Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Elképesztően nagy most a kereslet a személyi kölcsönökre, utoljára a válság előtt volt ilyen állapotban a piac. Arra is kevesen számítottak, hogy 2016-ról 2017-re még 47 százalékot növekedni tud - ismertette a piaci adatokat Rajmonné Veres Ibolya, az OTP Bank Fogyasztási hitelek főosztályának igazgatója.

A személyi kölcsönök folyósításában a pénzintézet továbbra is körülbelül 40 százalékos részesedéssel bír, további 20 százaléknál nagyobb növekedésben bíznak 2018-ban. A teljes személyi kölcsön piac kapcsán azt közölték, hogy a bank által kihelyezett hitelek mennyisége elérte a 85 milliárd forintot.

Kényelmes, pizsamában is fizethető

A banknál négyezernél több online szerződést kötöttek. Amióta elindították az online szolgáltatást több mint 3 milliárd forint összegben helyeztek ki így hiteleket. A bank szerint nincs különbség a hitelképességi vizsgálatban, az online és offline kérelmek elutasítási arányában.

Csodálatos pizsamában befizetni - magyarázta Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus, miért jöhet még növekedés a személyi kölcsönök piacán, miért van ebben fontos szerepe az online szolgáltatásoknak. Szerinte mivel az ügyintézés kényelmesebb, átláthatóbb és gyorsabb az ügyfelek számára, arra számítanak, hogy miután megismerték ezt a lehetőséget, vagy más online banki szolgáltatásokat, egyre több dologra használják majd.

Jól digitalizálható

Mivel a személyi kölcsön nem egy bonyolult termék, alkalmas arra, hogy a bankfiókban való személyes megjelenés nélkül folyjon az ügyintézése. "Sokan voltak, akik elkezdték online az ügyintézést, de mégis bementek a bankfiókba. Azért, mert egyszerűen nem hitték el, hogy ennyire egyszerű a folyamat" - állította a szakember. Egyelőre a kényelem és a gyorsaság az elvárás a felhasználóktól az online ügyintézéssel kapcsolatban: jelenleg ügyféltől függően, 30-60 percig tart a kezdéstől a folyamat.

Sok faktor befolyásolja ugyanakkor, hogy ki, mennyire fogékony erre a rendszerre. Meghatározó az életkor, az iskolai végzettség és az anyagi helyzet, de ez nem jelenti azt, hogy az idősebbek vagy az alacsonyabb iskolázottságú emberek ne kedvelnék a digitális megoldásokat. Ez éles váltás a három évvel ezelőtti helyzethez képest, amikor a túlnyomó többség ódzkodott az internetes bankolástól.

Ismerve a hazai internetezési szokásokat, annak általános demográfiai adatait, adná magát, hogy a városokban népszerűbb az internetes személyi kölcsönfelvételi szolgáltatás, de Rajmonné Veres Ibolya arról beszélt, hogy nincs valódi területi megoszlás, adataik szerint vidékről is sokan használják a rendszert.

Kevesen nyomtatják ki a szerződést

A legtöbb hitel- vagy kölcsönkihelyezést még mindig offline bonyolítja a pénzintézet. Éppen ezért az OTP folyamatosan próbálja feljavítani az ottani ügyintézést is. A hitelekért felelős vállalati vezető elmondása szerint ezt a területet is sikerült digitalizálniuk: papír nélküli szerződési folyamatot hoztak létre. "Azt vártuk, hogy a legtöbben a digitális ügyintézés után is nyomtatni akarnak, de meglepő módon kevesen kérték csak, hogy papíron is megkapják a szerződésüket" - mondta el Rajmonné Veres Ibolya. Az ügyintézési folyamat fiókjaikban akár 35 perc alatt véget érhet, mely a korábbi folyamathoz képest 14 százalékkal gyorsabb.

Kellemes mellékhatás, hogy évi 35 tonna papírt spórolnak meg csak azon, hogy a személyi hitelügyintézés dokumentumait nem nyomtatják ki. Az OTP adatai szerint 1,1 millió elektronikus dokumentum keletkezett a rendszer bevezetése óta.