BKV-zik? Erről jobb, ha tud

Bár a BKV-nál közel negyedével csökkent a pótdíjazások száma tavaly, még mindig sokan próbálkoznak különféle praktikákkal, hogy ingyen utazzanak. A Napi.hu összeszedte ezeket a trükköket.
Szász Péter, 2017. február 25. szombat, 16:03

Felgyorsultak a pótdíjbehajtások a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK), a rekordereken hétszámjegyű összegeket hajtottak be az elmúlt hónapokban. Bár a pótdíjazások száma 23 százalékkal csökkent, még mindig sok a bliccelő.

A BKK tapasztalatai szerint sokan a jól bevált trükkökhöz folyamodnak, a társaság üzletszabályzata azonban egyértelműen fogalmaz, így csalódni fog, akik ezekben a praktikákban bízik.

A leggyakoribb bliccelési módok közé tartozik, hogy az utasok rossz automatákra hivatkoznak. Ez módszer a járműveken és a metróállomásokon is elterjedt, azonban a BKK szerint ennek semmi értelme nincs, ugyanis a társaság üzletszabályzata szerint

a jegykezelés minden esetben az utas feladata, a jegykezelő-készülék hibája esetén az érvényesítést a helyszínen található másik készülék segítségével kell elvégezni.

Az utas állítását a hibás jegykezelő készülékekkel kapcsolatban az intézkedő jegyellenőrök könnyen ellenőrizhetik úgy, hogy a készüléken próbajegyet kezelnek vagy metró esetében a kiinduló állomás forgalmi ügyeletére telefonálnak és az állomási diszpécser próbajegyes ellenőrzést végez.

Szintén gyakori módszer, hogy valaki csak akkor lyukaszt jegyet (ez a metrón nem működik - szerk), ha meglátja, hogy az ellenőrök dolgozni kezdenek. Ez is kockázatos a szabály ugyanis úgy szól, hogy

az egyszeri utazásra szóló jegyeket a metróállomásokon és olyan hév állomásokon, ahol a felfestett peronzáró vonal előtt fel van szerelve jegyérvényesítő készülék, az utazás megkezdése előtt, a peronzár vonalon való áthaladás előtt kell kezelni, a többi közlekedési eszközön felszálláskor azonnal érvényesíteni kell a felszálláshoz használt ajtónál található jegykezelő készülékkel.

Az ellenőrök - a BKK közlése szerint - elég időt hagynak minden utasnak a jegyérvényesítésre. Csak azokkal a kezeletlen jeggyel utazó utasokkal szemben kezdeményeznek pótdíjazást, akiknek ésszerű határidőn belül lett volna lehetőségük érvényesíteni a jegyüket, vagy akiken - felszíni járművek esetén - a felszállást követően nem látják a jegyérvényesítési szándékot (például valaki rögtön leül, jegyét a kezében szorongatva szorosan a jegykezelő készülékhez áll, a megálló elhagyása után a jegyellenőrzés tényét észlelve a készülékhez siet.). Az utólagos jegyérvényesítést az ellenőrök nem engedélyezhetik, ennek érdekében a jegykezelő készüléket eltakarhatják az utas elől.

A telefonálás színlelése az idegen nyelv használata sem ment ki a divatból. Ezzel sem lehet célt érni, hiszen

a BKK jegyellenőrei az utasok jegyének illetve bérletének (bérletszelvényének) és bérletigazolványának valamint a kedvezményes jegy- vagy bérlet váltására jogosító okmányának az érvényességét a szolgáltató üzemi területén bárhol, az utazás során bármikor (a felszállást megelőzően, a járművön [akár a jármű menet közbeni megállításával], illetve a leszálláskor) ellenőrizhetik. A megváltott és a kezelt jegyeket, illetve bérleteket, utazási igazolványt, valamint a kedvezményes jegy vagy bérlet váltására jogosító okmányokat az ellenőrzésre feljogosított személy részére - ellenőrzés céljából az utazás tartama alatt, illetve leszálláskor - felhívására fel kell mutatni vagy át kell adnia.

A legtöbb pótdíjazás a nagy utasforgalmú gerincvonalakon történik. Ilyen többek között az 1-es, a 2-es, a 4-es és a 6-os villamosvonal, illetve a "7-es busz" vonalán közlekedő járatokon.

Verik az ellenőröket

Az ellenőröknek naponta kell elviselniük verbális agressziót, tettlegességégig azonban ritkábban fajul a helyzet. Tavaly összesen 42 támadást jelentettek, azt megelőzően 59-cet, 2014-ben pedig 71-et. Rendőrségi feljelentés ugyanakkor mindössze 8 alkalommal született a három év alatt.

A jegyellenőrök ellen irányuló erőszakos cselekmények mértéke igen különböző lehet: a verbális inzultustól, szidalmaktól kezdve a szóbeli fenyegetésen át a lökdösődésig, rángatásig, gáncsolásig terjed - írja a cég.

Támadás esetén az ellenőrök arányos önvédelmet alkalmazhatnak, ez egyébként megillet minden állampolgárt, tehát nincsenek különleges jogosítványaik. A támadót visszatarthatják a rendőrök kiérkezéséig.

Olvassa el kapcsolódó cikkünket arról, hogy mennyi autós akadályozza a BKV járműveinek közlekedését!

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Ravel, 2017.02.25 20:55

@tarTosPista:

Az az állítás, hogy a bliccelőktől függetlenül is megy a BKV óriási butaság. A cég ugyanis utasforgalmi adatok alapján dönti el, hogy melyik vonalon hány járművet indít. Ha azért kell több busz egy adott vonalra, hogy több embert tudjon elvinni, de azoknak csak a 70 százaléka fizet, akkor mát nagyon is forintosítható a történet.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Capote, 2017.02.25 20:09

Mondjuk a peronzáron belüli büntetést tartom a legaljasabb dolognak. Pl. hogy nem lehet búcsúzkondi a metrónál, hanem a bejárat előtt.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tarTosPista, 2017.02.25 19:26

Pár éve, amikor 100 milliós végkielégítést osztogattak, akkor azt mondták az áremelésekre, hogy a bliccelők miatt kell ennyit emelni.
Ez bosszantóan nagy hazugság több okból:
1., A járat amúgy is megy, tehát ha nem száll fel a blicceló, akkor pont annyi a bevétel, mintha nem szállna fel. De ez pofátlanság.
2., Ami fontos: " hétszámjegyű összegeket hajtottak be az elmúlt hónapokban. Bár a pótdíjazások száma 23 százalékkal csökkent,"
A pótdíj összegét, ami jóval magasabb a jegyárnál úgyis behajtja a cég, tehát nem kár éri, hanem nyereséget produkál.
És ahogy itt írták, rengeteget beszedtek, tehát csökkenteni lehet az árakat, ha eddig emiatt emelték. És ugye a bliccelő is kevesebb lett.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html