Tél közeledtével romlani látszik a krónikus kínai üzemanyaghiány-helyzet, a termelés ugyanis nem képes lépést tartani a keresletbővüléssel, miután az árcsökkentések kellemetlen helyzetbe hozták a finomítókat - írja a CNBC. A hiány Kína keleti és középső részén a legsúlyosabb, ahol több benzinkútról kifogyott a dízel, a hatóságok pedig megtiltották a felhalmozást.

Az üzemanyagok iránti kereslet növekedése az építőipari projektek és gyáripari szállítmányok év végi hajrájával függ össze. Hivatalos adatok szerint az utolsó negyedévben realizálódik az egész éves fogyasztás harmada. A hiány már az őszi aratás és a téli szénszállítmányok menetében is gondot okozott.

Bizonyos társaságok a kínálat beszűkülésére és a kereslet fellendülésére számítva korábban raktározni kezdték az olajat. A kormány azonban felhívást tett közzé, amelyben a helyi hatóságokat az illegális eladások és az üzemanyag-felhalmozás megelőzésére szólítja föl a normális ellátás érdekében. A közlés szerint a hiány továbbra is fönnáll, a működést fölfüggesztő kutak száma pedig nőtt.

Ördögi körben

A tartós üzemanyaghiány jelzi a centralizált kínai üzemanyagár-kontrolljának határait. Mivel az egyes termelők nem maguk határozzák meg az árakat, közülük többen kénytelenek visszafogni a termelést a veszteségek mérséklése érdekében - amikor a belföldi árak alacsonyabbak az importált olajért fizetendőnél.

A kínai kormány 2009-ben kezdte a belföldi árakat befolyásolni a nemzetközi ármozgásokra reflektálva. Októberben - több mint egy év után lépett közbe ismét a kabinet - mérsékelték az üzemanyag nagykereskedelmi árát. A lépéssel a kormány célja az infláció hűtése volt, azonban az elmúlt hetekben a nyersolaj világpiaci ára a körülbelül 75 dolláros szintről 90 dollár fölé emelkedett.

A kínai kormány a finomítókat termelésük fokozására nógatja, és vélhetően a villamosenergia-termelő erőműveket ugyancsak presszionálnia kell annak érdekében, hogy elegendő áram álljon rendelkezésre télen. A finomítók így nyomás alá kerültek: növelniük kellene termelésüket, miközben az emelkedő költségek veszteségessé teszik működésüket.

A Sinopec, Ázsia legnagyobb finomítója a héten jelentette be, hogy maximális kapacitáson dolgoznak dízelelőállító üzemei, ám novemberben ezt a szintet is további közel 3 százalékkal tervezi emelni egyebek mellett a termelési mix átalakításával. Más olajtársaságoknál azonban előfordul, hogy finomítóik mindössze 40 százalékos kapacitáson üzemelnek.

Újabb intézkedés várható

Kína a szén- és villamosenergiaárak hatósági meghatározásával számos mellékhatással számolhat, az üzemanyaghiány pedig súlyosbodhat, ha a feldolgozóipar az áramkimaradásokat dízel üzemű generátorokkal kívánja kezelni. Ezzel együtt az üzemanyaghiány problémájának kezelésére hamarosan újabb ármeghatározási lépés várható a kínai kormánytól vélemények szerint.