A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint 2028-ig tetőzni fog a világ olajfogyasztása. Leghamarabb a gépjármű üzemanyagok iránti kereslet fog tetőzni, majd hanyatlásnak indulni az elektromos autók immár látványos terjedésének köszönhetően, valamint amiatt, hogy sok cégnél részben megmarad a távmunka, így a munkába járási célú autóhasználat tartósan visszaesik a korábbi szintekhez képest.

Ázsia még növeli a keresletet

A gyorsan növekvő ázsiai gazdaságok még növelik összességében az olajkeresletet, de már Kínában is csökkenni fog a felhasználás az évtized végére, miután a nagy ország már most is élen jár az elektromos autók eladásában. Az olajkeresletben korábban meghatározó Kínát így India fogja felváltani, ahol az autózás, repülés, és ipari olajfelhasználás annyira gyorsan bővül, hogy ezt még nem ellensúlyozzák a máshol már jelentkező hatások.

Előre jött a csúcs

A nemzetközi szervezet már többször megpróbálta előre jelezni az olajfogyasztás csúcsát, de ez most lényegesen előrejött, 2028-ra, elsősorban a járvány hosszú távú hatásai és az orosz-ukrán háború okozta energiakrízis hatására. Az OECD-országokban már egyenesen idén tetőzik a fogyasztás, miután egyrészt ezek kormányai komoly erőfeszítéseket tesznek, hogy gazdaságaik kevesebb fosszilis energiahordozót használjanak.

Földrajzi megoszlás

Az IEA szerint Észak-Amerika és Európa fogyasztása a jelenlegi napi 46,2 millió hordós csúcsról 2028-ra 44,3 millió hordóra fog csökkenni, az OECD-n kívüli régióban viszont összesen 7 százalékos növekedés lesz még, így fogyasztásuk akkor 61,4 millió tonna lesz. Kína jelenleg 16,3 millió hordót fogyaszt naponta.

Az IEA úgy számol, hogy a kínálat idén napi 101,3 millió hordó lesz, ami jövőre napi 1 millió hordóval bővül, a kereslet idén 700 ezer, jövőre egymillió hordóval nőhet még naponta, utána azonban 2026-ban már csak 700 ezer, 2027-ben 500 ezer hordó lesz a bővülés, 2028-ban pedig elérkezik a csúcs, a következő évtizedet már a csökkenés jellemezheti.

Elektromos autózás és légiforgalom

A kereslet mérséklődésének egyik hajtóereje egyrészt az új autók eladásán belül az elektromos arányának gyors növekedése, főleg Kínában, ahol még nő a motorizáció összességében. A fejlett világban a home office gyakorlatának részbeni tartóssá válása mellett ugyancsak jelentős az elektromosok arányának növekedése, még ha ez kisebb is, mint Kínában, mivel itt összességében már régóta elérte csúcsát a motorizáció.

Ugyancsak fontos keresletmérséklő erő a légiközlekedés klímavédelmi forradalma: a jelenleg gyártott repülők fogyasztása negyedével alulmúlja a korábbi gyártmányokat, a légitársaságok nagy ütemben cserélik le flottájukat, határt egyelőre csak a gyártók kapacitása szab. Az évtized végére döntően már az új, kisfogyasztású gépek fogják uralni az eget, ráadásul azokat is egyre nagyobb arányban fogják használt sütőolajból és egyéb szerves hulladékból készülő üzemanyaggal feltölteni.