Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Furcsa történettel állt elő nemrég a Napi.hu egyik olvasója. Lejárt bérlete miatt megbüntették a BKK ellenőrei, de ahelyett, hogy tájékoztatták volna a 8 ezer forintos helyszíni pótdíjfizetési lehetőségről, a kezébe nyomtak egy 16 ezer forintról szóló csekket. Elmondása szerint neki kellett jeleznie, hogy inkább a helyszínen rendezné a bírságot.

Ez azért furcsa, mert a BKK Üzletszabályzata így szól: "ha az utas érvényes jegy, bérlet vagy egyéb utazásra jogosító irat stb. nélkül utazik, pótdíjat köteles fizetni. A jegyellenőr, HÉV-jegyellenőr tájékoztatja az utast a díjszabásban meghatározott alappótdíj összegéről, valamint a helyszínen történő, azonnali megfizetés esetén annak - szintén a díjszabásban szereplő - mérsékelt összegéről vagy az egyéb lehetőségekről".

  • A legkisebb büntetési tétel 8 ezer forint, amelyet a helyszínen vagy 2 munkanapon belül az ügyfélszolgálaton, illetve banki átutalással lehet rendezni.
  • Ezen időponton túl, de 30 napon belül 16 ezer forint a büntetési tétel.
  • 30 napon túl a késedelmi költséggel és az eljárási díjjal növelt 32.500 forint befizetése válik kötelezővé a pótdíjazott utasok számára.
  • Akinek a büntetés időpontjában volt bérlete, az 5 napon belül bemutatva megússza 2 ezer forinttal.

Lapunk megkérdezte a vállalatot, hogy mennyire lehet hiányos a tájékoztatás. A BKK szerint az ellenőröknek

nem érdeke a helyszíni fizetési lehetőség elhallgatása, mivel az mind az utas, mind a jegyellenőr számára a leggyorsabb, legkényelmesebb, legkevesebb adminisztrációval járó, az érvényes jegy, bérlet vagy igazolvány nélkül utazó és az utazási jogosultságát érvényes bérlettel igazolni később sem tudó utasok számára pedig a legolcsóbb fizetési lehetőség, amely még adatfelvétellel sem jár.

A jegyellenőröknél elérhető, az idén bevezetett bankkártyás helyszíni fizetési lehetőség pedig tovább egyszerűsíti a folyamatot.

2018. január 1. és 2019. augusztus 31. között 351 981 esetben szabtak ki pótdíjat, ebből 130 123 esetben vagyis 37 százalékban a helyszínen kifizették az utasok a 8 ezer forintot. Érdekes ugyanakkor, hogy a maradék 221 858 esetből csak 21 497 alkalommal, éltek a 2 munkanapon belüli olcsóbb lehetőséggel, ez pedig kevesebb mint 10 százalék.

Ebben nyilván azok is benne vannak, akiknek eszük ágában sincs befizetni a büntetést.

A 24.hu még idén februárban írt arról, hogy a közlekedési cég tavaly 2,4 milliárd forintot hajtott be a bliccelőktől. A rekordernek 1,85 millió forintot kellett befizetnie, de volt 1,8, 1,75, 1,46 és 1,33 milliós tétel is.

Ha Önnek is van hasonló története a BKK hiányos tájékoztatásáról, kérjük írja meg a [email protected] címre.