Kiütik az autósokat: csillagászati benzinár jöhet

Hamarosan literenként 500 forintra emelkedhet az üzemanyagok ára - véli egy elemző, aki úgy látja, hogy a nyersolaj piacán árrobbanás várható nem is olyan sokára.
Komócsin Sándor, 2018. június 20. szerda, 09:30
Fotó: Shutterstock

Az üzemanyagok ára két hónap alatt a literenként 350 forint körüli szintről 400 forintra emelkedett. Nem kizárt, hogy a globális olajpiac kereslet-kínálati viszonyai miatt 2020-ban (2008-hoz hasonlóan) ismét ártüskét láthatunk ezen a piacon- derül ki Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt.elemzője cikkéből, amely az Indexen jelent meg.

A világ olajkereslete a feltörekvő országok, főleg India és Kína fogyasztásának bővülése miatt továbbra is nő. A nagy ázsiai társadalmak most vannak a gazdasági fejlődés azon szakaszában, ahol a GDP növekedése az energiakereslet robbanásával jár együtt. Ez alig függ a kőolaj árától: míg a 100 dolláros olajkorszakban (2011-2014) az évi átlagos globális olajfogyasztás növekedése napi 1,1 millió hordó volt, addig 2015-2017 között, amikor átlag 50 dollár volt a hordónkénti ár, a fogyasztásbővülés napi 1,7 millió hordót tett ki a BP statisztikái szerint.

Oh, jaj!

Eközben a magas olajár időszaka (2011-2014) után, az alacsony árak miatt a beruházások a felére estek 2016-ra és 2018-ban is csak pár százalékos növekedés várható. Ráadásul emellett a szokásos ciklikus tényező mellett van egy másik oka is a lagymatag beruházási kedvnek: nevezetesen hogy megtörni látszik a kőolaj hegemóniája.

A villamos meghajtás elterjedésének lehetősége (bár még bizonytalanok a kilátások) megdöntheti az egyik legfontosabb feltételt, az örökké növekvő olajkereslet alaptézisét. Nem véletlen, hogy az öt évnél hosszabb projektek gyakorlatilag eltűntek az olajiparból. Mindenki csak rövid távra mer pénzt befektetni.

Bumm!

A szakértő konklúziója a következő. Van egy piac, ahol évente, az áraktól szinte függetlenül nő a kereslet. Mellette egy olajipar, amely nem mer igazából beruházni, főleg hosszú távra, mert nem tudja, hogy a megszerzett készleteket le kell-e később értékelnie a tartósan csökkenő olajkereslet és az ebből származó nyomott árszint miatt. Ez tökéletes egyvelege annak, hogy legyen valamikor egy árrobbanás, ami csupán idő kérdése.

Ha nem lesz komoly globális recesszió, mondjuk az USA és Kína kereskedelmi háborúja nyomán, akkor ez 2020-ra bekövetkezhet. A magas és stabil kőolajár miatt aztán nagyobb összegek mozdulhatnak el a kitermelés felé, ami majd lefelé szorítja az olajárat.

A fotó forrása:Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

kanri, 2018.06.20 10:17

Nofene.... És tállai elvtárs most nem hívja a MOL?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

na4, 2018.06.20 10:15

Tipikus inga hatás, kereslet - kínálat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Suzywong, 2018.06.20 10:01

a dollárban számolt olajár csökkenése várható, ezért legfeljebb azért lehet 500 ft a benzin, mert még tovább zuhan a forint.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html