Ez már a pánik vagy csak az összeomlásra készülnek?

Az EU központjában felgyorsultak az előkészületek az Egyesült Királyság válási megállapodás nélküli kizuhanására az unióból, ami nagy felfordulást hozhat. A tagállamok a légi forgalom és a fuvarozás területén káosztól tartanak, amit a britekkel kötött különmegállapodásokkal előznének meg.
Komócsin Sándor, 2018. szeptember 26. szerda, 17:12

Az Európai Unió központjában és tagállamaiban felgyorsultak az előkészületek arra az eshetőségre, hogy az Egyesült Királyság válási megállapodás nélkül zuhan ki az unióból, azaz egyik napról a másikra vámhatár alakul ki a szigetország és a kontinens között - írja a Guardian kiszivárgott dokumentumokra hivatkozva. A már-már pánikszerű idegesség a brit ellenzéki Munkáspárt háromnapos kongresszusa nyomán alakult ki, ugyanis a párt úgy döntött, hogy csak kivételes esetben szavazza meg Theresa May kormányának brexittervét, amikor azt a parlament elé terjesztik.

Előrehozott választás

Brüsszelben úgy látják, hogy a Munkáspárt célja ezzel a lépéssel az előrehozott választások kierőszakolása, ám mivel immáron csak fél év van hátra az Egyesült Királyság formális kilépésének 2019. március végi időpontjáig, ez a taktika könnyen azzal járhat, hogy nem lesz idő összeütni a válási szerződést. Ezt az elemzést látszik alátámasztani a Munkáspárt elnöke, Jeremy Corbyn kijelentése, miszerint csak a tökéletes brexitmegállapodást támogatnák, azt, ami ugyanazokat az előnyöket hozza az országnak, amilyeneket az uniós tagság nyújt.

May egyébként azt állítja, hogy ha rajta múlik - márpedig a brit törvények szerint rajta múlik - semmiképpen sem fog kiíratni egy rendkívüli szavazást a kilépés előtt. Ezzel még nem az ellenzéknek üzent, hanem saját pártja brexiter rebelliseinek, akik saját brexitstratégiát terjesztettek elő a kormányéval szemben. A miniszterelnök szerint csak a saját tervük - a szigetország benntartása az egységes európai piacon az áruforgalom terén, míg minden egyéb területen teljes önállóság - biztosíthatja az ír-észak-ír határ átjárhatóságát és az ország legalább részleges függetlenségét.

Vészforgatókönyv

Az Európai Bizottság egyik vezető tisztviselője a munkáspárti kongresszus lezárulta után tájékoztatta az uniós tagállamok brüsszeli nagyköveteit az EU vészforgatókönyvéről arra az esetre, ha kudarcba fulladnának a brit-EU válási tárgyalások. E tanácskozás kiszivárogtatott előterjesztéséből kiderül, hogy a brit parlamenti ellenzék és a Konzervatív Párt rebellisei leszavazhatják a kormány tervét, ami megnyitná az utat a belpolitikai válság, s ezzel az kaotikus brit kilépés előtt

Michael Barnier uniós főtárgyaló európai parlamenti képviselőknek kiábrándító képet festett a helyzetről. Egy zöldpárti politikus ennek alapján azt mondta a Guardiannak, hogy bár sajnálja, hogy ez a helyzet, de nem bízik a Munkáspártban. Úgy látja, hogy az ellenzéki politikai erőt nem elvi megfontolások vezetik, hanem az előrehozott választás kierőszakolása, amelyet reményeik szerint a tehetetlennek bizonyult tory kormány bukása után megnyernének.

Egyéni lobbizás

A Guardian kezébe került dokumentumok szerint az uniós országok egyéni lobbizásba kezdtek az Európai Bizottságnál annak érdekében, hogy egyedi miniegyezségeket köthessenek a londoni vezetéssel bizonyos ügyekben a legrosszabb lehetőségek elkerülése érdekében. Az első helyen az a probléma áll, hogy a szigetország kieshet az uniós légügyi egyezményekből, s így egyik napról a másikra megszakadhat a légi összeköttetés Nagy-Britannia és a kontinens országai között. Emellett a fuvarozás területén számolnak hasonló káosszal.

Miután kiderült, hogy London kétoldalú megállapodások lehetőségével házal az uniós fővárosokban, Barnier figyelmeztette Dominic Raab brit brexitügyi minisztert, hogy ne csinálják a feszültséget. Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter csatlakozott a kemény nyilatkozatokat adó politikusokhoz. Kifejtette öngyilkosság lenne az EU részéről, ha elfogadná May brexitstratégiáját, amely egy ország esetén szétbontaná az unió egységes piacát. Olyan precedenst teremtene ezzel, ami az EU szétzilálását eredményezné.

Csőstül jöhetek a csődök
Csődhullámot okozhat a vámellenőrzések bevezetése - derült ki a Chartered Institute of Procurement & Supply szervezet felméréséből. A megkérdezett vállalati vezetők tíz százaléka úgy véli, csődbe döntené a cégét, ha akárcsak 10-30 perces vámellenőrzés késleltetné a tevékenységükhöz szükséges áruk beszerzését. A brit vállalatok negyede azt tervezi, hogy jelentős raktárkészlet felhalmozásával készül fel az Egyesült Királyság és az Európai Unió válására. Eközben Írország fővárosa, Dublin hatalmas gazdasági boomot él át részben a szomszédos szigetország angolos távozásának köszönhetően. A Barclays Plc bank például évente négyezer eurót (1,3 millió forint) fizet minden egyes parkolóhelyért, amit a belvárosban használ (Budapest belvárosában ennek körülbelül a feléből meg lehet úszni a parkolóbérlést).

A fotó forrása: Reuters

HOZZÁSZÓLÁSOK