Több mint egy tucat autógyártó, köztük a Toyota és a Nissan, 51 technológiai vállalat szabadalmi licenceit biztosító platformmal kötött szerződést, amelynek célja a vezeték nélküli technológiához való hozzáférés egyszerűsítése és a költséges jogi csatározások elkerülése. A konfliktusok részben abból adódtak, hogy az autógyártók, a beszállítók és a technológiai cégek eltérő nézeteket vallottak arról, hogy kinek kell viselnie a licencelés költségeit – számolt be a Reuters.

Az Avanci független licencelési piactéren keresztül az autógyártók hozzáférhetnek a 2G, 3G és 4G technológiára vonatkozó szabadalmakhoz, amelyek olyan cégektől származnak, mint a finn Nokia, a svéd Ericcson és a tajvani Acer, a navigációs rendszerektől kezdve az automatizált vezetéshez szükséges érzékelőkig. Az Avanci autónként 20 dolláros (8000 forintos) átalánydíjat számít fel, amelyet ebben a hónapban emeltek fel a korábbi 15 dollárról. A pénzt a szabadalomtulajdonosok között osztják szét.

Az új partnerek – amelyek között a Renault, a Stellantis és a Honda is szerepel – azt jelentik, hogy a 2G vagy annál magasabb technológiával rendelkező autók 80-85 százaléka a platformon keresztül kap licencet, mondta Mark Durrant, az Avanci alelnöke egy interjúban.

Sokat spórolnak, keveset perelnek

A modell lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy elkerüljék a jogdíjakkal kapcsolatos csatározásokat, amelyek az okostelefon-gyártók, például az Apple és a Samsung, valamint a távközlési vállalatok között zajlottak, amelyek egy az egyben tárgyalnak a licencekről.

„Az autópiac egyszerűen túlságosan széttöredezett ahhoz, hogy a szabadalomtulajdonosoknak megérje minden egyes szereplővel külön-külön tárgyalni” – mondta egy iparági forrás a Reutersnek. Szerinte a mostani csatlakozás egy hatékonysági kérdés.

A Mercedes-Benz, majd a Daimler tavaly vetett véget a Nokiával folytatott, évekig tartó szabadalomhasználati vitának, miután végül fizetni kényszerültek a finn gyártónak. A Volkswagent az Acer perelte be, mert a 4G technológiáját megfelelő licenc nélkül használta. Az autógyártó márciusban kötött egyezséget az Acer szabadalmait lefedő Avanci céggel, hogy megegyezzenek. tovább

Míg a beszállítók hagyományosan fizettek a szabadalmi licencekért olyan területeken, mint a motortervezés, a technológiai cégek inkább közvetlenül az autógyártókkal tárgyalnának a telekommunikációs szabadalmakról. Általában a beszállítók a fejlesztési folyamat során kezelik a szabadalmakat – a távközlés az egyetlen terület, ahol nem.

Az Avanci a vállalatokkal egy új, 5G szabadalmakra vonatkozó szerződésen is dolgozik, amely valószínűleg drágább lenne, mint a jelenlegi szabadalmi portfólió.