Revolut Bank továbbra sem nyújtott be ilyen célú engedélyezési kérelmet, s változatlanul határon átnyúló szolgáltatóként működik. A hazai ügyfelek így továbbra sem tudják Magyarországon rendezni elszámolási jogvitájukat és a magyar betétbiztosítási védelem sem terjed ki a Revolut Banknál tartott pénzbetéteikre. A hazai bankok eközben megbízhatóan, stabilan működnek  – közölte a jegybank.

Az elmúlt napokban megjelent nagy-britanniai és hazai sajtóhírek szerint a Revolut Ltd. könyvvizsgálója jelezte:

fennáll a kockázat, hogy a brit társaság 2021. évi bevételi kimutatásában lényegi tévedések szerepelnek.

Az auditor nem tudott biztosan meggyőződni a brit társaság tárgyévi bevételének háromnegyedéről (477 millió fontnyi, részben kriptovaluta alapú tétel), s azok akár el is térhetnek a valóságtól. A társaság könyveiben szereplő adatok könyvvizsgálói jóváhagyásának hiánya jelentős kockázati elemnek minősül bármilyen gazdasági társaság esetében, de különösen egy multinacionális pénzügyi intézménynél.

A hazai ügyfeleknek elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó litván Revolut Bank UAB (Revolut Bank), amely a Revolut Ltd. leányvállalata, jelenleg határon átnyúló intézményként, nem itthoni banki engedély birtokában tevékenykedik hazánkban.

Megoldás lenne a magyarországi székhelyű leánybanki működés

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint a magyarországi ügyfelek érdekeit az szolgálná, ha a Revolut Bank leánybankként működne, s tevékenységét magyarországi székhellyel, a vállalt kockázatoknak megfelelő tőkeerővel, az MNB felügyelete alatt végezné.

A Revolut Bank európai uniós székhely szerinti hatósága, a litván felügyelet korábban arról tájékoztatta az MNB-t, hogy a Bank fióktelepet, nem pedig leánybankot kíván létesíteni Magyarországon. A fióktelep tevékenységét még nem kezdte meg, így a Revolut Bank jelenleg csupán határon átnyúló szolgáltatóként van jelen itthon. Ennek kockázatait a jegybank már szintén jelezte az ügyfeleknek.

A Revolut Bank prudenciális és fogyasztóvédelmi felügyeletét az uniós jogszabályok szerint alapvetően a bank székhelye szerinti felügyeleti hatóság látja el. Az MNB-t a fogyasztóvédelem terén „fogadó országbeli” felügyeletként csak korlátozott jogosítványok illetik meg: az ügyfelek érdekét, a közjót sértő ügyben elsődlegesen a litván felügyeletnél kezdeményezhet lépést.

Litvániában kereshetnek jogorvoslatot a magyarországi ügyfelek

A betétesek védelmét is a litván, nem a magyar betétbiztosítási rendszer garantálja. Elszámolási vagy betétbiztosítási probléma esetén az érintett hazai fogyasztók szintén Litvániában kereshetnek jogorvoslatot.

Az MNB – mint azt több alkalommal, több fórumon is jelezte – támogatja az egyszerűbb, olcsóbb pénzügyi szolgáltatásokat lehetővé tévő fintech innovációkat, de kizárólag akkor, ha azok szavatolják a pénzügyi stabilitást és az ügyfelek biztonságát.

A magyar bankszektor stabilitását jelző mutatói közül a konszolidált tőkemegfelelési mutató mintegy másfélszerese a 15 évvel ezelőttinek és a jegybank felügyelete alá tartozó intézmények az előírt tőkekövetelmény-szint felett még további mintegy 1500 milliárd forintot meghaladó szabad tőkével rendelkeznek.

A likviditási tartalék (tehát a bankok azonnal megmozdítható, az igények kielégítésére alkalmas eszközállománya) pedig bőségesen az előírt szint feletti volumenű és mértéke hosszabb ideje érdemben nem változott.