Ahogy egyre több országban szüntetik meg az utazásokkal kapcsolatos korlátozásokat, úgy próbál meg egyre több ember szállást foglalni és ismét utazni, problémát jelenthet azonban, hogy a kiadó lakások és szobák nem veszik fel elég gyorsan a fonalat, s ezért a kereslet alaposan meghaladhatja a kínálatot a szálláshely piacon - írja a Financial Times.

Az Airbnb különböző eszközökkel igyekszik elérni, hogy egyrészt több ember adja ki lakását rajtuk keresztül, másrészt azt, hogy a már náluk lévő házigazdák hatékonyabban használják ki kapacitásaikat. Többek között egy mesterséges intelligencia által vezérelt segédet is kapnak a házigazdák, amely segít hirdetéseiket gondozni.

QP | Quality Placement

Az Airbnb-nek jelenleg globálisan mintegy 4 millió aktív házigazda partnere van, azonban az aktív hirdetések száma az elmúlt hat hónapban nem növekedett, sokan ugyanis a járvány alatt a korábban kiadott lakásaikban éltek ismét és nem szívesen fogadtak abban vendégeket, vagy munkahelynek használták azokat. Az oltások előrehaladtával az Airbnb attól tart, hogy a kínálat emiatt összeomolhat a népszerű utazási célpontokon, s a kereslettel nem tud kellőképpen lépést tartani.

A cég közlése szerint emiatt olyan intézkedéseket hoztak, amelyek megkönnyíthetik azt, hogy valaki az ingatlanát meghirdesse oldalukon. A házigazdáknak lehetővé teszik, hogy nyilvános adatok segítségével automatikusan feltöltsék hirdetéseiket releváns információkkal és segítenek abban is, hogy a környék iránt mutatkozó keresletnek megfelelően árazzák be a kínált ingatlant. Ezen kívül egy mesterséges intelligenciával vezérelt szoftver automatikusan kiigazíthatja a házigazda által feltöltött képet, hogy az a vendégeknek leginkább tetsző módon kerülhessen fel az oldalra.

Brian Chesky, az Airbnb vezérigazgatója nemrég azt nyilatkozta, hogy, az évszázad visszapattanására számít a turizmusban a korlátozások feloldása után, s a cégnek milliónyi új házigazdára lenne szüksége.

Világos, hogy az Airbnb-nek miért van szüksége új házigazdákra. Már azelőtt is, hogy a Covid-19-es világjárvány beütött volna, jelentősen lassult a cégnél az új házigazdák számának növekedési üteme. Most, hogy a vírus visszaszorulóban van és az újranyitás van napirenden, a növekedés teljesen leállt - mondta a lapnak Steven Jankowski, a rövidtávú lakáskiadási piacot elemző AllTheRooms nevű cég szakértője.

Richard Clarke, a Bernstein utazási elemzője szerint az Airbnb-n nő a nyomás, nem csak a Booking.com és az Expedia oldaláról, de a hagyományos szállodák felől is. Ezek ugyanis egyre több helyen fejlesztettek az önkiszolgáló szolgáltatásaikon a koronavírus járvány alatt. Emlékeztetett, hogy a járvány kirobbanásakor az Airbnb arra kényszerítette sok esetben a házigazdákat, hogy térítsék vissza a szállásdíjat az utazási korlátozásokkal sújtott régiókból érkező vendégek számára. S ez a házigazdák egy részénél komoly elégedetlenségi hullámot váltott ki. Az emberek ezért attól félnek, többet kockáztatnak, az Airbnb visszatérítési politikája ugyanis jóval nagyvonalúbb a vendégekkel szemben, mint a többi platform - tette hozzá.

A cég negyedéves gyorsjelentése szerint az egy látogatásra jutó költés nagysága 160 dollárra emelkedett, ami 35 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Ebben viszont legalább annyira szerepet játszhatott az is, hogy a vendégek jellemzően hosszabb távra béreltek ingatlant. A járvány kezdete óta megfigyelhető volt a jelenség, hogy a foglalásokban a hangsúly eltolódott a belvárosi ingatlanokról a kevésbé frekventált helyeken lévő, sokszor külvárosi házak felé. Idén például ez Egyesül Királyságban több keresés érkezett Cornwall-ra, mint Londonra.

Az Airbnb keresztüli foglalásokon belül egyébként a járvány előtti 14 százalékról 24 százalékra emelkedett azok aránya, ahol a vendég 28 napnál hosszabb ideig kívánta bérelni az adott ingatlant. New Yorkban idén április 30-án az összes foglalás 62 százalékát érték el a hosszú távúak.