Egy parányi alkatrész kiütötte az autóipart

Az Egyesült Államokban egymás után jelentik be az autógyártók, hogy leállítják egyes üzemeiket, egy icipici, de nélkülözhetetlen alkatrész hiánya miatt. Most fogytak el a készleteik, amelyeket a pandémia miatt akadozva tudnak újratölteni.
Komócsin Sándor, 2021. január 12. kedd, 13:38
Fotó: Reuters

A mikrochipek hiánya, amely a világ más részein is gondokat okozott az autógyártóknak, elérte az Egyesült Államokat is - jelentette a Wall Street Journal. Ezzel nagyon úgy tűnik, hogy az autógyártó ágazat búcsút inthet azoknak a reményeinek, hogy gyors, sima fellendülés követi az elmúlt év mélyrepülését. A Ford Lousville-ben lévő üzemét állította le január második hetének kezdetén, mivel nincs elég mikrochipje, amely a kijelzőktől az elektronikus biztonsági rendszerekig ma már az autók elengedhetetlen része. A Ford Escape és a Loncoln Corsair SUV-okat gyártó 3900 embert küldtek kényszerpihenőre.

A Honda, a Fiat Chrysler, a General Motors és a Toyota hasonló cipőben jár. Az előbbi a Civic és az Accord szedánok gyártását veszi vissza 2200-zal január közepén Észak-Amerikában. A Fiat Chryslernél a Jeep modelleket gyártó mexikói üzem áll le, illetve egy különféle szedánokat előállító kanadai üzem. A GM levélben szólította fel beszállítóit, hogy egész évre szóló készletet halmozzanak fel chipekből. A Toyota 40 százalékkal veszi vissza a Tundra pickupok gyártását Texasban. A legnagyobb japán autógyártó nem vár javulást a nyári hónapokig.

Padlón vannak

A chiphiány először 2020 végén jelentkezett a kínai autógyártóknál - például a Volkswagen ottani üzeménél - válaszul arra, hogy megugrott az elektronikai cikkek iránti kereslet, miután az emberek sok időt töltenek otthon. Ez a kereslet elszívta a chipek egy részét. Az autógyártók hoppon maradtak, miután az elmúlt években a mikrochipek egyik legnagyobb fogyasztóivá váltak. Manapság egy átlagos autómodellbe 40 különféle mikrochipet építenek be, de a legdrágább típusok 150 ilyen alkatrészt is tartalmazhatnak - mondja Sam Abuelsamid, a Guidehouse Insights tanácsadó cég elemzője.

A történet vége az lett, hogy az autógyártók harapófogóba kerültek. A keresleti oldalról a vevők alaposan megfogyatkoztak, miközben immáron a kínálattal is gondok lesznek az icipici alkatrész hiánya miatt. A pandémia kezdetén a sok kieső dolgozó jelentett gondot, a szállítási-logisztikai problémák mellett, most meg az alkatrészhiány. Egyes cégek azzal küszködnek, hogy a válságra adott válaszul korábban csökkentették kiadásaikat, így ezen a téren már nincs mozgásterük. Normális években az átmeneti zavarokra van válaszunk, ám most máris a padlóra kerültünk - jellemezte a helyzetet egy beszállító vezetője.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

kman, 2021.01.13 09:58

Már megint ez az okostojás Komócsin elvtárs... Úgy képes írni valamiről, hogy nem írja le a nevét. Minden csippnek neve van, Komócsin elvtárs!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Denden, 2021.01.12 18:52

Kezdj el gyártani valami apró olcsó jelentéktelennek tűnő alkatrészt amiből sok kell. Esetleg már más nem is akarja készíteni. Pl. Csavart, ceruza elemet, cipzárt...
Gyártsd úgy, hogy tőled vásárolják! Majd egyszer csak azt veszed észre, hogy a világ ura lettél. Mert mindenki elfelejtette hogyan kell már készíteni.
-Idézet kínai filozófia alapján-
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2021.01.12 17:28

"A mikrochipek hiánya"
Nebazmeg, most magyarázd meg a csiphívőknek, hogy miért nincs az autóiparnak.
Mert a vakcinákba teszik? :DDD
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

totyika, 2021.01.12 17:23

Most mondja azt Trumpli, hogy Komszomol!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html