Tavaly az öt legnagyobb hazai sörgyártó - Borsodi, Dreher, Heineken, Carlsberg és Pécsi - teljes forgalma 7,5 százalékkal, 6,177 millió hektoliterre mérséklődött - mondta az MTI-nek Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSZ) igazgatója.

A belföldi értékesítés pedig még ezt is meghaladó mértékben, 9 százalékkal, 5,657 millió hektoliterre esett az előző évhez képest, ez azt jelenti, hogy 2020-ban napi átlagban közel 1,6 millió liter sör fogyott a magyar piacon.

Kántor Sándor a csökkenést a HORECA-szektort (hotelek, éttermek, kávézók) érintő járványügyi intézkedésekkel magyarázta. A hordós sör forgalma 2020-ban az előző évinek közel felére csökkent, az eladott 297 ezer hektoliter a teljes forgalom 4,8 százaléka. A hordós sör értékesítése mellett az újratölthető üvegben forgalmazott sör forgalma szenvedte el a legnagyobb csökkenést, ennek eladása 26 százalékkal esett, 965 ezer hektolitert ért el.

A belföldi kereslet csökkenésével szemben - a hazai gyártók kiváló minőségének köszönhetően - az exportált sör mennyisége 12 százalékkal nőtt tavaly 2019-hez képest. Az elsősorban a környező országok piacaira irányuló kivitel 521 ezer hektolitert tett ki, elérve a 2020. évi 5378 millió hektoliteres magyarországi termelés 9,7 százalékát.

Az öt legnagyobb magyar sörgyártó 2020-ban 75,865 milliárd forintot fizetett a költségvetésbe, ez 7,5 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi adóbefizetésektől. A szóban forgó cégek által 2020-ban foglalkoztatott 1612 munkavállaló az előző évi létszámot közel 2 százalékkal haladta meg, a növekedést elsősorban a koronavírus-járvány intézkedések miatt kialakuló többlet feladatok ellátása indokolja.

Kántor Sándor szerint egyelőre nehéz előrejelezni, hogy gazdasági szempontból az iparág előtt milyen év áll. Az év első hónapjában a belföldön termelt 346 ezer hektoliter sör mennyisége közel azonos a tavalyi év hasonló időszakának termelési eredményével, bár a söripar januárban nem tudott hordós sört értékesíteni és a vendéglátásban szintén számottevő részesedésű újratölthető üvegben forgalmazott sör mennyisége a tavaly januári forgalom felét sem érte el. Az első havi forgalmi adatokból látható, hogy a év eleji szezonra jellemző módon a hagyományos sörökre magasabb a kereslet mint az alkoholmentes változatokra. Az év folyamán azonban várható, hogy a korábbiakhoz hasonló lesz az alkoholmentes ízesített és ízesítetlen sörökre az érdeklődés, ebben a szegmensben az előző időszakot meghaladó igényt vár a söripar.