Nem hátrál meg a szakszervezet a BKV-nál

A BKV-nál még nem kezdődtek el az érdemi egyeztetések a 15 százalékos béremelési követelésekről, amely mellett kitart az Egységes Közlekedési Szakszervezet. A testület támogatja a négypontos szakszervezeti követelést, amit a konföderációk a rabszolgatörvényként emlegetett túlórakeret-növelés elleni tiltakozásul fogadtak el.
Szabó Dániel, 2019. január 15. kedd, 12:52
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Kitart a 15 százalékos béremelési követelés mellett a BKV-nál és több vidéki nagyváros közlekedési cégénél működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) - írja közleményében az érdekvédelmi szerv.

Az EKSZ szerint semmi sem indokolja, hogy elfogadjanak egy egyszámjegyű béremelés mellett. Naszályi Gábor elnök szerint a BKV-n belül - és országszerte más ágazatokban, s vállalatoknál is - egyre inkább azt tapasztalni, hogy a szakszervezetek beérik az eredeti követelések alig több mint a felével. Úgy látja, hogy a BKV-nál is erre játszik a vezetés. Naszályi azt mondja, végzetes hiba meghátrálni a bértárgyalásokon.

Állítja, hogy egyre többen terjesztik azt - ismeretlen források alapján - azt a pletykát, hogy a fővárosnak nincs pénze a fővárosnak a béremelésre, ezért jó, ha a 8 százalékot ki lehet harcolni. Viszont a közleményében az EKSZ azt is írja, hogy a szeptemberi kezdeményezése óta többször is hivatalosan kérte, sőt követelte a cégvezetéstől, tegye meg a bérajánlatát, ez nem történt meg, az érdemi egyeztetés sem indult el. Kitűzött egyeztetés január 16-án lesz.

Viszont ebben szerintük szerepet játszhat az is, hogy "a fővárosi cég vezetése a főpolgármester engedélye nélkül még gondolni sem mer önálló ajánlatra".

Az elnök kijelentette, hogy az EKSZ nem hátrál meg, rendületlenül kitart a 15 százalékos követelés mellett, s egyben felhívja a figyelmet arra, hogy a 8 százalék az inflációt is figyelembe véve legfeljebb bruttó 4 százalékos béremelést jelent. Az emberek nem ezt várják a szakszervezettől.

A szakszervezet állítja, hogy a fővárosi közlekedési cég működését is veszélybe sodorhatják az alacsony bérek, hiszen például a kereskedelemben dinamikusan emelkedő fizetések elszippanthatják a BKV-tól még a legjobb járművezetőket is. Más ágazatokban ugyanis úgy kaphatnak jobb fizetést, hogy közben nincs az óriási felelősség az utasok biztonságáért, sőt életéért.

Az EKSZ kijelentette azt is, hogy támogatja a négypontos szakszervezeti követelést, amit a konföderációk a rabszolgatörvényként emlegetett túlórakeret-növelés elleni tiltakozásul fogadtak el. A tervezett sztrájk kapcsán nem foglaltak állást.

HOZZÁSZÓLÁSOK