Michaela Angle felső középosztálybeli brit háziasszony, aki ezüst színű BMW-jével jár bevásárolni, idén is luxusszínvonalú karácsonyt tervez, ám ehhez a korábbinál sokkal több mindent vásárol a Lidlben - kezdi beszámolóját a Bloomberg. A hölgy úgy találja, hogy a német diszkontlánc egyre jobb minőségű árukat kínál.

Ezt visszaigazolja a Which? fogyasztóvédelmi szervezet felmérése, amely szerint a hagyományos brit ünnepi csemegének számító gyümölcskosarak versenyében - legalábbis ami a bolti kínálatot illeti - az Aldié és a Lidlé lett az első két hely. Angle korábban szinte kizárólag a Sanisburyben vásárolt, amíg egy barátja fel nem hívta a figyelmét arra, hogy a Lidlben is kaphat minőségi árut.

Nem rossz arcok

A két német diszkontlánc éveken át csak arra ügyelt, hogy árai ötödével alacsonyabbak legyenek a versenytársak árainál. Rájöttek azonban, hogy megtarthatják azok a vásárlókat, akiket a válság miatt összeszűkült pénztárcájuk vezetett el a hozzájuk. Ehhez be kell bizonyítaniuk, hogy legjobb élelmiszereik minősége nem marad el a diszkontnál magasabbra pozícionált kereskedők kínálatától.

Hazai piacukon, Németországban és más európai országokban korlátozott számú márkás terméket vezettek be, amelyeket elkülönülten árulnak. Ez is része annak a hadjáratnak, amelyben be akarják bizonyítani például a jómódú londoniaknak, hogy nem igazak a régi sztereotípiák, miszerint sötét szupermarketeikben csak rosszul öltözött embereket lehet látni.

Reszkess konkurencia!

Az Aldi és a Lidl kibővítette vonzáskörét, a régi címkék már nem illenek rájuk - állítja Clive Black, a Shore Capital tanácsadó cég kiskereskedelemmel foglalkozó elemzője. A Lidl először történetében tévéreklámokkal bombázta meg a brit fogyasztókat, aminek köszönhetően ötödével növelte vásárlói számát október végéhez képest. Karácsonyi gyümölcskosara annak ellenére nyert a Which?-nél, hogy olcsóbb, mint a versenytársak hasonló termékei.

Először fordul elő idén, hogy a brit háztartások több mint fele vásárol vagy az Aldiban, vagy a Lidlben - derült ki a Kantar Worldpanel piackutató felméréséből. Miközben a nagy versenytársak visszafogták bolthálózatuk bővítését, és az online bevásárlással akarják megtartani vevőiket, a két német diszkontlánc több üzletet nyit, így kerül közelebb a fogyasztókhoz.

Előbb ide, aztán oda

A nagy offenzíva ugyanakkor még nem ért teljesen célt. Ahogy egy idősebb asszon a Bloombergnek elmondta: a zöldségeket és az előre csomagolt termékeket, amelyek mindenütt többé-kevésbé egyformák, az Aldi-Lidl párosban veszi meg, de a jobb minőséget a Marks & Spencerben keresi. A karácsonyi pulyka például az utóbbiból kerül az ünnepi asztalra.

Mások viszont - sokuk a nagyobb szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkező, jómódú rétegből származik, mint az említett Angle asszony - azt mondja: ma már először valamelyik német áruházlánc boltját keresi fel, és csak olyasmiért megy máshova, amit náluk nem talál meg.