Ez lesz a terelőútvonal, ha a Lánchidat lezárják

Többszöri csúszások, áttervezések és módosítások után hamarosan elindulhat a Lánchíd és környezetének felújítása. Ha főváros és a kormány tartja magát ígéretéhez, akkor a közúti forgalmat csak 18 hónapig korlátozzák a 30 hónapos munka alatt, terelőútként pedig nem meglepő módon a legközelebbi hidat használják majd.
Szász Péter, 2019. szeptember 26. csütörtök, 14:54
Fotó: Getty Images

A hét elején lejárt a "Széchenyi lánchíd és kapcsolódó kivitelezések" című közbeszerzés többször módosított beadási határideje. Az eredeti határidő augusztus 21. volt, amelyet első körben szeptember 5-ig, majd szeptember 23-ig toltak.

Az ajánlatkérő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) lapunknak azzal indokolta a csúszást, hogy időigényes volt a közbeszerzési eljáráson beérkezett kiegészítő tájékoztatási kérések megválaszolása. Ha azonban most eredményes lesz az eljárás, akkor akár idén megköthetik a kivitelezési szerződést.

A munka 30 napig tart, amely alatt a gyalogos és kerékpáros forgalmat korlátozhatják, az autósoknak azonban csak 18 hónapig kell nélkülözniük a Széchenyi tér-Lánchíd-Alagút útvonalat. Elsődleges terelő útvonal az Erzsébet híd lesz, és a menetrendszerinti autóbusz közlekedést is átszervezik - írja a BKK.

Nagyot fordult a világ

A felújítás és a lezárás hossza azután került reflektorfénybe, hogy lapunk még 2018 elején fővárosi közgyűlési dokumentumok alapján megírta: nagyon, akár 6 évig is elhúzódhat a felújítás. Akkor még arról volt szó, hogy a Lánchidat és a Széchenyi István téri villamos-alagutat 2018 és 2021 között újítanák fel, míg a váralagutat 2021-2024-ig. Ezt akkor a Fővárosi Önkormányzat sem cáfolta, később azonban Tarlós István főpolgármester azt közölte, hogy a felújítás nem hat évig, csak 3-3,5 évig tart majd.

A kormány végül tavaly szeptemberre szülte meg azt az ötletét, hogy pénzt ad a Lánchíd felújítására, de azzal a feltétellel, hogy a közlekedés korlátozása nem haladhatja meg a 18 hónapot.

Később még annyi módosult a tervekben, hogy a híd járdáit nem szélesítik ki. Emiatt új eljárást kellett kiírni, amely most talán sikerrel zárul.

A fordulat lehet, hogy mégsem fordulat

A héten az mfor.hu állt elő érdekes részletekkel a felújítással kapcsolatban. A portál tudni véli, hogy a Strabag újíthatja fel a Lánchidat és a 2-es villamos pesti hídfője alatti villamospályáját, illetve aluljárót, míg az alagút rekonstrukcióját Szíjj László cége, a Duna Aszfalt kaphatja.

Az mfor.hu információ szerint azonban a cégek olyan borsos árat kérnek a munkáért, hogy azt a főváros nem fogja tudni kigazdálkodni. a két munkát együtt 34-35 milliárdért vállalnák, vagyis másfélszer többet kérnek, mint a rendelkezésre álló 23,4 milliárd forint. A fővárosi önkormányzatnak viszont nincs 12 milliárd forint tartaléka és hitelt sem akar már felvenni.

Ezen a ponton pedig számos kérdés merül fel:

  • Tarlós István tud-e még kérni egy állami támogatást Orbán Viktortól?
  • Ha tud, akkor a kormányfő mit kér cserébe?
  • Mi lesz, ha Tarlós veszít október 13-án?

A portál szerint a helyzet úgy oldható fel, ha ismét kettébontják a beruházást egy Lánchíd-Széchenyi tér és egy váralagút szakaszra. Így talán beleférhet a város a keretbe, és a valóban rossz állapotú híd munkálatai megkezdődhetnek. Ha viszont a szintén nem túl jó állapotú alagút felújítására később kerül sor, akkor megvalósul Tarlós és az autósok rémálma: hosszan tartó lezárás Budapest egyik fontos közlekedési útvonalán.

HOZZÁSZÓLÁSOK