Erre megy el a magyarok pénze

A magyar lakosság egy főre jutó havi átlagos kiadása 88 ezer 600 forint volt az idei első fél évben, reálértéken 8,8 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest; a kiadások növekedéséhez a reálkereset 9,4 százalékos emelkedése is hozzájárult a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) háztartások fogyasztásáról készített kiadványa szerint.
Szabó Zsuzsanna, 2018. november 10. szombat, 15:51
Fotó: Napi.hu

Az előzetes adatok alapján az alapvetőnek tekintett fogyasztási kiadások közül a közlekedésé 11,4, az élelmiszerek és alkoholmentes italoké 11, a lakásfenntartásé és háztartási energiáé 1,2 százalékkal nőtt reálértéken. A három tétel súlya a lakosság összes kiadásán belül érdemben nem változott, a fogyasztási kiadások 59 százalékát tette ki - írja az MTI.

A legtöbbet élelmiszerre és alkoholmentes italokra adtak ki havonta a háztartások, egy főre vetítve 24 600 ezer forintot, összes kiadásuk 28 százalékát. Lakásfenntartásra és háztartási energiára 17 700, közlekedésre és szállításra 10 100 forintot költöttek, kiadásaik 20, illetve 11 százalékát.

A háztartások növelték a létfenntartáson túli igényeikre fordított költségeket is, vendéglátásra és szálláshely-szolgáltatásra havonta fejenként 3915 forintot, kultúrára és szórakozásra pedig 4747 forintot adtak ki az első fél évben, reálértéken 13,8, illetve 12,7 százalékkal többet az egy évvel korábbinál.

Egészségügyi kiadásokra a háztartások összes költésük 5 százalékát fordították, havonta fejenként átlagosan 4437 forintot, reálértéken 11,4 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. A kiadások legnagyobb részét, 82 százalékát a gyógyszerekre, gyógyárukra, gyógyászati segédeszközökre fordított összeg jelentette.

Szeszes italokra és dohánytermékekre fejenként átlagosan 3234 forintot, összes kiadásuk 3,7 százalékát költötték a fogyasztók havonta. A fogyasztás volumene a tavalyi első fél évhez képest összességében 10,2 százalékkal nőtt.

Az adatok szerint televízió csaknem minden magyar háztartásban van, ezen belül 62 százalékban plazma-, LCD- vagy LED-televízió, míg egy évvel korábban 54 százalékuk rendelkezett ilyen típusú készülékekkel.

A háztartási nagygépek közül a mosógéppel való ellátottság csaknem teljes. Az első fél évben száz háztartásra már 85 automata, félautomata mosógép jutott. Fokozatosan terjed a mosogatógép, a háztartások 22 százaléka használ ilyen eszközt.

Saját tulajdonú személygépkocsi minden második háztartásban van.

A háztartások 93 százalékában van a mobiltelefon, általában több is, az első fél évben száz háztartásra már 190 készülék jutott. A háztartások 70 százalékának van számítógépe, esetenként több is, asztali számítógép a háztartások 40, laptop vagy notebook 46 százalékában található.

HOZZÁSZÓLÁSOK