A Budapest-Belgrád (BuBe) vasútvonal déli szakaszán, a Soroksár-Kelebia vonalon zajlik a tervezés - mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Világgazdaságnak adott interjújában.  A jogerős építési engedély várhatóan október közepére meglehet, így akkor a kivitelezés is elindulhat. A BuBe déli szakaszát 2025-ben akarják átadni, ahogy tervezték.

A miniszter reális célnak tartja, hogy Magyarország védelmi ipara 2030-ra a térség meghatározó szereplőjévé fejlődjön. Az lenne a normális, hogy a piac invesztál a védelmi iparba, viszont az is igaz, hogy egy ágazat felépítésénél csak az állam tud ilyen fokú kockázatot vállalni. Később a létrejött vagyonelemek értékesíthetők. Ugyanakkor gyors lépések kellettek, hogy stratégiai szempontból ki lehessen használni azt a helyzetet, ami Nyugat-Európában kialakult a hadiiparban.

Arról van szó, hogy különböző német és osztrák hadiipari vállatok mozgolódnak, mert nem érzik biztonságban a működésüket. A hadiipari termékek exportengedélyeinek kiadása elhúzódik – ez már jelenleg is jellemző a német hatóságokra, ami egy más összetételű kormány felállásával biztosan nem fog rendeződni. Ha egyes vállalatok nem is hagyják el Németországot, az esetleges kapacitásbővítések kapcsán megfontolják az új helyszínt.

Meg lehet vizsgálni az osztrák hadiipar elfogadottságát Ausztriában. Egyáltalán nem erőteljes, holott az osztrák hadiipar jó. Az ottani egyetemek azonban nem kooperálnak hadiipari cégekkel, ezért aztán ha ilyen kapcsolatot keresnek, vagy Magyarországra jönnek, vagy Svájcba, vagy kutatóintézetekkel lépnek partnerségre.

Ugyanakkor a hadiipar nem lehet az új autóipar. Az évtized végére jó eséllyel eléri, vagy meghaladja majd az évi 500 milliárd forintos kibocsátást., miközben a járműipar 10 ezer milliárdos nagyságrendű. A munkaerőigénye is alacsonyabb, 2-10 ezer fő közötti.