A tranzakció után - amennyiben a versenyt felügyelő nemzetközi szervek is áldásukat adják rá - a Hilton több mint 1700 hotellel rendelkezik, ezekben 290 ezer szobát kínál és 85 ezer munkatársat foglalkoztat. A Promus-csomag 55 százalékáért részvényenként 38,50 dollárt fizet, a többi értékpapírt pedig részvénycsere keretében veszi át. A 4 milliárd dollár vételár magában foglalja a Promus-adósságokat is. A felvásárlás nyomán a Hilton a Hampton Inn-féle olcsó Promus-hotelektől a luxuskategóriáig minden "szinten" képviselteti magát. A Hilton ügylete nem egyedi jelenség a nemzetközi szállodaiparban. Az iparágat - mint az a "Hotels" amerikai szaklap éves felméréséből kitűnik - az észak-amerikai társaságok uralják. A szobák száma alapján a 30 legnagyobb cégből 22 az Egyesült Államokban székel, s a rangsorban a hatodik helyen álló francia Accor-csoport az első nem amerikai társaság. Az első helyet a Cendant Corporation (volt Hospitality Franchise Systems) foglalja el, amely 312 hotel felvásárlásával szobáinak számát egy év alatt 449 ezerről csaknem 529 ezerre tudta növelni. A társaság ugyanakkor eddig csaknem kizárólag az Egyesült Államokban képviselteti magát. A csaknem 6 ezer szállodából kevesebb mint száz található Észak-Amerikán kívül. A második hely az atlantai Bass Hotels and Resortsé, amely a Bass brit vegyes konszern fiókja. A korábban csak olcsóbb nyaralókkal bíró konszern nemrégiben 2,8 milliárd dollárért megvette az Inter-Continental- és a Forum-hoteleket, és jelenleg azt fontolgatja, hogy megválik a gyengébb minőségű szállodáktól. A 2001. évig az Inter-Continental és a Crowne Plaza csúcskategóriákba 2,7 milliárd márkát szándékozik beruházni, 2005-ig pedig a két láncban az ágyak számát négyszeresére, 16-16 ezerre kívánja bővíteni. A harmadik helyen a Marriott társaság következik, 1700 szállodájának mintegy háromnegyede kihasználási engedély konstrukcióban üzemel, a többit maga a Marriott építtette. A Marriotthoz tartozik a luxuskategóriájú Ritz-Carlton-lánc is. A Choice nemrégiben nyitotta meg negyvenötödik hoteljét Németországban. A Clarion csúcskategóriába tartozó, továbbá 27 komfortos és 17 minőségi szállodával képviselteti magát, és most vezetik be Európába a Sleep Inn olcsó kategóriát. A következő öt esztendőben 35 új hotel építését tervezik, mindenekelőtt Nagy-Britanniában és Spanyolországban. A 78 országban 3814 hotellel képviselt Best Western International is tovább akar növekedni. Terveik szerint még idén 300 újabb házat kínálnak a turisták számára. Az említett francia Accor-csoport nemrégiben két amerikai befektetőtársaság segítsége révén 400 millió dolláros ajánlatával megnyerte az ugyancsak francia Vivendi SA 52 hoteljéért folytatott csatát. Németországban a Sofitel, Novotel, Mercure, Ibis, Etap, Formule 1 és Pannonia láncban összesen kétszáz hotellel van jelen. (HANDELSBLATT)