Külföldre járnak a magyarok vásárolni - ki nem találná, melyik országba

A második negyedévben összesen 156 milliárd forintot költöttek el a magyar turisták külföldön, ez pedig 3,4 százalékkal több, mint az első három hónapban – derül ki a KSH adataiból. A külföldiek ennél is többet, 395 milliárdot hagytak Magyarországon – kérdés, hogy a menekültek hoznak-e visszaesést.
Dzindzisz Sztefan, 2015. szeptember 8. kedd, 07:18
Fotó: Napi.hu

Az idei második negyedévben a magyarok összesen 4,5 millió alkalommal utaztak külföldre, ami 7,5 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi adat. Ugyanakkor a kint tartózkodás időtartama csak 4,7 százalékkal nőtt, így értük el összességében a 12,6 millió napot, utazásonként átlagosan pedig a 6 napot. A növekedés főképp a szabadidős és a vásárlási célú utazásoknak köszönhető, miközben az összes útnak csak az 58 százaléka volt turisztikai célú.

Érdekesség, hogy egyre nagyobb szerepet kap a bevásárlóturizmus, melynek közel fele Ausztriába irányult, de igen sokan mentek Szlovákiába is vásárolni. Nőtt a Romániába emiatt utazók száma is - ez a KSH szerint leginkább annak köszönhető, hogy júniusban keleti szomszédunknál az élelmiszerek áfája 24-ről 9 százalékra csökkent.

Azok, akik csak egy napra ruccannak ki az országból, főként Ausztriába és Szlovákiába mennek - ezen két országba irányult az egynapos turisztikai utazások 81 százaléka. Amennyiben viszont több napra utazik el a magyar úgy Ausztria mellett Németországba, Csehországba, Szerbiába, Olaszországba mennek - az EU-t tehát nem sokan hagyják el, a többnapos utazások 84 százaléka ugyanis ide irányul. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest jelentősen csökkent a Törökországba, Egyiptomba irányuló magyar forgalom, miközben Spanyolországba, Olaszországba és Görögországba többen mentek.

Hatalmas mennyiségű pénzt költöttünk

Az első negyedéves 125 milliárd forint után, a második három hónapban már 156 milliárdot költöttek el a magyarok a külföldi útjaik során. A kiadások 81 százaléka turisztikához, 12 százaléka pedig a vásárlásokhoz kötődik - azaz ezen időszak alatt a magyarok 18,72 milliárd forintot költöttek el vásárlásra.

Kattintson a nagyobb méretért!

Természetesen nagy különbség van azon turisták költései között, akik egy napra, vagy több időre utaztak el. Az egy napra látogatók kiadásaiknak ugyanis 72 százalékát élelmiszer, ital, tartós és értékes fogyasztási cikkek, illetve egyéb árucikkek vásárlására fordították. A több napra látogatók kiadásaik legnagyobb arányát, 29 százalékát a szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatásokra, 29 százalékát egyéb áru- és/vagy szolgáltatás-, 15 százalékát üzemanyag-vásárlásra és a meglátogatott helyen történő közlekedésre fordították.

Mi lesz a harmadik negyedévben?
A menekültügyi helyzet miatt külföldi csoportok és egyéni utasok sorra mondják le magyarországi látogatásaikat - közölte múlt héten a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ). Az adataik szerint van olyan utazási iroda, ahol a jellemzően napi 50 egyéni foglalás helyett az utóbbi két napban csak 4-6 érkezett, a csoportok pedig a tervezett létszámnál kevesebb fővel érkeznek, mivel sokan nem mernek ide utazni. A külföldi partnerirodák folyamatosan érdeklődnek a hazai utazási irodáknál a magyarországi helyzetről, akik igyekeznek megnyugtatni őket arról, hogy a turisták nincsenek veszélyben sem Budapesten, sem az ország többi pontján - hangzott el a sajtótájékoztatón. Pénteken volt is egy sajtótájékoztató, ahol az NGM és az állami turisztikai szervek nyugtatták a nagyérdeműt: "Magyarországon mind a személyi, mind a vagyonbiztonság továbbra is ugyan olyan magas szintű, mint az utóbbi években bármikor, tehát a turisták számára éppolyan biztonságos ország vagyunk, mint egy éve."

Jöttek külföldiek is

Méghozzá nem is kevesen: az idei második negyedévben 11,4 millió látogatást tettek hazánkban, ám sajnos jelentős többségük (8 millió) csak egy napra érkezett. Ezek legnagyobb része ( 42 százaléka) átutazó volt, 26 százalékuk turisztikai, 24 százalékuk vásárlási céllal érkezett, míg dolgozni, vagy üzleti céllal csak az idelátogatók 5,9 százaléka jött. Összességében egyébként 28,9 millió napot töltöttek Magyarországon, 6,6 százalékkal többet mint egy éve.

A külföldiek nemzetiségi összetételét tekintve a teljes átutazóforgalom közel háromnegyedét 4 ország utazói adták: 37 százalékuk román, 17 százalékuk szerb, 9 százalékuk lengyel és 7 százalékuk bolgár állampolgár volt. A vásárlók kétötöde Szlovákiából, több mint egyharmada Ausztriából, közel egytizede Romániából érkezett. A turisztikai utazások közül a gyógykezelés és egészségmegőrzési célzatú utazások aránya 19 százalék volt, amelynek jelentős részét az Ausztriából érkezők fogászati kezelései tették ki.

A több napra látogatók 87 százaléka turisztikai céllal érkezett Magyarországra, a legtöbben (15 százalék) Németországból, 10-10 százalék Szlovákiából és Romániából, 9 százalék Ausztriából, 6 százalék Csehországból, 5,1 százalék az Egyesült Államokból érkezett. (Az ezredforduló óta egyébként teljesen átalakult a top 10 beutazó piacunk: kiesett Jugoszlávia, Japán és Hollandia, a helyükre Oroszország, Románia és Csehország lépett. A hagyományosan legnagyobb piacunkról, Németországból 14 év alatt 42,5 százalékkal csökkent a szállodai vendégéjszakák száma, ugyanakkor az orosz vendégek közel hatszor, a csehek majd kilencszer, a Romániából érkezők négyszer több vendégéjszakát töltenek Magyarországon.)

Az osztrákok közel egyharmada rokon-, barátlátogatásra, kisebb részük (29 százalék) gyógyászati, egészségmegőrzési szándékkal jött, egészében véve 97 százalékuk jelölt meg valamely turisztikai célt. Arra, hogy miért vagyunk ilyen népszerűek az osztrákok körében, magyarázatot adhat az, hogy az utóbbi négy év adatai alapján az osztrákok 100 eurója minden évben jóval többet ért Magyarországon: idén a 100 euró 168 eurót, tavaly 181-et, két évvel ezelőtt pedig 177-et ért. Márpedig az osztrákok egy kutatás szerint nagyon odafigyelnek az ár-érték arányra, oda mennek, ahol a legjobb szolgáltatást kapják a legjobb áron. Míg korábban az osztrák nyugdíjas turisták gyógyfürdőkbe látogattak, helyettük generációváltással fiatalok jöttek, akik a magyarországi fesztiválturizmus fontos szereplői.

A Romániából érkezők 68 százaléka is az idegenforgalmat jelölte meg, egyharmaduk átutazóként - egyéjszakás itt-tartózkodással -, több mint 50 százalékuk rokon- és barátlátogatás miatt. A csehek 59 százalékának utazási célja az üdülés, e mellett a városnézés és gyógyászati, egészségmegőrző utak aránya is meghatározó volt (29 százalék). Az Egyesült Államokból érkezők 98 százalékban turisztikai céllal érkeztek, 47 százalékuk volt körutazó.

Mindezen tevékenységek során a külföldiek összesen 395 milliárd forintot költöttek Magyarországon, a legtöbbet, 50 milliárdot, a németek. Az osztrákok 42, az Egyesült Államokból érkezők 37, a szlovákok és a románok 24, illetve 21 milliárd forintot költöttek. A külföldi látogatók naponta átlagosan 13700 forintot költöttek; az egy napra látogatók naponta átlagosan 10 900 forintot, a több napra látogatók 14 700 forintot hagytak itt 24 óránként.

Lesz pénz
A kormány a következő öt évben több mint 200 milliárd forintot fordít turisztikai fejlesztésekre: a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programból 111 milliárd forint, a Terület és Településfejlesztési Operatív Programból pedig 106 milliárd forintot fordítanak a turisztikai fejlesztésekre a következő öt évben. A turizmus 300 ezer embert foglalkoztat és 4 milliárd euró bevételt termel devizában, így Magyarországon a turizmus adja a GDP közel mint 8,8 százalékát. Ebben szerepe volt annak is, hogy 2010 óta majdnem 30 százalékkal, 13,36 millióról 17,25 millióra nőtt a turisztikai céllal hazánkba érkező külföldi vendégek száma tavaly. A tendencia megmaradhat, hiszen a Turisztikai Világszervezet adatai szerint a 2009-es visszaesést követően immár ötödik éve masszívan, évente átlagosan 4,5 százalékkal növekszik a nemzetközi turistaérkezések száma Európában.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Hajnalka_vagyok, 2015.09.08 17:56

@matolcsy: "Ma az esztergomi tescoba járnak a szlovákok."

igy igaz! 2010. aprilisahoz viszonyitva ma kb. 20%-kal többet kapnak az euroert! koszonjuk nektek Kosa, Szijjarto, Orban, es persze Matolcsy!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bulemia, 2015.09.08 14:07

@matolcsy: Kézcsókom, én is arról beszéltem.

"Egy turista mit hete, örül neki, hogy itt lehet"
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matolcsy, 2015.09.08 13:58

@Bulemia: Ha el tetszett volna a legkisebb i betűt is olvasni a cikkből rajött volna, hogy ez a magyar turisták költéseiről szól.
Így legalább bemutatkozott megint, Ön is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bulemia, 2015.09.08 12:47

@matolcsy:

Nálunk minden sokkal jobb és olcsóbb.

Csak a tej, meg a kenyér nem, meg a tejtermékek.

Ja, a ruházat sem.

Gépkocsit sem itten vesznek az emberek, importálnak Nyugatról.

Hazudnak az elemzők és nem ismerik a valóságot.

Mert az például igaz, hogy elektromosságot és gázt nem külfölditől vesz a magyar polgár.

Na, ugye!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2015.09.08 12:44

Ez már nyugat lenne,ha sokan csinálnák.De itt borsodban,és az ország több pontján egy Tesco látogatás maga a tökély.Sokaknak havonta egyszer,maximum kétszer.
" rendezni végre közös dolgainkat,
ez a mi munkánk; és nem is kevés."
Van feladat,tessék dolgozni!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html