Annak ellenére, hogy a halálos közúti balesetek száma Európa-szerte 36 százalékkal csökkent, az Európai Uniónak mégsem sikerült megvalósítani azt a célt, hogy 2010 és 2020 között felére szorítsa a halálos kimenetelű baleseteket.

A legutóbbi adatok szerint az utak továbbra is Svédországban a legbiztonságosabbak (egymillió lakosra 18 halálos baleset jut), míg a csökkenő tendencia ellenére Magyarország a középmezőnyben található, itt egymillió lakosra 46 haláleset jut. Romániában például 2020-ban jelentették a legmagasabb halálozási arányt, itt 85-en vesztették életüket a közutakon - áll az Európai Parlament (EP) közleményében.

A halálos kimenetelű balesetek 30 százalékánál kulcsszerepet játszik a gyorshajtás, ezért az Európai Bizottságnak ajánlásokat kellene megfogalmaznia azzal kapcsolatban, hogy a járművek sebessége hogyan korlátozható biztonságos szintre, például legfeljebb 30 km/h-ra lakott területen és ott, ahol sok a gyalogos és a kerékpáros. Ezen felül minden országban zéró toleranciát vezetnének be a sofőrök alkoholfogyasztásával kapcsolatban, megjegyezve, hogy az összes halálos közlekedési baleset negyedénél az alkohol is szerepet játszik.

A képviselők javasolják, hogy a bizottság vezettesse be a mobil- és elektronikus eszközökbe a „biztonságos vezetési módot”, amely korlátozná a vezetők figyelmét elvonó üzeneteket. Emellett adókedvezményekkel és vonzó biztosítási konstrukciókkal kellene támogatni a legmagasabb biztonsági normáknak megfelelő járművek megvásárlását és használatát - mondták.

Tájékoztatás

 A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja részeként valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.