Az biztos, hogy nem emelünk árakat, mert így is csökkent a vásárlások száma húsvét óta, nem fogunk a saját zsebünk ellen dolgozni – mondta a Napi.hu-nak egy kínai tulajdonú vegyesbolt tulajdonosa arra a kérdésre, hogy terveznek-e újabb áremeléseket a visszaesett bolti forgalom ellensúlyozására. Egy másik, közepes méretű élelmiszerüzlet vezetője szerint – mivel az akciók vonzzák a legjobban a vásárlókat – sokkal inkább újabb kedvezmények bevezetésén törik a fejüket, mondván, hogy „jobb a sűrű fillér, mint a ritka forint”.

Egy közkedvelt pékséghálózat múlt héten felújított egyik fővárosi üzletében úgy nyilatkoztak: nehezen élték túl a téli hónapokat főként a megemelkedett rezsiköltségek miatt, ezért kénytelenek voltak árat emelni. Ám végül jutott pénz a beruházásra is, így biztosan nem terhelik tovább a vásárlókat, akikből reggelente és jellemzően a munkaidő végén egyre több van.

Megalapozatlan az áremelés

– Szakmailag teljesen megalapozatlannak tartom, hogy áremelési hullám következne a kiskereskedelemben – jelentette ki a Napi.hu-nak a CBA-hálózat kommunikációs igazgatója. Fodor Attila felhívta a figyelmet: a teljes piacon csökken a mennyiségben mért eladási forgalom, ezért nem kell arra számítani, hogy újabb drágulások jönnek, sokkal inkább további kedvezmények várhatók.

– Hónapok óta arról adunk tájékoztatásokat, hogy a beszállítói árak mérsékléséből adódó árelőnyt egy az egyben tovább adjuk a vásárlóknak. Hónapok óta folyamatosak a tartós árcsökkentések, aminek köszönhetően több árucikk is már 20-30 százalékkal olcsóbban kapható, ezt a vásárlók is érzik a pénztárcájukon – hangsúlyozta Fodor Attila, hozzátéve: bíznak abban, hogy a volumen visszaemelkedik a korábbi szintekre.

Összhangban a törekvések

A Lidl Magyarország nem tervez áremeléseket, éppen ellenkezőleg: az áruházlánc nagy hangsúlyt fektet a magyar családok támogatására és folyamatosan azon dolgozik, hogy a vásárlók számára a lehető legjobb árakat tudja biztosítani – közölte a Lidl Magyarország.

Mint jelezték, többek között a beszerzési árak csökkenéséből adódó, valamint azon is túlmutató árelőny azonnali továbbadásával már több száz termék árát mérsékelték, és ezt a jövőben is folytatni kívánják. – A vállalat bízik abban, hogy a beszállítói árak tovább csökkenek, így még nagyobb mértékben tudjuk segíteni a családokat – húzták alá.

Segítik a tudatos vásárlást

A magyar vásárlóknak tartósan alacsony árakra és olyan exkluzív kedvezményekre van szükségük, amelyekkel optimalizálni tudják a háztartási kiadásaikat – közölte kérdésünkre a Tesco sajtóosztálya. Az áruházlánc ezért a bevásárlókosár teljes tartalmára figyel, és segíti az élelmiszerre fordítható költségkeret tudatos beosztását olyan szolgáltatásokkal, mint az alapvető termékeket érintő árgarancia, a törzsvásárlóknak szóló kedvezmények, illetve a vásárlás végösszegét csökkentő kuponok, vagy a hűségkártyával rendelkező nyugdíjasoknak szóló engedmények.

Keresik a cégek az árcsökkentés lehetőségét

Sokkal kevesebb az eddiginél, összességében minimalizálódott a bejelentett, új áremelési szándék a kiskereskedők felé – jelezte lapunknak a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Neubauer Katalin elmondta, hogy a kereslet érezhető csökkenése miatt egyre több piaci szereplő igyekszik átgondolni az eddigi árkalkulációját, és megvizsgálja, hogy lejjebb vihető-e bármely terméknél az önköltségi ár. Emögött többek között a javuló forintárfolyam, a mérséklődő energiaárak, a változó gazdasági környezeti hatások állnak. Jelezte azt is, hogy a beszállítókkal is elindult a közös gondolkodás az infláció letörése érdekében.

A főtitkár arra is kitért, hogy a Gazdasági Versenyhivatal új árfigyelő rendszere segítheti a vásárlókat az átláthatóságban, ám ennek nagyon fontos feltétele, hogy azok a legjelentősebb, alapvető termékek kerüljenek be az összehasonlításba, amelyek a nagy láncok eladási toplistájának élén szerepelnek, vagyis a legtöbb fogy belőlük az üzletekben.

– Így szolgálhatja majd azt a célt az árfigyelő, hogy például kiderüljön, valóban azok-e a legolcsóbb áruházak, amelyek annak hirdetik magukat. A háborús infláció akkora drágulást eredményezett az utóbbi időszakban, hogy számos, megszokott terméknél már nem lehet követni az árak alakulását, ebben akár rendet tud teremteni az új rendszer, amivel orientálni tudja a vásárlókat – jegyezte meg Neubauer Katalin.

Közös cél, közös lépések

Az infláció alapvetően féket jelent a vásárlásoknál, amelyet a statisztikák is hónapok óta igazolnak. Ezek azt mutatják, hogy ugyan több pénzt hagyunk a pénztáraknál, de ez kevesebb terméket jelent. Árat emelni nagyon nehéz, ha valakinek valamilyen költsége nő, mert a drágulás azt eredményezi, hogy az adott termékből kevesebb fogy – vázolta Vámos György.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára leszögezte: az infláció érzékelhető csökkenésére számítanak a következő hónapokban.

– A beszerzési árak, az iparban pedig az alapanyagok és az energiaárak csökkenése miatt lesznek olyan termékek, amelyek olcsóbbak lehetnek, mint az elmúlt néhány hónapban, azaz az infláció csúcsidőszakában. Ennek érdekében több intézkedést hozott a kormány: ilyen volt az üzemanyagok ársapkája, az alapélelmiszerek árstopja vagy a júniusban kezdődő akciózás, júliustól pedig az árfigyelő rendszer működtetése – sorolta. Mint megjegyezte, ezek együttes hatásai befolyásolják az árak alakulását, vagyis mindegyiknek megvan a maga szerepe, nem lehet súlyozni egyiket sem, de valamennyi az inflációs ütem fékezését célozza.

A legújabb döntés kapcsán elmondta, hogy az egységes árösszehasonlító felületen a vásárlók, a kereskedők és a gyártók is megfigyelhetik az árak alakulását.

– Mivel az árfigyelő rendszer a hat legnagyobb, 100 milliárd forintnál nagyobb forgalmú áruházláncot kötelezi az árak napi jelentésére, – amely cégek piaci részesedése összességében az élelmiszerkereskedelem több mint a felét teszi ki –, egészen biztos, hogy serkenti majd a versenyt, ami a kisebb cégekre is hatással lesz – mutatott rá, hozzátéve, hogy a jogalkotók például az új rendszerben megjelenő alaptermékek listájáról is egyeztettek a kereskedőkkel.

– Nem helyettesíti majd az akciós újságokat az online árfigyelő, hanem lényegében szélesíti a vásárlók tájékozódási lehetőségeit és a többi eszközzel együtt támogatja azt a célt, hogy az infláció csökkenjen – összegezte Vámos György.

Minden vásárló látja a kedvezményeket

Az árak a jelen körülmények között már csak amiatt sem tudnak emelkedni, mert hónapok óta zuhan a mennyiségük. Ebben a helyzetben öngyilkosságot követ el az a kiskereskedő, aki áremeléssel akarja visszacsábítani a vásárlókat – fogalmazott Bubenkó Csaba.

Az Egyenlő.hu elnöke szerint szemmel látható a boltba járók számára, hogy folyamatosan akcióznak a boltosok. A több terméket érintő árengedmény a kötelező akciózásról szóló rendelet miatt is várható, illetve az új árfigyelő rendszer immár gátat vet a fogyasztói árak elszabadulásának.

– A forgalomcsökkenés miatt fokozódni fog a nagy láncok versenye a minél kedvezőbb árazással. Az akciókat a beszállítók is támogatni lesznek kénytelenek, különben kiszorulnak a termékeikkel a polcokról – mondta Bubenkó Csaba.

(Thurzó Katalin)