Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az okosváros koncepció nagyon tág területet fed le, ám az biztos, hogy elsődlegesen önkormányzati feladat, az államnak leginkább a szabályozásban van fontos szerepe - jelentette ki Szigeti Ádám, az Innovációs és Technológiai Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára (vezető kép). Mivel az egész világ az elvárosodás felé halad - jelenleg a lakosság 50-60 százaléka lakik városokban, ez pár évtized múlva akár 70-80 százalékra is felkúszhat -, öregedik a népesség, terjed a digitalizáció, illetve egyre szűkülnek az erőforrások, ezért is egyre fontosabb téma az okosváros.

Az okosváros az én definíciómban főleg egy szervezési kérdés - emelte ki Szigeti. A kormányzaton belül van már okosváros munkacsoport, melynek munkája során átalakulnak a régi e-Magyarország pontok, Digitális jólét pontokká. Ezeknek lesz a feladata, hogy az okos területfejlesztést helyben koordinálják. "2019-re azt tervezzük, hogy már teljes mérték az önkormányzatot és a lakosságot fogják segíteni ezek a pontok. Olyan dobozos termékeket szeretnénk telepíteni ezekre a pontokra, amelyek könnyen átadhatóak" - mondta Szigeti, aki szerint kiemelten fontos az okosváros képzések megtartása is a jövőben.

Nincsenek olyan megoldások, amelyek mindenhol alkalmazhatóak Budapesten és a vidéki településeken - vélte a helyettes államtitkár, aki szerint az országon belül is teljesen más megoldásokat kell alkalmazni. Ugyanakkor nemcsak városokra lehet ezt ráhúzni, ezért is indította a Modern falvak programot - azt azóta átnevezték Magyar falvak programra. Lesz emellett 10 mintaprojekt - vidéken és a fővárosi kerületekben - is, ezek eredményeit Szigeti szerint 2019-ben lehet először majd áttekinteni.

Mi vár a fővárosra?

Az elmúlt 7-8 eredményeit nézzük, akkor nem erős kifejezés azt mondani, hogy Budapest újra a reneszánszát éli - kezdte előadását Szeneczey Balázs, Budapest Főváros Önkormányzatának városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettese, aki szerint ezt bizonyítja azt is, hogy különböző élhetőségi rangsorokban egyre előrébb végez a magyar főváros.

Tömegközlekedés, hulladékgazdálkodás, távhőrendszer, csatornázás - sorolta a tipikus nagyvárosi problémákat Szeneczey, mondván, hogy ezekre Budapest jó válaszokat adott. "Ennek is köszönhető, hogy jelentősen nőtt az elmúlt években a turisták száma."

Szeneczey Balázs
Kép: Napi.hu, Horváth Balázs

Közigazgatási szempontból ugyanakkor nem könnyű a helyzet, hiszen van 23 kerület, saját önkormányzattal, a kormány is itt székel, ahogy van főpolgármesteri hivatal is - ismerte el Szeneczey.

Mit jelent, hogy okosváros? Ázsiában szinte mindig egy digitalizációs, számítógépes fejlesztés, míg Európában az élhető város felé haladnak a települések. Ez utóbbi a jó irány - vélte a főpolgármester-helyettes. Mint mondta, jelenleg is több projekt zajlik a magyar fővárosban, ilyen a Duna menti területek fejlesztése, amelynek keretében 2,3 kilométernyi megszakítás nélküli gyalogos promenádot alakítanának ki közvetlenül a folyóparton az UNESCO által jegyzett világörökségi területen. Ide tartozik még a rakparti áthaladó forgalom mérséklése, a parkolási rendszer újragondolása, a zöldfelületek megújítása és a kerékpárúthálózat fejlesztése is. "Ezeket 2019-2020-ban meg fogjuk valósítani. Abban bízunk, hogy a Budapesti fejlesztési tanács létrejötte katalizátorként hat majd ezekre a fejlesztésekre."

Szeneczey külön említette a Tér_Köz elnevezésű közterület-megújítási programot, amelynek keretében 2018-ig 70 támogatott projekt során több százezer négyzetméternyi közteret újítottak meg. Ezen felül a millenniumi földalattit is korszerűsíteni szeretnék, mely során új, korszerű járművek beszerzése, illetve a vonalat mindkét irányban meghosszabbítani. Ide kapcsolódik az M2 és a HÉV összekötése az Örs Vezér terén. "Itt már engedélyezési tervek beszerzése zajlik, ha jövőre lesz pénz, akár el is indulhat a projekt" - hangsúlyozta a főpolgármester-helyettes, aki elmondta, hogy mindemellett a hármas metró korszerűsítése és meghosszabbítása (Káposztásmegyer felé) is zajlik.

A politikus szerint legalább 3 Duna-híd (aquncumi, alberfalvai és Galvani úti) hiányzik Budapestről, de nem feledkeznek meg az eddigi létesítményekről, így a Lánchíd és az Alagút felújítása jövőre kezdődhet és 2021-re érhet véget.

Vannak már úgynevezett okos oszlopok is Budapesten, amelyek wifit, videós térfigyelés, segélyhívást, elektromos járműtöltést, környezetérzékelő szenzorokat és programozható led információs képernyőkkel rendelkeznek. Egyelőre ötöt telepítettek, ha bejön a projekt, akkor vélhetően többel is találkozhatnak a budapestiek.

A Pannon Park projekttel kapcsolatban elmondta, hogy "nekünk lesz a legszebb állatkertünk Európában", míg a Déli városkapu fejlesztésével kapcsolatban elhangzott, hogy nemcsak új atlétikai stadion épül a 2023-as atlétikai vb-re, hanem új vasúti megállóhely és egy diákváros is, ahol kampusz és kollégiumi férőhelyek is helyet kapnak.