalaegerszeg belvárosában. A városközponti bázisállomás mellett a vállalat a ZalaZONE pályán is 5G-képessé alakította a meglévő adótornyát, melynek célja, hogy a tesztpálya a hagyományos mellett a hálózatba kapcsolt önvezető autók fejlesztésére, tesztelésére is alkalmassá váljon.

Az 5G mobiltechnológiát az Ericsson Magyarország telepítette a járműipari tesztpályára, felhasználva a Telekom helyszíni adótornyát, a szélessávú optikai kapcsolatot és az energiaellátást. A teszthálózat megvalósítását az Ericsson, a Telekom és a T-Systems Magyarország mérnökei közösen végezték. A helyszínen az 5G hálózat jelenleg a 3,5 GHz-es frekvencia sávban üzemel, amelynek ideiglenes használatához az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adott engedélyt. Az 5G hálózat 10 ms alatti késleltetése teszi lehetővé, hogy az önvezető autók a központi infrastruktúrán keresztül biztonságosan kommunikálhassanak egymással és egy opcionális vezérlő központtal, és megbízhatóan reagálhassanak a forgalmi helyzetekre - derül ki a Magyar Telekom közleményéből.

Önvezető demo

A kialakított infrastruktúrán a Budapesti Műszaki Egyetem a ZalaZONE-nal közösen kifejlesztett speciális önvezetőautó-tesztelési módszerét mutatta be. A közös kutatási program keretében kidolgozott úgynevezett szcenárió alapú tesztelési módszer (Scenario-in-the-Loop - SciL) lényege, hogy elmossa a határokat virtualitás és a valóság között, az autonóm járművek funkcionalitását a valós környezethez hasonló, komplex közlekedési helyzetben, biztonságos körülmények között teszteli. A SciL tesztelési keretrendszer részeként egyedileg kialakított SMART autó a demó alatt egyaránt reagált a szimulációs környezetben, a virtuális térben elhelyezett, és a valós térben az autó által önállóan, szenzorokkal érzékelt objektumokra - mindezt az 5G hálózatot felhasználva. A bemutatott megoldás érdekessége, hogy az autó teljesen önálló módon reagál a gyalogos megjelenésére anélkül, hogy a vezető beavatkozna.

Az iMAR Navigations tesztautói ezt követően valós idejű forgalmi szituációkat demonstráltak a nemrégiben bemutatott PEGASUS munkamenet szerint: az úgynevezett Traffic Simulation Vehicle (Forgalmi Szimulációs Jármű) teljesen automatizált üzemmódban mutatott be előzést, elhaladást a ZalaZONE pálya smart city területe mellett, szintén az 5G infrastruktúrán alapuló kommunikációs rendszert felhasználva.

A következő generációs 5G mobiltechnológia az eddigieknél megközelítőleg tízszer nagyobb adatátviteli sebességet és jelentősen rövidülő válaszidőt, egyben a mostaninál lényegesen jobb ügyfélélményt biztosít majd. A jelenlegit lényegesen meghaladó kapacitásnak köszönhetően több tízmillió eszköz hálózatra való kapcsolódása válik lehetővé egy időben.

A merőben új hálózati koncepció a vezetékes és a mobil kommunikáció előnyeit egyesíti. Lehetőségei nemcsak a sebességben rejlenek, hanem a beépített hálózati intelligenciában és a más technológiákkal történő együttműködésre való képességben is. Mindennek köszönhetően az 5G számos új megoldást hoz majd az ipar, az energetika, a mezőgazdaság, a közlekedés, az egészségügy, az oktatás, és szinte az élet minden területén. Az új technológia várhatóan néhány éven belül válik általánosan elérhetővé Európában - olvasható a közleményben.

A ZalaZONE tesztpálya Európában egyedülálló módon számos autóipari gyártó számára nyújt kivételes tesztelési lehetőséget, felhasználva a Magyar Telekom által a pályán kialakított 5G hálózati infrastruktúrát is - mondta el a bemutatót követően Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezérigazgatója.

Kaszás Zoltán, a T-Systems Magyarország vezérigazgatója, a Zalai Önvezető Jármű Klaszter elnöke úgy vélte, hogy Magyarország, a hazai járműipar, az infokommunikációs szektor és valamennyi érintett hazai szereplő számára kiemelt esemény a zalaegerszegi járműipari tesztpálya átadása. A mindeddig külön zajló fejlesztések - önvezető járművek, 5G hálózat, infrastruktúra és hálózati kommunikáció - a tesztpályán közösen folytatódhatnak, komoly versenyelőnyt teremtve a hazai szereplőknek mind régiós, mind európai szinten - tette hozzá. A rendkívüli sebességgel változó világban a kormányzat, a piac és a kutatás-fejlesztéssel foglalkozó innovációs szereplőknek át kell lépniük a hagyományos szerepeken és új együttműködési formákat kell teremteniük. Ezért is példaértékű a ZalaZONE tesztpálya - jegyezte meg.

Ez a projekt jó példa arra, ahogy a különböző iparágak közötti szoros kooperációja lehetővé teszi az 5G technológia előnyeinek és lehetőségeinek hatékony kiaknázását - emelte ki Éry Gábor, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója a bemutatón.

Az ipar, a kormányzat és az akadémiai szféra sikeres innovációs együttműködésének kiváló példája a ZalaZONE tesztpálya, mely a hagyományos járművek és az automatizált járművek speciális vizsgálatain felül ideális környezetet teremt a legújabb telekommunikációs megoldások kipróbálására, tesztelésére és járműves környezetben történő alkalmazhatóságuk demonstrálására - vélte Szalay Zsolt, a Műegyetem tanszékvezetője, a ZalaZONE tesztpálya innovációs és kutatási vezetője.

Okos parkolás rendszert is átadtak

A Magyar Telekom közleményéből kiderül, hogy a megnyitóval egy időben adta át a pályára telepített, Sparkon megoldáson alapuló okos parkolási rendszerét a T-Systems Magyarország. A szenzorokkal figyelt parkolási területről jelenleg applikáción keresztül kapnak információt az irányítók.

A folyamatos közös fejlesztés célja, hogy az önvezető autók irányítás nélkül is értelmezni tudják a parkolási rendszer adatait, így nagyobb távolságból is optimalizálni tudják a parkoláshoz szükséges időt előre lefoglalva a használni kívánt parkolási helyet.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

terabit, 2019.05.20 18:57

Parasztvakítás, az önvezető autóknak nem igazán van szükségük 5G-re mivel autonóm döntéseket hoznak.
Fejlesztés közben akár jól jöhet, de ennyi.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html