Az üzletviteli és vezetési tanácsadó cég rámutat: a világjárvány alapjaiban forgatta fel a munkavégzés helyéről, a munkáról és a munkavállalókról alkotott elképzeléseket, hatásai hosszú távon új kihívások elé állítják a cégvezetőket.

A kutatás rávilágított arra, hogy a munkakörökön alapuló munkaszervezés korlátozhatja a cégek megújulását, emellett a munkavállalók fejlődési és karrierlehetőségeit is.

Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának igazgatója szerint a problémára a kompetencia alapú munkaszervezésre áttérés jelenthet megoldást, amellyel a szervezetek hatékonyabban szabadítják fel a munkaerőben rejlő teljes potenciált, és a munkavállalók jobb fejlődési, valamint karrierlehetőségekkel rendelkezhetnek.

A magyarországi adatokat is magában foglaló Kelet-Közép-Európára fókuszáló régiós felmérés szerint a vezetők 95 százaléka kiemelten fontosnak tekinti a munkaszervezés teljes újragondolását, és csak 20 százalék véli úgy, hogy szervezetük készen áll a kihívás kezelésére.

A Deloitte kutatói megállapítják: ahol a munkavállalók bevonásával hozzák meg a legfontosabb szervezeti döntéseket, ott 80 százalékkal nagyobb a dolgozók cég iránti elköteleződése, és 60 százalékkal nagyobb arányban képesek hatékonyan reagálni a változásokra. Azok a szervezetek, amelyek toborzási és tehetségmenedzsment stratégiájukat nem a hagyományos munkaerőpiacra szabják, olyan készségekhez és tudáshoz férhetnek hozzá, amelyek felgyorsíthatják a vállalati növekedést, az innovációt és az agilitást – írták.

 

Ahova tavaly még 1,5 milliós fizetéssel találtunk munkaerőt, oda ma már nem lehet ennyiért

Nem csak Magyarországon van munkaerőhiány, hanem olyan országokban is Nyugat-Európában, ahol jelentősen magasabb a munkanélküliségi ráta – többek között erről is beszélt a Napi.hu podcastjában az Enloyd KFT Country Managere. A HR cég vezetője arra is kitért, hogy a legnagyobb hiány évtizedek óta az IT és a mérnöki területen van, hiába folyamatos a képzés és hiába jelentkeznek egyre többen, mivel időközben a munkaerőigény is jelentősen nőtt ezekben a szektorokban.

A felmérésben az idén először munkavállalókat is megkérdeztek. A válaszadók 95 százaléka szerint a vezetői képességek és hatékonyság kiemelkedő tényezők egy vállalat sikere szempontjából, azonban csak 23 százalékuk válaszolta azt, hogy a vezetője rendelkezik a szükséges képességekkel.

A Deloitte több mint 11 éve készíti el felmérését, amelyet az idén 105 ország és 10 ezer résztvevő – üzleti vezetők, HR szakemberek, valamint munkavállalók – megkérdezésével végeztek el.