Az Apple egy, a Bloombergnek nyilatkozó bennfentes szerint a márciussal végződő egy éves időszakban az előző évhez képest 4,1 milliárd dollárról 6 milliárdra növelte árbevételét Indiában. A hivatalos adatot május negyedikén, az Apple negyedéves jelentésekor fogják közzétenni, amelyről a cég már jelezte, hogy globális szinten csökkenés volt az első negyedévben.

Már érdemes saját üzleteket nyitni

Miután a fejlett piacokon a cég már nem tud gyorsan növekedni, így válságok idején akár már visszaesést is elszenvedhet, megnőtt azoknak a piacoknak a jelentősége, ahol az általában alacsony bázisról történő gyors növekedés lassan kitermeli, illetve növeli a lehetséges vásárlói kört. Indiában korábban nem volt érdemi vásárlóerő az Apple termékeire, azonban ez most már változik.

A 6 milliárd dollár ugyan még nem nagy összeg, az Apple teljes árbevételén belül 2 százalékot jelent, de ha a növekedési dinamika fennmarad, és a bő 1,4 milliárd lakosú ország komoly piaccá válhat az Apple termékeinek. A cég olyan komolyan veszi ezt a piacot, hogy Tim Cook vezérigazgató a héten személyesen utazik Indiába az első, az Apple által üzemeltetett üzlet megnyitására. 

Járványhatás, növekvő középosztály

A cég eddig csak kiskereskedőkön keresztül árulta termékeit, online értékesítését pedig 2020-ban kezdte meg. A márkaüzletek megnyitását önmagában is komoly reklámnak tekinti a cég, és komolyabb hálózatot is kiépítenek a hatalmas országban a kereslettől függően.

Az első üzletet kedden Mumbai városában nyitják, csütörtökön a fővárosban, Új-Delhiben kerül sor a második üzlet megnyitására.

Az Apple értékesítése Indiában a járvány idején kezdett felfutni, a távmunka megnövelte az igényeket. Jelenleg 700 millió embernek van telefonja Indiában, vagyis a penetráció már magas, azonban még csak 4 százalékuk iPhone tulajdonos. A többség helyi és olcsó kínai gyártmányokat használ, azonban ahogy a középosztály növekszik, a vásárlóerő bővül, gyorsan nő az igény a drágább termékek iránt, és ezt az Apple a lehető legjobban szeretné kiaknázni.

A gyártás is felfut

Az értékesítés mellett a gyártásban is gyorsan bővül India szerepe, bár a felfutást sok tényező nehezíti, például kezdetben magas a selejtarány. ezek azonban csak kezdeti nehézségek, a tavalyi pénzügyi évben már 7 milliárd dollár volt a gyártási érték, ami háromszorozást jelent egy év alatt. Az Apple szeretné diverzifikálni gyártását, nem akar olyan egyoldalú kínai függőséget, mint ami korábban volt jellemző, amikor még problémamentesek voltak a kínai-amerikai gazdasági és politikai kapcsolatok.