Megmérték, és csodálkoztak: milyen teljesítményre képesek a 25 éves napelemek

Az elméleti modellezésekkel mindig az a probléma, bármennyire pontosak is a számítások és a képletek, a gyakorlati visszaigazolás nélkül mindig ott marad a fejekben a kisördög: hátha nem úgy alakul a végén. Ezért is fontos, hogy 25 évnyi folyamatos működés után kutatók megvizsgálták, valójában mire képes a régi napelempanel.
Szabó M. István, 2020. december 30. szerda, 15:05
Fotó: Getty Images

Nem a németek vagy a spanyolok, hanem az amerikaiak álltak elő azzal a komplex hatásvizsgálati eredménysorral, amiből világosan látszik: az 1995 óta termelő napelemek mennyit vesztettek hatékonyságukból az évek során, és  a termelőerejükből. Meglepő eredményt mutattak a mérések.

Az amerikai PV Magazine számolt be arról a kolorádói méréssorozatról, melyben valós használati és működési körülmények között vizsgáltak 40 darab, 1995 óta termelő napelempanelt.

Hány százalék?

A First Solar napelemes panelek akkor kezdtek villamos energiát termelni, amikor az Egyesült Államok elnökét Bill Clintonnak hívták, a politikában és a mainstream médiában még szó sem esett a globális felmelegedésről, és az amerikaiak voltak a világ legnagyobb napelemgyártói - ez utóbbihoz elég volt 35 megawatt beépített kapacitás. Ebben az évben kapcsolták be azokat a kadmium-tellurid-napelemeket, melyeket az elmúlt évek során folyamatosan naplóztak, naplóznak, de most Goldenből, az amerikai szövetségi laboratórium megújuló energiás részlegéről (National Renewable Energy Laboratory - NREL) érkező kutatók alapos vizsgálat alá vettek.

A First Solar paneleket az eredeti installálási helyükön - a szabad ég alatt - vizsgálták és ellenőrizték. A kültéri, valós üzemi körülmények közötti tesztelés során az NREL leginkább azt vizsgálta, hogy valóban indokolt, kellően megalapozott-e, hogy a gyártó a napelempaneleinek potenciális garanciáját 25 évről 30 évre növelte.

A modulok teljesítménymérési vizsgálata öt év után azt mutatta ugyan, hogy a vizsgált panelek évi 0,6 százalékos romlást szenvednek el, de az NREL most, 25 év után azt mérte, hogy a modulok hosszú távú lebomlása évente ennél kevesebb, 0,5 százalék volt, és a teljesítményhozam jelenleg is eléri a 88 százalékát annak, amit a panelek eredetileg tudtak.

Meglepő eredmény

Ennél is érdekesebb, hogy az NREL ugyanilyen vizsgáltatokat elvégzett az egykor SunPower, ma Maxeon néven ismert nagy hatékonyságú, szilícium-alapú napelemek gyártmányaival is. E vizsgálatok kapcsán dolgozták ki a napelemek degradációjának kiszámítási módszertanát. Itt ugyan még csupán nyolc évnyi adat áll rendelkezésre, de ezek a panelek évente csupán 0,2 százalékos teljesítményromlást produkáltak.

És akkor jöhet a számolgatás: ha ma valaki egy napelemes rendszert telepít a lakóháza tetejére, a beruházása 8-12 éven belül megtérül, és a panelek ezt követően még 18-22 évvel is az eredeti hatékonyságuk 85-88 százalékát (vagy többet) képesek "hozni". Ki állítja ezek után is azt, hogy  a napelem nem jó befektetés?

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

V0LE, 2021.01.02 07:15

@Denden: A LED -es izzo joval tovabb birja mint a 100 -as korted, mikozben tized annyit fogyaszt.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Denden, 2021.01.02 03:34

Talán ismert a több mint 100 éve világító izzók esete. Nos, a tervezett elavulás, tönkremenetelt bizony meg kell vizsgálni a napelemeknél is. Képzeljük el a megvásárolt napelem még unokáinknak is csak termelne és termelne...
Mivé lenne a fogyasztói világunk!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2021.01.02 01:47

@antitroll: "Ha majd nem tudják olyan olcsón adni a levetett dieseleket, amivel megéri megvenni Kelet-Európában."

Ilyen nem lesz. Mindig lesz vevo a regi dizel szarokra. Nezd meg krix -et, 20 eves F Astraval jar, o mar nem fog elektromos autora valtani soha, talan ha az Astra vegleg beadja a kulcsot akkor vesz egy 20 eves dizel golfot.

"Mekkora a különbség? Több ezer EUR, ami már tetemes különbség a csóró roncsvadászoknak."

Szerintem nagy tevedesben vagy. Van egy reteg akik akkor sem vennenek Tesla -t vagy mas elektromos autot, ha fele annyi lenne mint egy benzines. Nem ok a celkozonseg. 5 eves elektromos autot az fog venni, aki nem akar benzinest/dizelt de nincs penze uj elektromosra.

"A 10 éves tisztán elektromos autók azért még nem lephették el a használt autó piacot... 10 éve még jóformán csak a Tesla létezett."

Nissan Leaf 2011 ota van piacon, iden siman vehetsz 10 evest. Mas kerdes, hogy nem eri meg, mert a hatotav kicsi es az akku nagysagrendekkel rosszabb mint a Tesla, raadasul a Nissan nagyon dragan adja. Amugy 5-6e euroert mar kapsz Leaf -et.

5 eves hasznaltak kozott mar boven val valasztek: Tesla, Nissan, BMW, Merci, VW...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2021.01.02 00:42

@V0LE:
Jó akkor átfogalmazom.
Ha majd nem tudják olyan olcsón adni a levetett dieseleket, amivel megéri megvenni Kelet-Európában.
Mennyibe kerül egy használt 5 éves elektromos autó és mennyi egy 5 éves lecserélt diesel a mobile.de-n? Mekkora a különbség? Több ezer EUR, ami már tetemes különbség a csóró roncsvadászoknak.

A 10 éves tisztán elektromos autók azért még nem lephették el a használt autó piacot... 10 éve még jóformán csak a Tesla létezett. A hibridekkel ne keverjük össze!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2021.01.02 00:16

@antitroll: Nem volt szo dizelrol, nem is lenyeg, hogy abbol mennyi van. Arra reagaltam amit irtal, olvasd el ujra.

"Majd ha az első generációs villanyautók tömegesen elérik a kb 5. életévüket..."

Nem "majd", mar reg elertek ezt a kort. 10 eves is van.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html