Újabb felvásárlás a magyar távközlési piacon - mi jöhet még?

A magyar távközlési piacon is beindult a konszolidáció, ami érdekes helyzeteket és nagy versenyfutást eredményezhet a piaci pozíciók megtartásáért, javításáért. Az Invitech például a napokban zárt le egy tranzakciót, melynek keretében egy 400 kilométeres budapesti hálózatot vásárolt fel - mondta el a Napi.hu-nak adott interjújában David Blunck, az Invitech vezérigazgatója, akivel a magyar piacon várható változásokról beszélgettünk. Blunck szerint izgalmas idők jönnek.
Szabó Zsuzsanna, 2019. január 31. csütörtök, 11:27
Fotó: Napi.hu / Németh Dániel

- Korábban úgy vélekedett, hogy 2018 a változások éve volt. Mit értett ezen?

- Sok változás történt tavaly, például az infokommunikációs iparág szerkezete kezdett átalakulni. Elég csak a Telenor tulajdonosváltására gondolni, vagy a tervezett, de még jóvá nem hagyott Vodafone-UPC fúzióra, illetve az Invitel Diginek történő eladására.

- Mire számít 2019-ben? Ön szerint milyen kihívásokkal kell az Invitechnek idén szembenéznie?

- A körülöttünk zajló folyamatokból két dolgot emelnék ki: az egyik, hogy egy globális gazdasági lassulás jelei már körvonalazódnak. Bár Magyarországon egyelőre nagyon biztatóak a számok, nemzetközi téren - például az USA-ban, Kínában vagy az EU egyes országaiban - már kicsit kezd borúsabbá válni a kép. Mindezzel együtt a magyar piacon enyhe bővüléssel számolok. Ami viszont a céget érintő kihívásokat illeti: egyrészt szeretnénk a hálózatunkat tovább építeni, de ez az egyik leginkább munkaerőhiányos terület ma Magyarországon. Ezt a munkát ugyan részben kiszervezzük, de alvállalkozókat is nehéz találni. Másrészt, ezzel párhuzamosan az optikai fejlesztésekhez keresünk olyan kiszámítható üzleti lehetőségeket, amelyek egy intenzív beruházási volument alapozhatnak meg.

- A magyar piacon is beindult a koncentráció. Ez jelenthet kihívást a cég számára?

- Ezen a téren nem számítok nagy kihívásokra. Az Invitech nélkülözhetetlen szereplője a magyar piacnak, kevesen bírnak olyan integrált, konvergált szaktudással a B2B szegmensben, mint az Invitech. Nagyon kevesen vannak, akik ezzel foglalkoznak. A felvásárlási lehetőségeket azonban mi is figyeljük. Egy ilyen tranzakciónk például most zárult le a napokban, az Invitech ugyanis felvásárolta a Novotron Zrt. budapesti optikai hálózatát, ami mintegy 400 kilométeres bővülést jelent.

- Készülnek még további felvásárlásokra? Van még mozgástér a magyar piacon ilyen értelemben?

- Gondolkodunk további felvásárlásokban, alkalmanként adódhat még ilyen, és úgy látom a magyar piacon is van még tér erre. A telekommunikáció és az it, illetve a mobil és a vezetékes piac közötti konvergencia a jövő. Az iparágat pedig szerintem nemcsak gazdasági tényezők - például méretgazdaságosság - hajtják a konszolidáció felé, hanem a szakmai trendek is.

David Blunck, az Invitech vezérigazgatója, fotó: Napi.hu, Németh Dániel

- A Digi az Invitel-csoport lakossági üzletágát vette meg. Az iparági változások viszont arra engednek következtetni, hogy - vélhetően főleg az 5G és a dolgok internete (IoT) miatt - a piaci szereplők inkább a több lábon állás felé mozdulnak. Nem fog ez a "lakossági láb" hiányozni az Invitechnek később a piaci versenyben?

- Egy vállalat előtt két út áll: a diverzifikáció, avagy a több lábon állás, vagy a specializálódás. Az Invitech az utóbbi irányba indult el azzal, hogy egy B2B specialistává vált. A vállalati kultúránk arra épül, hogy hazai közép- és nagyvállalatokat szolgálunk ki integrált telekommunikációs, felhő és it-szolgáltatásokkal. A célpiacunk inkább testre szabott megoldásokat igényel, ami egy teljesen más vállalati megközelítést tesz szükségessé, mint a tömeges lakossági kiszolgálás. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy mi megtaláltuk a helyünket az 5G és az IoT világában. Mi itt a mobilszolgáltatók mögött állunk kulcspartnerként, a hálózatot építjük a számukra. Emellett az IoT és az 5G világának fontos elemei a szenzorok, végpontok is, ezek menedzselése pedig az Invitech szakterülete, ebben profik vagyunk. Így minden olyan technológiai új hullám, ami végpontokat generál, az nekünk csak jó. Márpedig az IoT világának a fő motorja az 5G lesz, ami sok szenzort (végpontot) hoz. Szerintem egyébként elég nagy a magyar piac, ezen pedig az Invitechnek ott lesz a helye, ahol egy vállalatnak komplexebb szolgáltatást - például integrált telekommunikációs és felhőszolgáltatást - kell nyújtani.

- Az idei év egyik legfontosabb eseménye a távközlési szektor szempontjából az 5G-frekvenciák értékesítése lesz, hiszen ez évekre meghatározhatja a mobilpiac sorsát. Ennek az aukciónak a kimenetele mennyire lesz meghatározó az Invitech számára?

- A piac szempontjából egyértelműen meghatározó lesz, de az Invitechet a frekvenciák értékesítése csak közvetve érinti, a partnerei révén. Az értékesítés azért lesz fontos, mert az 5G sorsa is ezen múlhat. Ha például túl drágán sikerül eladni a frekvenciákat, az azt eredményezheti, hogy a mobilszolgáltatóknak nem marad elég erőforrásuk a frekvenciához szükséges infrastruktúra kiépítéséhez, ami így a beruházások elhúzódásához, illetve a szolgáltatások áremelkedéséhez is vezethet. Az Invitechnek pedig az lenne az érdeke, hogy minél gyorsabban épüljenek ki a hálózatok, hiszen ez az ügyfelek igényeinek bővülését is magával hozhatja.

- Az 5G körül nagyon nagy a felhajtás manapság, viszont azt is lehet hallani, hogy működőképes üzleti modellel még senki sem állt elő. Ez meglehetősen nagy bizonytalansági faktort is jelent. Hogy lehet így komolyan nagy beruházásokban gondolkodni?

- Nem a gyenge idegzetűeknek való az it-piac, az biztos. Rengeteg pénzt kell befektetni azelőtt, hogy az első forintot realizálni lehet. Abban mindenki egyetért, hogy az 5G nagyon szuper lesz, de egyelőre csak a költségek a biztosak, az árbevétel forrása még bizonytalan. Az utóbbiban viszont lehetnek meglepetések: ilyen volt a korábbi mobilapplikációknál az sms is, ami aztán a szakma nagy meglepetésére az egyik fő pénztermelő termékké vált. Pozitívumként viszont megemlíthető, hogy az it-ágazatban növekvő piacokról beszélhetünk. A küszöbön álló változások is több új piaci lehetőséget hoznak majd, amelyek az ágazat egészében bővülést eredményezhetnek. Ebből a szempontból tehát izgalmas idők jönnek.

Karrierív
David Blunck 2015 elejétől az Invitel Csoport, 2018 júniusától az Invitech vezérigazgatója, ezt megelőzően 2012 óta a vállalat pénzügyi vezérigazgató-helyetteseként tevékenykedett. Az Invitel Csoporthoz történő csatlakozása előtt pénzügyi vezetői pozíciókat töltött be a Colt Technology Services, a Delta Air Lines és az American Airlines cégeknél az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban. David Blunck egyetemi tanulmányait a Georgetown Egyetemen (USA) folytatta, majd az Indiana Egyetemen (USA) szerzett MBA fokozatot.

- Az 5G megjelenése igényel extra beruházásokat az Invitech részéről?

- A hálózatot mindenképp bővíteni kell. Az 5G alapfeltétele, hogy a mobil bázisállomásoknál legyen vezetékes optikai összeköttetés. Magyarországon a mai mobilbázisoknak mintegy 10-20 százalékánál van optikai hálózat. A többi bázisállomás mikrohullámú frekvencián működik, ez a technológia azonban nem fogja bírni az adatforgalom bővülését. Az egyébként is egyre növekvő 4G mellett az 5G megjelenése nagy terhet fog jelenteni a hálózatok számára, így a vezetékes optikai hálózatokra is egyre nagyobb lesz az igény.

- Az 5G megjelenése kapcsán szakmai körökben két lehetőséget szoktak emlegetni a hálózatokat érintően: a párhuzamosan kiépített rendszereket, illetve a bérlést. Látszik már, hogy mi lesz a megoldás?

- Meggyőződésem, hogy egy vegyes modell alakul ki, hasonlóan, mint most a mobilszolgáltatóknál, ahol részben saját, részben megosztott a hálózat. Ez az Invitechnek is kínál lehetőségeket.

- Az IoT és az 5G hozhat-e és ha igen, milyen változásokat az Invitech által nyújtott szolgáltatásokban?

- Részben hozhat, részben pedig nem. Az Invitech alapvetően továbbra is egy infrastruktúra-alapú, skálázható platformokat építő és üzemeltető vállalat marad. Ebből a szempontból nem lesz változás. Abból a szempontból viszont hozhat újdonságot az IoT és az 5G, hogy ez a technológia újfajta platformokat igényel, a szolgáltatások ugyanis egyre integráltabbakká válnak. Az ügyfelek igényei is változnak, most már az úgynevezett korai alkalmazók mellett egyre több cég kezdi látni az IoT előnyeit és merül fel bennük, hogy az ehhez szükséges technológiai hátteret egy partnerrel szeretnék megvalósítani.

- Az ágazatban mostanában gyakran emlegetett kifejezés az ügyfélélmény. Miért vált ez olyan fontossá?

- Nálunk azért fontos ez a kérdés, mert az Invitechnek mintegy 6000 ügyfele van és naponta több tízezer tranzakciót bonyolítunk le. Számunkra ez minőségbiztosítási kérdés is. Az ügyfeleinktől rendszeres visszajelzést kérünk és aktív kommunikációt próbálunk folytatni velük. Ez azt jelenti, hogy az ügyfelekkel állandó személyes kapcsolatot igyekszünk kiépíteni és ha kifogás van, akkor minden fórumot megteremtünk arra, hogy a hibát kijavítsuk.

- A tavalyi évtől kezdve már alkalmazni is kell az EU új adatvédelmi rendeletét, a GDPR-t. Ez eredményezett-e gyökeres változást az Invitech életében?

- A telekommunikációs ágazatban az adatvédelmi előírások már régóta szigorúak, tehát olyan nagy forradalmat nem hozott a saját üzemeltetésben. Inkább az ügyfélkörben játszott egyfajta ébresztőóra szerepet azzal, hogy az it-biztonságot előtérbe helyezte. Amit mi tapasztaltunk, hogy többen érdeklődtek és kértek segítséget. Vagyis, ha úgy vesszük, új ügyfeleket hozott nekünk a GDPR.

- A közműadó már jó pár éve jelen van a szektorban. Bár voltak kezdetben ígéretek az átmeneti jellegre, még mindig velünk van. Vannak ennek látható jelei?

Érthető, hogy az államnak adóbevételekre van szüksége a működtetése fenntartásához, de véleményem szerint ez az adó a telekommunikációs szektor beruházási kedvét visszaszorította. Vannak ugyan pozitív fejlemények a magyar adórendszerben - például a társasági adó csökkentése, vagy a munkát terhelő adók mérséklése -, viszont meggyőződésem, hogy a közműadó esetében, ha alacsonyabb lenne az adókulcs, az ösztönzően hatna a beruházásokra is. Az Invitech egyetlen otthona Magyarország, minden termékünk, megoldásunk, minden fejlesztés a magyar piacra van szabva, ezért számunkra olyan ez az adó, mintha a cég 9 helyett 27 százalékos társasági adót fizetne. Ugyanakkor az is igaz, hogy egy távközléssel foglalkozó cégnek nem opció, hogy összepakoljon és arrébb álljon, mint egy gyártó vállalat. Ebben az ágazatban, ha versenyben akar maradni egy cég, akkor be is kell ruháznia. Ez most különösen igaz az 5G esetében.

David Blunck, az Invitech vezérigazgatója, fotó: Napi.hu, Németh Dániel

- A munkaerőhiány sok ágazatban jelent igen komoly problémát. Ez az Invitechnél hogy jelenik meg és hogyan kezeli a cég ezt a helyzetet?

- A munkaerőhiány az Invitech életében pozitív folyamatokat is eredményezett, hiszen a cégnél úgy csapódik le, hogy sok ügyfelünk az it-szolgáltatások egy részét kiszervezi hozzánk, hiszen az Invitech az ország legnagyobb desktopüzemeltető, -karbantartó és -támogató cége. Vagyis a munkaerőhiány ennek a szegmensnek egy lendületet is adott. Másrészről viszont nekünk is szükségünk van munkaerőre és bizonyos pozíciókra kifejezetten nehéz jó szakembereket találni. Ahhoz szerencsére elég nagyok vagyunk, hogy saját karrierutat tudjunk biztosítani a kollégáinknak házon belüli képzésekkel. Így tudunk magunknak munkaerőt képezni technológiai és műszaki területeken, de természetesen a piacról is kell szakembereket bevonzanunk.

- A munkaerő elcsábítása mennyire jelent komoly gondot a cégnél?

- Véleményem szerint ez nekünk inkább lehetőség, mint kockázat. Műszaki területen nálunk elég alacsony a fluktuáció. Sok telekommunikációs szakember olyan környezetben szeret dolgozni, ahol közvetlenül tud az ügyfelekkel foglalkozni és konkrét problémákat tud megoldani. Az Invitech a mintegy 600 alkalmazottjával elég nagy ahhoz, hogy a legösszetettebb pályázatokon is el tudjon indulni, és a legnagyobb ügyfeleket is ki tudja szolgálni, viszont elég kicsi ahhoz, hogy a piac változásaira rugalmasan tudjon reagálni. Szerintem az, hogy érdekes feladatokat kínálunk a kollégáknak, vonzóbbá teszi a vállalatot. Nem mindegy, hogy mivel foglalkozik egy szakember és van-e személyes sikerélménye egy ügyfél problémáinak megoldása során.

Cikkünk az Invitech szakmai együttműködésével készült.

HOZZÁSZÓLÁSOK