Influencermarketing: hogyan használjuk és mérjük?

Az Instagram jelentősége mára vitathatatlanná vált a fejlődni akaró cégek számára. Az egyik legnépszerűbb platformként remek lehetőséget biztosít arra, hogy egy márka új közönségnek mutatkozzon be, és új vásárlókat szerezzen. Erre a célra kiváló eszköz az Instagram influencermarketing. A kérdés az, hogyan használjuk úgy, hogy megérje a befektetést?
Napi.hu, 2019. május 25. szombat, 10:52
Fotó: AFP

Mikor használjuk az influencermarketinget?

Az online térben lévő aktív cégek 86 százaléka használ influencereket, azaz véleményvezéreket termékeik promotálására, ami bizonyítottan 3,21 százalékkal nagyobb aktivitást generál a posztokon, mint a márka a saját profilján. Alapvetően az influencermarketing a márkaismertség növelésében kap hangsúlyos szerepet, de egy új termék piacra vitelében, vagy aktuális akciók promotálásában is hasznos.

Fontos azonban megjegyezni, hogy az influencermarketing önmagában nem elegendő. Az Instagram használata elengedhetetlen a márka számára, hogy növelje a vevői bizalmat, amihez biztos recept egy jól felépített, és menedzselt saját céges profil.

Mi alapján válasszunk véleményvezért?

A véleményvezér kiválasztásában a követőbázis, a megosztott tartalmak, valamint a profil növekedésének minőségét kell figyelembe venni, amiben például a HypeAuditor online eszközei nyújtanak segítséget.

Új tendencia, hogy a nanoinfluencerek, akik 1-10 ezres követőbázissal, és a mikroinfluencerek, akik 10-100 ezres követőbázissal rendelkeznek egyre nagyobb teret nyernek a megainfluencerek (300 ezer feletti követőszám) mellett. A kisebb véleményvezérek nemcsak alacsonyabb áron, de akár barterben is tudják vállalni a közös munkát. Valamint sok esetben hatékonyabban tudják eljuttatni a márka üzenetét közönségüknek, mivel hitelesebbek, és valósághűbb képet adnak követőiknek. Főleg lokális vagy szűk piaci rést képviselő vállalkozásoknak jövedelmező lehet a velük való együttműködés.

Mennyibe kerül az együttműködés?

Az influencermarketing költségét meghatározza, hogy mekkora követőbázissal rendelkezik az adott influencer, és mennyire tudja a közönségét "aktiválni": lájk, komment, repost, direkt üzenetek száma. Emellett fontos, hogy milyen jellegű és milyen időtávra szól a megállapodás. Egyezményes árlista nem létezik az influencermarketingben, de egy poszt árát megközelítően ezzel az ökölszabállyal lehet kiszámolni magyarországi viszonylatban: ezer követő = ezer forint, azaz 300 ezer követő = 300 ezer forint.

Hazai, illetve külföldi influencerek közvetítésére már szakosodott ügynökségek is léteznek. A hitelesség megőrzése végett tanácsos több influencert is bevonni a márka népszerűsítésébe, hiszen egyetlen influencerrel nem lehet folyamatos promóciót futtatni.

Hogyan dolgozzunk együtt zökkenőmentesen?

A kérdés banálisnak tűnhet, de a jövedelmező együttműködés érdekében rengeteg dolgot kell szem előtt tartani. Bár az influencerek általában ismerik a platform legújabb trendjeit, de a megbízó cég iparágának karakterisztikáival nincsenek tisztában. Ide tartoznak a releváns hashtagek és a célcsoport Instagram felhasználási szokásai.

Ezekről a megbízónak kell részletes tájékoztatást adni, és beleépíteni a kampánystratégiába. A véleményvezér számára a tartalmak formátumát, a hastagek és a megjelölések használatát pontosan meg kell határozni. Ha a márka rendelkezik mélyebb socal media tartalommenedzsment ismeretekkel, akkor érdemes precíz koreográfiát delegálni az influencereknek.

Hogyan mérjük az influencermarketing hatékonyságát?

Az online marketing szolgáltatásoknak és az Instagram eszközeinek hála ma már mérhető az influencermarketing megtérülése. Az Instagram Insights felülete közvetlenül ad információt a megjelenések, elérések számáról, és a poszttal kapcsolatos aktivitásról. Az influencer biójába vagy a történeteibe elhelyezett épített link pedig közvetlenül a megbízó weboldalára irányítja a felhasználót. A weboldalhoz kötött analitikai szoftverekkel pedig pontosan nyomon követhető a felhasználó útvonala. Webshopoknál bevett szokás az influencer nevével ellátott kuponkódos promóció is, ami pontos számot ad arról, hány vásárlást indukált a véleményvezér által megosztott tartalom.

Az Instagram influencermarketing fontos eleme egy márka online tevékenységének, de ahhoz, hogy megtérülést hozzon, szükséges a platform ismerete, egy jól felépített kampány, az összehangolt együttműködés az influencer és a megbízó között, valamint a profi mérésbekötés. Ennek a bonyolult gépezetnek a működtetése nem egyszerű feladat, viszont ha sikerül megtalálni a megfelelő véleményvezéreket, és mögé tenni egy profi stratégiát, a befektetés többszörösen megtérül.

Markó Lilian, Instagram specialista, 7Digits

HOZZÁSZÓLÁSOK