Kilátástalan kiberháború zajlik: így verik át a választások előtt!

Átalakult a közösségi médiában folyó propagandaháború az európai parlamenti választások előtt: nem hamis híreket gyártó - részben állami támogatást élvező - csoportok etetik a választókat, hanem "rendes" politikai kampányt folytató radikális jobboldali véleményvezérek.
Komócsin Sándor, 2019. május 25. szombat, 09:02
Fotó: Shutterstock

A nagy közösségi-technológiai vállalatok azt állítják, hogy az május 23-27-ei európai parlamenti (EP)-választások előtt nem jutottak a nyomára jelentős kísérletnek, amelynek az lett volna a célja, hogy megzavarja a szavazást vagy eltorzítsa annak eredményét - kezdi a kiberháború állásáról szóló beszámolóját a Financial Times. Korábban sokan aggódtak, hogy nehéz lesz levadászni a 427 millió választót megmozgató voksolás befolyásolására irányuló kísérleteket.

A Facebook, a Twitter és a Google speciális intézkedéseket tett a rosszindulatú beavatkozások lekapcsolására. A választás előtti napokig nem találták jelét annak, hogy bizonyos csoportok vagy kormányok a kibertérben folytatott akciókkal akarnák a saját érdekeiknek megfelelően befolyásolni az EP-választásokat.

A cégek rákészültek az újabb csatára, kihasználták a 2016-os brit brexitnépszavazáson és amerikai elnökválasztáson szerzett tapasztalataikat. Akkor például orosz hirdetők 100 ezer dollárért vásároltak reklámokat a Facebookon, amelyeket 4,5 millióan láttak az elnökválasztás előtt. Ebben például azzal az átveréssel akarták távol tartani a szavazástól afroamerikaiakat, hogy azt állították, otthonról is voksolhatnak.

Más gondok

Miközben azonban nincs bizonyíték arra, hogy koordinált, államilag támogatott dezinformációs kampányok folynának a világhálón, a cégek küszködnek a gyakran fals, ideológiailag eltorzított információkkal, amelyekkel nacionalista pártok és aktivisták szórják meg az oldalaikat. Nemzetek feletti, nem állami szervezetekről van szó, például alternatív jobb vagy szélső jobboldali csoportokról, amelyek helyi információfogyasztókkal kerülnek kapcsolatba - fejtegette Sasha Havlicek, az Institute for Strategic Dialogue kutatóintézet igazgatója. Ez az agytröszt az internetes propaganda kutatásával is foglalkozik.

Az Avaaz nonprofit szervezet májusban három szélső jobboldali spanyol hálózatot talált, amelyek 1,4 millió embert értek el, továbbá 23 olasz oldalt azonosított, amelyek 2,46 millió követőt számláltak a Facebookon. Ezek bevándorló-, LMBT-, iszlám-, feministaellenes és más hasonló tartalmakat terjesztettek, beleértve ebbe a bevándorlókról szóló hamis információkat.

Ezek egyike egy videó volt, amelyet 10 millióan láttak. A felvételeken bevándorlók összetörnek egy rendőrautót, ám kiderült, hogy a jelenet valójában nem tudósítás, hanem egy filmből vett részlet. A Facebook nem jött erre rá, csak a civilek bejelentése után törölte a tartalmat az oldalairól.

Vadászat

Látva az ilyen tevékenységet, mindhárom nagy technológiai cég külön figyelmet fordít az ilyen "civil" kommunikáció monitorozására Európa-szerte. A Facebook 500 fős külön csapattal monitorozza a világon zajló választások körüli társalgásokat, a cég azzal fényezi magát, hogy összesen 30 ezer ember foglalkozik az oldalain folyó kommunikáció biztonságával, ami háromszorosa a 2017-es létszámnak. Így emberi munkaerővel és automatikus módszerekkel is takarítják a hamis profilokat vagy csoportokat, illetve a gyűlöletbeszédet és a választók megtévesztését szolgáló tartalmakat, Ugyanakkor van, amit nem törölnek le, csak jelzik, hogy kétséges tényállításokat tartalmaz.

A Twitter más utat választott: ez a cég a technológiáját fejlesztette azzal a céllal, hogy az automata módon tisztogassa a rendszerét. A Google arra helyezi a hangsúlyt, hogy az oldalain a legfontosabb információk kerüljenek az első helyekre, például azok, amelyek tájékoztatják a választókat a lehetőségeikről és a teendőikről. Ezt minden országban helyi nyelven teszik közzé.

Ne magukat osztályozzák!

Civil szervezetek azonban óvatosságra intenek a nagy internetes cégek saját beszámolóival kapcsolatban, mivel senki sem lát bele az adataikba, így nem tudja ellenőrizni azok megbízhatóságát. A káros tartalmak kiszűrését nem lehet teljesen megoldani speciális algoritmusok segítségével. A közösségi site-okon keringő információk forrását jól el tudják rejteni a feladóik - mondja Jenni Sargent, a választások idején folyó online kommunikációt figyelő First Draft nonprofit szervezet igazgatója.

Az Európai Bizottság is többet vár a cégektől. Azt akarja, hogy a Facebook és a Twitter részletes információt adjon arról, hogyan szűrik ki a káros tevékenységet folytató szereplőket az oldalaikról. Emellett választ vár a Facebooktól arra a kérdésre, hány európai felhasználót érintett a márciusban Észak-Macedóniában, Koszovóban és Oroszországban lekapcsolt nyolc trollhálózat működése. Nem akarjuk, hogy ezek a platformok a saját maguk osztályozzák a saját tevékenységüket! - foglalta össze a lényeget Julia King, az EU kiberbiztonság ügyében illetékes biztosa.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

narancsragacs, 2019.05.25 13:53

Nem kell itt senkit átverni, egyszerű a matek.
Aki úgy gondolja hogy pénztároslőrinc nem elég gazdag az a narancsot választja
Aki úgy gondolja hogy pénztároslőrinc már így is sokat vett ki a közösből az nem a narancsot választja.
Aki úgy gondolja hogy kevés stadion van az a narancsot választja
Aki úgy gondolja hogy az is sok ami eddig készült az nem a narancsot választja.
- és még sorolhatnám :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ElRon, 2019.05.25 12:16

@Papuska54: Ha ezt olvastad ki a cikkből az elég érdekes... ugyanis azt írják, hogy a HAMIS híreket és a ferdítéseket (fake news) kell eltávolítani, amit még az algoritmusok sajnos nem mindig ismernek fel helyesen. Persze, ha szerinted csak a jobboldal él ezzel a fegyverrel, akkor a megállapításod helyesnek bizonyulhat. A Mészáros (nemstróman) Lőrinc tulajdonában lévő újságok címlapjait javaslom nézegetni. Világvégét jósolnak minden ellenzéki (NEM CSAK BALOLDALI!) mandátum esetére. Persze tudom én, hogy arany minden szavuk és csak az igazat (sőt nemcsak az igazat, hanem a valódit) írják.

A szélső jobboldali (pl. náci) szervezetek pedig a legtöbb országban tiltottak, világnézetük terjesztése pedig sokszor bűncselekmény is. (Népirtás, faji felsőbbrendűség, holokauszt tagadás stb.) Ez viszont nem a választásokhoz kötődik, de ilyenkor az is nagyobb fontossággal bír.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2019.05.25 09:56

Etetni, pontosabban átverni azt lehet, aki nem látja a valóságot. Az meg konkrét hülye.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Papuska54, 2019.05.25 09:55

Nem egészen értem, hogy a jobbközép és jobboldali választási propagandaanyag kizárása miért lenne demokratikus. Ez és még számos hasonló megnyilvánulás azt sugallja, hogy csak a baloldaliság a jó. Ez nem torzítás? Ez nem durva beavatkozás a választásokba? Gyakorlatilag egyetlen ideológiát hirdet elfogadhatónak, a liberalizmust, illetve az ehhez tartozó baloldaliságot. Mi a különbség e között és a között a világ között, ami nálunk évtizedekig a kommunizmus egyedül üdvözítő voltát hirdette? Ez nem választás befolyásolása?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

na4, 2019.05.25 09:16

FT? Ballibber katyvasz. Lehet lapozni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html