A BKV Zrt. a kormány nyomására döntött úgy, hogy új buszok vásárlása helyett egy buszszolgáltató megbízásával oldja meg az M3-as felújítása alatt a metró pótlását, ám ez a változtatás csak látszólag egyszerű - derül ki a Népszabadság cikkéből. A kormány ugyan vállalta, hogy az ezzel járó pluszköltséget fedezi, de az erről szóló rendeletben elhelyezett két "aknát".

Az egyik, hogy a pluszösszeget a nemzeti fejlesztési minisztériumnak és a fővárosi önkormányzatnak még a járműpótlás előtt számszerűsítenie kell, a másik, hogy a kormány a hazai buszgyártást támogató nemzeti buszstratégia részeként tekint az ügyre, így a főváros újabb szálon függ az ország vezetésétől.

A szolgáltató megbízását bonyolítani fogja, hogy egy új bizottság, a nemzeti autóbusz-beszerzési bizottság rajta tartja a szemét az ügyleten. Ez a testület a BKV közbeszerzési és üzleti tervét, valamint a tenderkiírást is véleményezni fogja. Az újabb bürokratikus ügymenet viszont időbe telik, ami tovább késleltetheti a metrófelújítás megkezdését.

A bizottság szükség szerint, de legalább évente egyszer ülésezik. Idén még nem hívták össze. Így aztán a főváros messzebb van az M3-as rekonstrukciójától, mint egy éve. Akkor túl voltak két buszbeszerzési tenderen - az egyiket egy lengyel, a másikat egy magyar cég nyerte -, majd jött a fordulat, hogy inkább szolgáltatókat kell megbízniuk, amelytől elvárják, hogy Magyarországon összeszerelt buszokkal induljon.

Az ágazati hírek szerint a kiszervezés ötlete mögött Tombor András jobboldali vállalkozó, illetve a Rogán Antal- és Habony Árpád-féle érdekkör lehet - véli cikkében a Népszabadság.

 

QP | Quality Placement